2020
Kyrkans framtid: Förbereda världen för Frälsarens andra ankomst
April 2020


Kyrkans framtid: Förbereda världen för Frälsarens andra ankomst

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga förbereder världen för dagen när jorden ”ska vara full av HERRENS kunskap” (Jes. 11:9).

Bild
painting of the Savior’s hand

Inom räckhåll, av Jay Bryant Ward, kopiering förbjuden

Du och jag får delta i den pågående återställelsen av Jesu Kristi evangelium. Den är storartad! Den är inte skapad av människan! Den kommer från Herren, som sa: ”Jag ska påskynda mitt verk i dess tid” (L&F 88:73). Det här verket får styrka av ett gudomligt tillkännagivande som gjordes för 200 år sedan. Det bestod av endast sju ord: ”Denne är min älskade Son. Hör honom!” (JS–H 1:17).

Den allsmäktige Gudens tillkännagivande förde den unge Joseph Smith till Herren Jesus Kristus. Dessa sju ord påbörjade återställelsen av hans evangelium. Varför? Därför att vår levande Gud är en kärleksfull Gud! Han vill att hans barn ska uppnå odödlighet och evigt liv! Det stora verket i de sista dagarna som vi är en del av etablerades, i rätt tid, för att välsigna en väntande och sörjande värld.

Jag kan inte tala om återställelsen utan att bli ivrig. Detta historiska faktum är helt enkelt häpnadsväckande! Det är otroligt! Det får en att tappa andan! Är det inte fantastiskt att budbärare från himlen kom för att ge myndighet och kraft till detta verk?

I dag går Herrens verk i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga framåt i allt snabbare takt. Kyrkan har en aldrig förut skådad, ojämförlig framtid. ”Vad ögat inte sett och örat inte hört … det har Gud berett åt dem som älskar honom” (1 Kor. 2:9; se även L&F 76:10).

Kom ihåg att fullheten av Kristi verksamhet ligger i framtiden. Profetiorna om hans andra ankomst ska ännu uppfyllas. Vi håller bara på att arbeta oss upp mot höjdpunkten i den här sista tidsutdelningen – när Frälsarens andra ankomst blir en verklighet.

Israels insamling på båda sidor av slöjan

Något som måste ske innan den andra ankomsten är den sedan länge väntade insamlingen av det skingrade Israel (se 1 Ne. 15:18; se även titelbladet till Mormons bok). Läran om insamlingen är en av de viktiga lärorna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Herren har förkunnat: ”Jag ger er ett tecken … när jag ska samla in mitt folk, o Israels hus, från dess långa förskingring och åter upprätta mitt Sion bland dem” (3 Ne. 21:1).

Vi undervisar inte bara om denna lära, vi deltar i dess uppfyllande. Vi gör detta när vi samlar in Herrens utvalda på båda sidorna om slöjan. Som en del av jordens och dess invånares planerade bestämmelse ska våra döda släktingar också återlösas (se L&F 128:15). Barmhärtigt nog gäller inbjudan att komma till Kristus (se Jakob 1:7; Moro. 10:32; L&F 20:59) också dem som dött utan kunskap om evangeliet (se L&F 137:6–8). En del av deras förberedelse kräver emellertid att andra tjänar dem här på jorden. Vi samlar antavleblad, fyller i familjeblad och utför ställföreträdande tempeltjänst för att samla personer till Herren och till deras familjer (se 1 Kor. 15:29; 1 Petr. 4:6).

Bild
painting of Salt Lake Temple

Helgat åt Herren, av Jay Bryant Ward, kopiering förbjuden

Familjer ska beseglas för all evighet (se L&F 2:2–3; 49:17; 138:48; JS–H 1:39). En sammanbindande länk ska smidas mellan fäderna och barnen. I vår tid ska en hel, fullständig och fullkomlig förening av alla tidsutdelningar, nycklar och krafter äga rum (se L&F 128:18). För dessa heliga syften finns nu heliga tempel på många platser över hela jorden. Jag betonar återigen att uppförandet av dessa tempel kanske inte förändrar era liv, men er tid i templet gör säkerligen det.

Tiden kommer när de som inte lyder Herren avskiljs från dem som gör det (se L&F 86:1–7). Vår största säkerhetsåtgärd är att fortsätta vara värdiga att få besöka hans heliga hus. Den största gåva du kan ge Herren är att hålla dig obefläckad av världen – värdig att besöka hans heliga hus. Hans gåva till dig blir friden och tryggheten av att veta att du är värdig att möta honom, när den tiden än kommer.

Förutom tempeltjänsten är Mormons boks framkomst ett tecken till hela världen på att Herren har börjat samla Israel och uppfylla förbunden han ingick med Abraham, Isak och Jakob (se 1 Mos. 12:2–3; 3 Ne. 21; 29). Mormons bok framlägger läran om insamlingen (se t.ex. 1 Ne. 10:14). Den gör att människor lär sig om Jesus Kristus, tror på hans evangelium och går med i hans kyrka. Faktum är att om vi inte hade Mormons bok så skulle den utlovade insamlingen av Israel inte ske.

Missionsarbetet är också oumbärligt för den insamlingen. Herrens tjänare går ut för att förkunna återställelsen. Våra medlemmar och missionärer har i många länder sökt efter dem som tillhör det skingrade Israel. De har sökt efter dem ”i alla bergsskrevor” (Jer. 16:16) och de har fiskat dem som i forna dagar.

Missionsarbete binder människor till förbunden som Herren ingick med Abraham fordom.

”Du ska bli till välsignelse för dina avkomlingar efter dig, så att de i sina händer ska bära detta ämbete och prästadöme till alla folk.

Och jag ska välsigna dem genom ditt namn, för alla som tar emot detta evangelium ska uppkallas efter ditt namn och ska räknas som dina avkomlingar och ska ställa sig upp och prisa dig som sin fader” (Abr. 2:9–10).

Missionsarbetet är bara början på välsignelsen. Dessa välsignelser fullbordas och fulländas när de som har gått ner i dopets vatten fullkomnar sitt liv till den grad att de får gå in i det heliga templet. När en medlem i kyrkan tar emot sin begåvning där beseglas hon till Abrahams förbund.

Valet att komma till Kristus är inte beroende av var vi befinner oss, utan av vår personliga hängivenhet. Alla kyrkans medlemmar har tillgång till evangeliets lära, förrättningar, prästadömsnycklar och välsignelser, oavsett var de befinner sig. Människor kan ”bringas till kunskapen om Herren” (3 Ne. 20:13) utan att lämna sitt hemland.

Det är sant att medlemskap i kyrkans tidiga dagar ofta även innebar emigration. Men i dag sker insamlingen i varje nation. Herren har förordnat att Sion ska upprättas (se L&F 6:6; 11:6) i alla nationer där han har låtit sina heliga födas. Insamlingsplatsen för de brasilianska heliga är i Brasilien. Insamlingsplatsen för de nigerianska heliga är i Nigeria. Insamlingsplatsen för de koreanska heliga är i Korea. Sion är ”de renhjärtade” (L&F 97:21). Det finns där de rättfärdiga medlemmarna finns.

Andlig trygghet beror alltid på hur man lever, inte var man bor. Jag lovar att om vi gör vårt bästa för att utöva tro på Jesus Kristus och får tillgång till hans försoning genom omvändelse så ska vi få Guds kunskap och kraft till hjälp när vi för Jesu Kristi återställda evangeliums välsignelser till varje nation, släkte, tungomål och folk och förbereder världen för Herrens andra ankomst.

Kristi andra ankomst

Herren ska återvända till landet som han heliggjorde genom sin mission här på jorden. Triumferande kommer han åter till Jerusalem. I kunglig röd skrud – en symbol för blodet som sipprade fram ur varje por – ska han återvända till den heliga staden (se L&F 133:46–48). Där och på andra platser ska ”Herrens härlighet … uppenbaras, alla människor ska se det tillsammans” (Jes. 40:5; se även L&F 101:23). Hans namn ska vara ”Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste” (Jes. 9:6).

Han ska styra världen från två världsstäder: en i gamla Jerusalem (se Sak. 14) och en i nya Jerusalem, som ska ”grundläggas på det amerikanska fastlandet” (TA 1:10). Från dessa centrum ska han leda sin kyrkas och sitt rikes angelägenheter. Ytterligare ett tempel ska byggas i Jerusalem. Från det templet ska han regera för evigt som herrarnas Herre. Vatten ska rinna fram under templet. Vattnet i Döda havet blir sunt. (Se Hes. 47:1–8.)

På den dagen ska han bära nya titlar och omges av speciella heliga. Han kommer att vara känd som herrarnas Herre och kungarnas Kung och de som [då] är med honom är de som är utvalda, kallade och trogna (se Upp. 17:14) sitt förtroende här på jorden. Sedan ska han ”vara kung i evigheters evighet” (Upp. 11:15).

Jorden återställs till sitt paradisiska tillstånd och förnyas. Det ska bli en ny himmel och en ny jord (se Upp. 21:1; Eth. 13:9; L&F 29:23–24).

Det är vårt uppdrag – det är vår förmån – att förbereda världen för den dagen.

Bild
Jesus with little boy

Föd mina får, av Jay Bryant Ward, kopiering förbjuden

Se framtiden an med tro

Under tiden – här och nu – lever vi i en kaotisk värld. Jordbävningar och tsunamis vållar förödelse, statsmakter kollapsar, de ekonomiska påfrestningarna är svåra, familjen angrips och skilsmässofrekvensen ökar. Vi har all anledning att oroa oss. Men vi behöver inte låta rädslan rubba vår tro. Vi kan bekämpa den genom att stärka vår tro.

Varför behöver vi en sådan bärkraftig tro? Därför att svåra tider stundar. I framtiden kommer det sällan att vara lätt eller populärt att vara en trofast sista dagars helig. Var och en av oss kommer att prövas. Aposteln Paulus varnade och sa att i de sista dagarna kommer de som noggrant följer Herren ”att bli förföljda” (2 Tim. 3:12). Den förföljelsen kan antingen kuva dig till stillatigande svaghet eller motivera dig att vara mer föredömlig och modig i ditt dagliga liv.

Hur du hanterar livets prövningar är en del av din tros utveckling. Du får styrka när du minns att du har en gudomlig natur, ett arv av omätligt värde. Herren har påmint dig och dina barn och barnbarn om att ni är rättmätiga arvingar, att ni har sparats i himlen för er bestämda tid och plats där ni skulle födas, för att tillväxa och bli hans banerförare och förbundsfolk. När du vandrar på Herrens och rättfärdighetens stig blir du stärkt så att du kan vara kvar i hans godhet och vara ett ljus och en frälsare för hans folk (se L&F 86:8–11).

Gör vad som än krävs för att stärka din tro på Jesus Kristus genom att öka din kunskap om den lära som förkunnas i hans återställda kyrka och ihärdigt söka sanningen. Förankrad i den sanna läran kan du gå framåt med tro och stor ståndaktighet och med glädje göra allt som står i din makt för att fullfölja Herrens avsikter.

Du kommer att uppleva dagar när du är modfälld. Så be om modet att inte ge upp! Tyvärr kommer en del av dem som du trodde var dina vänner att svika dig. Och ibland kommer det helt enkelt att kännas orättvist.

Men, jag lovar dig att när du följer Jesus Kristus får du bestående frid och sann glädje. När du håller dina förbund allt mer noggrant och när du försvarar Guds kyrka och rike på jorden i dag, ska Herren välsigna dig med styrka och visdom till att utföra det som bara medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga kan utföra.

Vi ska bygga en personlig tro på Gud, tro på Herren Jesus Kristus och tro på hans kyrka. Vi ska bygga familjer och beseglas i heliga tempel. Vi ska bygga upp Guds kyrka och rike på jorden (se Matt. 6:33). Vi måste förbereda oss för vår egen gudomliga bestämmelse: härlighet, odödlighet och eviga liv (se Rom. 2:7; L&F 75:5).

Jag vittnar ödmjukt för dig, som profeten Joseph Smith förkunnade, att Jesu Kristi återställda evangelium ”ska gå fram kraftfullt, ädelt och oförskräckt, tills det genomträngt varje kontinent, förkunnats i varje trakt, täckt varje land och ljudit i varje öra, tills Guds avsikter har utförts och den store Jehova säger att verket är fullbordat” (History of the Church, 4:540).

Vi är engagerade i den allsmäktige Gudens verk. Jag ber att hans välsignelser ska vara med var och en av er.