2020
Alle natiën, geslachten en talen
November 2020


Alle natiën, geslachten en talen

Wij kunnen op onze eigen wijze deel uitmaken van de vervulling van de profetieën en beloften van de Heer – dat is een van de manieren waarop het evangelie de wereld tot zegen is.

Geliefde broeders en zusters, onlangs heb ik – volgens de COVID-19-richtlijnen – een tempelverzegeling verricht. De bruid en bruidegom, beiden voormalige zendelingen, waren vergezeld door hun ouders, broers en zussen. Dat was niet eenvoudig. De bruid is het negende kind in een gezin met tien kinderen. Haar negen broers en zussen zaten in leeftijdsvolgorde, maar bewaarden uiteraard afstand.

Het gezin had overal waar ze hadden gewoond, geprobeerd om goede buren te zijn. Maar één gemeenschap had het gezin niet zo hartelijk welkom geheten – want, zei de moeder van de bruid, hun familie was lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

De gezinsleden deden er alles aan om op school vriendschap te sluiten, een bijdrage te leveren en geaccepteerd te worden, maar het leverde niets op. Het gezin bad en bad dat er harten verzacht mochten worden.

Op een avond werden hun gebeden verhoord, zij het op een erg onverwachte manier. Er brak brand uit in hun huis, en het brandde helemaal af. Maar er gebeurde ook iets anders. Door de brand werd het hart van hun buren verzacht.

Hun buren en de plaatselijke school zamelden kleren, schoenen en andere benodigdheden in omdat het gezin alles kwijt was. Vriendelijkheid leidde tot begrip. Het was niet de manier waarop het gezin had gehoopt of verwacht dat hun gebeden zouden worden verhoord. Maar ze zijn dankbaar voor alles wat ze door moeilijke belevenissen en onverwachte antwoorden op hun oprechte gebeden hebben geleerd.

Ja, mensen met een getrouw hart en visie zien te midden van de moeilijkheden in het leven de tedere barmhartigheden van de Heer. Getrouw moeilijkheden doorstaan en ons opofferingen getroosten, levert hemelse zegeningen op. In dit sterfelijk leven kunnen we sommige dingen kwijtraken, of er een tijd op wachten, maar uiteindelijk zullen we ontdekken wat het belangrijkste is. 1 Dat is zijn belofte. 2

Onze proclamatie in het 200e gedenkjaar van de kerk begint met de uiterst inclusieve belofte dat ‘God zijn kinderen in alle landen van de wereld liefheeft’. 3 God geeft ieder van ons in elke natie, geslacht, taal en volk 4 beloften en verbonden, en Hij nodigt ons uit om deel aan zijn overvloedige vreugde en goedheid te hebben.

Gods liefde voor alle mensen wordt in de Schriften bevestigd. 5 Die liefde komt tot uiting in het verbond dat Hij met Abraham sloot, de vergadering van zijn verstrooide kinderen, 6 en zijn plan voor ons geluk.

In het huisgezin van geloof behoren geen vreemdelingen of buitenlanders te zijn, 7 rijken noch armen, 8 en geen ‘buitenstaanders’. Als ‘medeburgers van de heiligen’ 9 worden wij uitgenodigd om de wereld van binnenuit te verbeteren – één persoon, één gezin en één buurt tegelijk.

Dit gebeurt wanneer wij het evangelie naleven en delen. In het begin van deze bedeling ontving de profeet Joseph een opmerkelijke profetie waarin stond dat onze hemelse Vader van alle mensen overal verlangt dat zij zijn liefde ontdekken en zijn macht ondervinden om te groeien en te veranderen.

Afbeelding
Woning van de familie Smith

Hij ontving die profetie hier, in het houten huis van de familie Smith in Palmyra (New York, VS). 10

Afbeelding
Ouderling en zuster Gong in de woning van de familie Smith

De woning van de familie Smith is op het oorspronkelijke fundament herbouwd, en is in 1998 voltooid. De bovenverdieping, die ongeveer 6 x 10 x 3,3 meter groot is, staat precies op de plek waar Moroni als heerlijke boodschapper van God de jonge Joseph op de avond van 21 september 1823 bezocht. 11

U zult zich herinneren wat de profeet Joseph daarover verteld heeft:

‘[Moroni] zei […] dat God een werk voor mij te doen had en dat mijn naam onder alle natiën, geslachten en talen zowel ten goede als ten kwade bekend zou zijn. […]

‘[Moroni] zei dat er een boek was verborgen [dat] de volheid van het eeuwigdurend evangelie bevatte.’ 12

Laten we hier even bij stilstaan. Wij aanbidden God, de eeuwige Vader, en zijn Zoon, Jezus Christus, en niet de profeet Joseph, noch enig ander sterfelijk mens.

Maar bedenk hoe de profetieën die God zijn dienstknechten geeft, worden vervuld. 13 Sommige worden vroeger vervuld, sommige later, maar ze worden allemaal vervuld. 14 Als we acht slaan op de geest van profetie van de Heer, kunnen we op onze eigen manier deel aan de vervulling van deze profetieën en beloften hebben – dat is een van de manieren waarop het evangelie de wereld tot zegen is.

Joseph was een onbekende tiener van 17 jaar die in een onbeduidend dorpje woonde, in een land dat sinds kort onafhankelijk was. Als het niet waar was, waarom zou hij dan willen zeggen dat hij een werktuig in Gods werk zou zijn en dat hij door Gods gave en macht heilige Schriftuur zou vertalen die overal bekendheid zou krijgen?

Maar omdat het waar is, kunnen u en ik er getuige van zijn dat die profetie vervuld wordt, en worden wij uitgenodigd om aan die vervulling bij te dragen.

Broeders en zusters, wij allen die over de hele wereld aan deze algemene oktoberconferentie 2020 deelnemen, maken deel uit van de genoemde natiën, geslachten en talen.

Momenteel wonen er leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in 196 landen en territoriums, en heeft de kerk in totaal 3.446 ringen in 90 van die landen. 15 We vertegenwoordigen zowel geografische diversiteit als bolwerken van kracht.

Wie had zich in 1823 kunnen indenken dat er in 2020 drie landen met elk meer dan een miljoen kerkleden zouden zijn: de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië?

Of 23 landen met elk meer dan 100.000 kerkleden: drie in Noord-Amerika, veertien in Midden- en Zuid-Amerika, één in Europa, vier in Azië, en één in Afrika? 16

President Russell M. Nelson noemt het Boek van Mormon ‘een wonderbaar wonder’. 17 De getuigen van het boek verklaren: ‘Het zij bekend aan alle natiën, geslachten, talen en volken.’ 18 Momenteel wordt de conferentie in 100 talen uitgezonden. President Nelson heeft tot nu toe in 138 naties van Jezus Christus en zijn herstelde evangelie getuigd.

Van het Boek van Mormon, dat in 1830 begon met een eerste oplage van 5.000 exemplaren, zijn inmiddels circa 192 miljoen exemplaren (het hele boek, of een deel ervan) in 112 talen uitgegeven. Er zijn ook veel digitale vertalingen van het Boek van Mormon beschikbaar. Het Boek van Mormon is momenteel vertaald in bijna alle 23 wereldtalen die door 50 miljoen mensen of meer worden gesproken, en alles bij elkaar zijn het de moedertalen van circa 4,1 miljard mensen. 19

Door kleine en eenvoudige dingen – waaraan ieder van ons gevraagd wordt deel te nemen – kunnen grote dingen tot stand worden gebracht.

Op een ringconferentie in Monroe (Utah, VS), dat 2.200 inwoners telt, vroeg ik hoeveel aanwezigen er op zending waren geweest. Bijna iedereen stak de hand op. De afgelopen jaren zijn 564 zendelingen uit die ene ring naar alle 50 staten van de Verenigde Staten uitgezonden, en naar 53 andere landen – op elk continent behalve Antarctica.

Over Antarctica gesproken, zelfs in Ushuaia, op de zuidpunt van Argentinië, zag ik een profetie in vervulling gaan toen onze zendelingen de boodschap van het herstelde evangelie van Jezus Christus uitdroegen op een plek die ‘het eind van de aarde’ wordt genoemd. 20

Afbeelding
Afbeelding, gevormd door de delen in de serie Saints

Deze afbeelding wordt door de omslagen van onze vier delen van Saints 21 gevormd. Zij beeldt een wereldwijd wandtapijt af van de vruchten die getrouwe heiligen overal door het naleven van het evangelie plukken. Onze kerkgeschiedenis is verankerd in het levende getuigenis en de evangeliereis van elk lid, inclusief Mary Whitmer, de getrouwe zuster aan wie Moroni de platen van het Boek van Mormon liet zien. 22

Afbeelding
Nieuwe kerktijdschriften

Vanaf januari 2021 nodigen onze drie nieuwe kerktijdschriften – de Vriend, Voor de kracht van de jeugd en de Liahona – alle mensen uit om hun ervaringen en getuigenis in onze wereldwijde geloofsgemeenschap te delen. 23

Broeders en zusters, als wij ons geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus vergroten, de zegeningen ontvangen van het naleven van evangeliewaarheden en heilige verbonden, en de voortgaande herstelling bestuderen, overpeinzen en delen, dan nemen wij deel aan de vervulling van profetie.

Wij veranderen onszelf en de wereld volgens een evangeliepatroon dat mensen overal tot zegen is.

Zoals een Afrikaanse zuster zegt: ‘Mijn man wordt door zijn priesterschapswerk geduldiger en vriendelijker. En ik word een betere echtgenote en moeder.’

Een gerespecteerd internationale-zakenconsulent in Midden-Amerika zegt dat hij een doelloos leven op straat leidde voordat hij Gods herstelde evangelie ontdekte. Nu hebben zijn gezinsleden en hij een identiteit, een levensdoel en kracht gevonden.

Een jongen in Zuid-Amerika houdt kippen en verkoopt de eieren om een bijdrage te leveren aan de aankoop van ramen voor het huis dat zijn familie aan het bouwen is. Hij betaalt eerst zijn tiende. Hij wil letterlijk de vensters van de hemel open zien gaan.

In Four Corners, een gemeenschap in het zuidwesten van de Verenigde Staten, laat een indiaans gezin een prachtige rozenstruik bloeien in de woestijn, als zinnebeeld van zelfredzaamheid en geloof in het evangelie.

Een broeder in Zuidoost-Azië die een bittere burgeroorlog had overleefd, meende wanhopig dat het leven geen zin had. Hij putte hoop uit een droom waarin een voormalige klasgenoot een avondmaalsschaal droeg en van de heilsverordeningen en de verzoening van Jezus Christus getuigde.

Waar we ook wonen, onze hemelse Vader nodigt ons allen uit om zijn liefde te voelen, en te leren en groeien door onderwijs, eerzaam werk, zelfredzaamheidsdiensten, en de patronen voor een goed en gelukkig leven die we in de herstelde kerk vinden.

Gaan wij op God vertrouwen, soms door smeekbeden op onze zwaarste, eenzaamste en onzekerste momenten, dan ontdekken we dat Hij ons beter kent en meer liefheeft dan wij beseffen, en meer dan we onszelf liefhebben.

Daarom hebben wij Gods hulp nodig om blijvende rechtvaardigheid, gelijkheid, billijkheid en vrede thuis en in onze gemeenschap te vestigen. Wij vinden ons echtste, diepste, meest authentieke verhaal, onze eigen plek en ons thuisgevoel, wanneer we Gods verlossende liefde voelen, door de verzoening van zijn Zoon naar genade en wonderen streven, en door heilige verbonden blijvende banden smeden.

Godsdienstige goedheid en wijsheid zijn in de huidige chaotische, luidruchtige, verdorven wereld hard nodig. Hoe kunnen wij de geest van de mens anders verfrissen, inspireren en opbouwen? 24

Afbeelding
Het planten van bomen in Haïti
Afbeelding
Het planten van bomen in Haïti
Afbeelding
Het planten van bomen in Haïti

Bomen planten in Haïti is een van de honderden manieren waarop mensen samenkomen om iets goeds te doen. De plaatselijke gemeenschap, die onder meer 1.800 leden van onze kerk omvat, doneerde bijna 25 duizend bomen, en kwam bijeen om ze te planten. 25 In het kader van dit meerjarige herbebossingsproject zijn er al meer dan 121 duizend bomen geplant. Men verwacht nog tienduizenden extra te planten.

Met deze gezamenlijke inspanning wordt schaduw verschaft, aarde geconserveerd en worden problemen met toekomstige overstromingen verminderd. Het project verfraait buurten, ontwikkelt gemeenschapszin, bevredigt de smaak en voedt de ziel. Als u Haïtianen vraagt wie de vruchten van deze bomen zullen oogsten, zeggen ze: ‘Wie honger heeft.’

Zo’n tachtig procent van de wereldbevolking hangt een godsdienst aan. 26 Godsdienstige gemeenschappen reageren vlot op dringende behoeften na natuurrampen, maar voorzien ook in chronische behoeften aan voedsel, onderdak, onderwijs, alfabetisering en werkgelegenheidstraining. Over de hele wereld helpen onze leden, onze kerk en onze vrienden gemeenschappen met hun steun aan vluchtelingen, watervoorziening, sanitaire middelen, rolstoelen en oogheelkundige zorg – één persoon, één dorp en één boom tegelijk. 27 Wij streven er overal naar om goede ouders en goede burgers te zijn, en een bijdrage aan onze buurt en gemeenschap te leveren, onder meer door middel van Latter-Day Saint Charities. 28

God geeft ons morele keuzevrijheid – en morele verantwoording. De Heer verklaart: ‘Ik, de Here God, maak u vrij, daarom bent u werkelijk vrij.’ 29 Met zijn verklaring dat Hij ‘voor de gevangenen vrijlating uit[roept]’, 30 belooft de Heer dat zijn verzoening en de evangeliepaden stoffelijke en geestelijke boeien kunnen slaken. 31 Gelukkig geldt deze verlossende vrijheid ook voor hen die dit sterfelijke leven al hebben verlaten.

Enkele jaren geleden vertelde een priester in Midden-Amerika me dat hij opdracht had gekregen om een studie van ons ‘gebruik om te dopen voor overledenen’ te maken. De priester zei: ‘Het lijkt rechtvaardig dat God iedereen de kans zou bieden om de doop te ontvangen, ongeacht wanneer of waar men leefde – behalve kleine kinderen, want die “zijn levend in Christus”. 32 De apostel Paulus’, zei de priester, ‘heeft het over de doden die op de doop en de opstanding wachten.’ 33 Plaatsvervangende tempelverordeningen beloven ‘alle natiën, geslachten en talen’ dat ‘de mens ontga de straf van eeuw’ge smart en van het graf’. 34

Ontdekken wij God, dan halen onverwachte antwoorden ons soms van de straat. Ze brengen ons in de gemeenschap, verjagen het duister uit onze ziel, en leiden ons naar een geestelijk toevluchtsoord en een veilige plek, waar wij in de goedheid van zijn verbonden en liefde kunnen vertoeven.

Het goede begint vaak klein, maar we zien Gods wonderen elke dag. Wat zijn we dankbaar voor de goddelijke gave van de Heilige Geest, de verzoening van Jezus Christus, en de geopenbaarde leerstellingen, verordeningen en verbonden in de herstelde kerk die zijn naam draagt.

Mogen wij vol vreugde Gods uitnodiging aannemen om in alle natiën, geslachten en talen zijn beloofde en geprofeteerde zegeningen te ontvangen, en ertoe bij te dragen dat die profetieën in vervulling gaan. Dat bid ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.