2020
Stärk din tro genom den första synen
April 2020


Stärk din tro genom den första synen

Jag ber att du ska följa Josephs mönster för bön, lära dig de sanningar han lärde sig och stärka din tro på din himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Bild
Teenaged Elder Anderson shares his beliefs with friends Illustration of Elder Neil Anderson when he was 16 years old at a conference he traveled to the east coast to attend. He is in a informal group of people and he is explaining his beliefs to the group.

När jag var 16 år gammal reste jag från mitt hem i Idaho till en konferens på USA:s östkust dit unga män och unga kvinnor från alla femtio staterna och nästan fyrtio nationer kom. Innan dess hade jag sällan varit i en situation där mina trosuppfattningar och mina övertygelser särskilde mig från andra.

En kväll i en informell gruppsituation kom vi att prata om några av uppfattningarna och tillvägagångssätten i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. En stor del av eleverna riktade plötsligt uppmärksamheten mot mig och började ställa frågor, varav en del var kritiska mot vår tro.

Det gjorde mig lite ställd. Men när jag hade tänkt lite började jag berätta om några grundläggande evangelieprinciper. Jag förklarade att vi har en himmelsk Fader, att vi är hans söner och döttrar och att vi är på jorden för att utveckla tro på Jesus Kristus och visa oss värdiga genom att välja gott i stället för ont.

De här principerna ledde till Joseph Smiths vittnesbörd. De andra eleverna hade inte frågat om Joseph Smith, men ändå började jag prata om upphovet till varför jag trodde som jag gjorde. När jag berättade om hur Fadern och Sonen uppenbarade sig i den heliga lunden blev alla plötsligt tysta. En genomträngande känsla av helighet spreds i rummet och en enorm känsla av andlig kraft vilade på mig och mina ord.

Efteråt tackade flera elever mig för min starka övertygelse. Några bad mig till och med om mer information om kyrkan. När jag kom tillbaka till mitt rum den kvällen insåg jag att personen som den här upplevelsen hade haft störst inverkan på var jag. Jag hade fått känna kraften i att vittna om Gud Fadern, Jesus Kristus och den första synen.

Sedan den upplevelsen för över 50 år sedan har jag vittnat om Fadern, Sonen och profeten Joseph Smith hundratals gånger. I de situationerna har jag hela tiden känt den Helige Andens bekräftelse.

Jag vill ta upp fem principer som jag har lärt mig genom mina andliga insikter om den första synen. De här principerna har stärkt min tro på och min önskan att följa vår himmelske Fader och hans älskade Son. Jag hoppas att de också stärker dig.

Bild
An illustration of the First Vision

1. Fadern, Sonen och den Helige Anden är tre åtskilda personer.

I århundraden har religiösa lärda och filosofer debatterat om Gud Faderns, Jesu Kristi och den Helige Andens natur. Många trodde att de var en enda person. Tack vare Josephs upplevelse i den heliga lunden för 200 år sedan vet vi den absoluta sanningen om Guds natur.

För det första lever han! För det andra är Fadern och Sonen två separata, förhärligade, uppståndna personer, åtskilda från varandra. Senare fick Joseph veta att ”den Helige Anden … inte [har] en kropp av kött och ben, utan är en person som består av ande. Vore det inte så, skulle den Helige Anden inte kunna bo i oss” (L&F 130:22).

2. Vi är söner och döttrar till Gud.

Genom den första synen och andra upplevelser fick profeten Joseph Smith veta att Gud inte är någon avlägsen kraft som skapade världen och dess invånare och sedan glömde bort dem. Sanningen är den att var och en av oss är ”en älskad dotter [eller son] till himmelska föräldrar”.1

I tillkännagivandet om familjen står det: ”Alla människor – män och kvinnor – är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar.”2 Vår Fader har tydligt förklarat vilka förutsättningar vi har: ”Detta är mitt verk och min härlighet – att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39).

Vår identitet kommer från Gud, och vi är här på jorden för att bli mer som han. Den här insikten från första synen gjorde att jag som ung man förstod att jag hade en personlig himmelsk Fader som älskade mig och ville att jag skulle återvända till honom.

3. Vi kan bli förlåtna för våra synder

En sak som Joseph var mycket angelägen om var att få förlåtelse för sina synder. I en redogörelse för den första synen tilltalar Herren den unge sanningssökaren med följande ord: ”Joseph, min son, dina synder är förlåtna. Gå din väg, vandra på mina vägar och håll mina bud. Se, jag är härlighetens Herre. Jag blev korsfäst för världen för att alla som tror på mitt namn ska få evigt liv.”3

Joseph lärde sig att han genom Jesu Kristi försoning kunde få förlåtelse för sina synder och bli ren inför Gud. Han blev förvissad om att Jesus Kristus tog på sig synderna och bördorna för alla som någonsin har och som någonsin kommer att leva på jorden.

Av den första synen kan vi lära oss att tack vare vår Frälsare Jesu Kristi nåd kan också vi bli förlåtna för våra synder och en dag stå rena inför Fadern.

4. Vår himmelske Fader hör och besvarar våra böner

I lunden den där dagen 1820 fick Joseph lära sig att vår himmelske Fader hör och besvarar böner. Senare sa Joseph: ”Jag hade full förtröstan på att få ett gudomligt tillkännagivande, eftersom jag förut fått ett sådant” (JS–H 1:29). Hans exempel lär oss att vi kan närma oss vår himmelske Fader i bön för att få svar på våra böner.

Joseph upprepade det här mönstret för bön om och om igen. Han var förvissad om att Herren skulle höra och besvara hans böner. Han bad om sådant som du förmodligen har bett om.

Han bad om visdom (se JS–H 1:12–13).

Han bad om dopet (se JS–H 1:68).

Han bad om befrielse (se L&F 121:1–4).

Han bad för missionärerna (se L&F 109:22).

Han bad för kyrkan, dess medlemmar och dess ledare (se L&F 109:71–76).

Och han bad för sin familj (se L&F 109:68–69).

Det här är ett mönster för oss. Joseph visade oss att vi alla kan gå till vår Fader i bön.

5. Fadern och Sonen känner oss personligen

Av den första synen lär vi oss att de här celestiala personerna känner oss personligen, precis som de kände Joseph. Fadern nämnde Joseph vid namn ”och sa, medan han pekade på den andre: ’Denne är min älskade Son. Hör honom!’” (JS–H 1:17).

Fadern och Sonen visste vilka behov, bekymmer och önskningar Joseph hade, precis som de vet vilka vi har. De vet också vad vi lyckas med och vilka sorger vi har.

Som ung bad jag om många saker. När jag ser tillbaka nu verkar några av de sakerna inte vara så viktiga. Men de var viktiga för mig då, och jag förstod redan som liten att jag hade en Fader i himlen som lyssnade på mig. Jag fick inte alltid ett omedelbart svar, men jag kände att han i sin egen tid och på sitt eget sätt skulle besvara min vädjan på det sätt som var rätt för mig.

Var förvissad om och lita på att Gud talar till dig. Tro på de känslor som kommer djupt inifrån hjärtat. Jag lärde mig att tro på bönen och förstå dess kraft eftersom jag visste vilka upplevelser profeten Joseph Smith hade. Jag insåg att Gud visste vad jag heter och att han skulle svara mig, precis som han vet vad du heter och svarar dig.

Vittnesbörd

Under många av de 68 år jag har levat på jorden har jag prövat Josephs mönster för bön. Liksom alla sanna lärjungar till Frälsaren har också jag fått svar från himlen. Jag vet att Jesus är Kristus. Han är Guds Son. Han uppstod och lever i dag. Han har makten att förlåta synder. Genom tro, lydnad och omvändelse kan han föra oss tryggt tillbaka till vårt himmelska hem.

Som en apostel för Herren Jesus Kristus och hans ordinerade vittne, vittnar jag med en förvissning och övertygelse som bekräftats av den Helige Anden om att Fadern och Sonen visade sig för Joseph Smith i den heliga lunden. Jag ber att du ska följa Josephs mönster för bön, lära dig de sanningar han lärde sig och stärka din tro på din himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus.

Slutnoter

  1. ”Unga kvinnors tema”, ungakvinnor.JesuKristiKyrka.org.

  2. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145.

  3. ”Joseph Smith’s Accounts of the First Vision”, josephsmithpapers.org.

Illustration David Malan

Illustration Kendall Ray Johnson