2020
En mäktig förändring i hjärtat
April 2020


Lärdomar från Mormons bok

En mäktig förändring i hjärtat

Tack vare Jesu Kristi försoning kan vi inte bara bli renade från synd utan också bli botade från vår benägenhet att synda.

Bild
rusted metal heart

I och med Adams fall kom sjukdom och synd till världen. Båda kan vara förödande i sina respektive sfärer. Av alla sjukdomar finns det kanske ingen som är så genomgripande eller förödande som cancer. I vissa länder får över en tredjedel av befolkningen någon form av cancer, och den är orsak till en fjärdedel av alla dödsfall.1 Cancer börjar ofta med en enda cell, så liten att den bara kan ses med mikroskop. Men den har förmågan att snabbt växa och sprida sig.

Cancerpatienter får behandlingar för att cancern ska försättas i remission. Fullständig remission innebär att det inte längre går att upptäcka några tecken på sjukdomen. Men yrkeskunniga är snara att påpeka att även om en patient är i remission så innebär det inte nödvändigtvis att han eller hon är botad.2 Remission kan förvisso ge lättnad och hopp, men cancerpatienter hoppas alltid på något bortom remissionen – de hoppas på att bli botade. En källa säger: ”För att någon ska anses vara botad från cancer måste man vänta och se om cancern kommer tillbaka, så tiden är en viktig faktor. Om en patient förblir i remission i några år är det möjligt att cancern är botad. Vissa former av cancer kan komma tillbaka efter många års remission.”3

Sjukdom och synd

Hur förödande cancer än är för kroppen, är synd ännu mer förödande för själen. Synd börjar vanligtvis i liten skala – ibland omärkbart liten – men den kan växa fort. Först fräter den, sedan förlamar den, sedan dödar den själen. Synd är den främsta orsaken – ja, den enda orsaken – till andlig död bland alla skapelser. Behandlingen mot synd är omvändelse. Sann omvändelse är 100 procent effektiv när det gäller att sätta syndaren i remission, eller åstadkomma syndernas förlåtelse. Den remissionen ger lättnad och glädje åt själen. Men bara för att man får syndernas förlåtelse och befrias från dess symptom och verkningar betyder det inte nödvändigtvis att syndaren har blivit helt botad. Det är något med hjärtat hos en fallen människa som tillåter eller gör det mottagligt för synd. Därför kan synd upprepas, fastän det har gått flera år. Att hålla sig kvar i remission, eller med andra ord behålla syndernas förlåtelse, är nödvändigt för att man ska bli fullkomligt helad.

Renad och botad

Den här analogin hjälper oss förstå att vi andligt sett inte bara måste renas från synd utan också botas från vår benägenhet att synda. Striden mellan vår vilja att göra gott och vår natur att göra fel kan vara tröttsam. Om vi är trofasta segrar vi inte bara för att vår vilja har vunnit över vår natur utan för att vi har underkastat oss Guds vilja och för att han har förändrat vår natur.

Kung Benjamin lärde: ”För den naturliga människan är en fiende till Gud och har så varit från Adams fall, och kommer att så vara i evigheters evighet, om hon inte ger efter för den Helige Andens maningar och lägger av den naturliga människan och blir en helig genom Herren Kristi försoning” (Mosiah 3:19). Som reaktion på den här och annan undervisning bad kung Benjamins folk: ”O, förbarma dig och låt Kristi försonande blod verka så att vi kan få förlåtelse för våra synder och så att våra hjärtan kan bli renade” (Mosiah 4:2; betoning tillagd). När de hade bett besvarade Herren deras tvådelade begäran. Först ”kom Herrens Ande över dem så att de fylldes av glädje, eftersom de fått förlåtelse för sina synder och fått samvetsfrid” (se Mosiah 4:3).

När kung Benjamin såg att hans folk var ”i remission” uppmanade han dem att arbeta på att bli fullkomligt botade genom att lära dem hur de skulle behålla syndernas förlåtelse (se Mosiah 4:11–30). ”Om ni gör detta”, lovade han, ”kommer ni alltid att fröjda er och vara fyllda av Guds kärlek och alltid behålla era synders förlåtelse” (Mosiah 4:12).

Folket trodde på och tillämpade kung Benjamins ord, varpå Herren besvarade den andra delen av deras bön – ”så att [deras] hjärtan kan bli renade”. I tacksamhet och lovprisning ropade folket: ”Herren den Allsmäktiges Ande … har åstadkommit en mäktig förändring inom oss, eller i våra hjärtan, så att vi inte längre har någon benägenhet att göra ont, utan att ständigt göra gott” (Mosiah 5:2). Kung Benjamin förklarade att den här mäktiga förändringen innebar att de hade blivit födda av Gud (se Mosiah 5:7).

”Hur kan det ske?”

Profeten Alma lärde att vi både måste omvända oss och bli födda på nytt – födda av Gud, med förändrade hjärtan (se Alma 5:49). När vi fortsätter att omvända oss tar Herren bort alla våra synder och det som naturligt orsakar eller tillåter synd inom oss. Men, som Enos sa: ”Herre, hur kan det ske?” (Enos 1:7). Svaret är enkelt, men ändå djupsinnigt och evigt. Till dem som har blivit helade från ett fysiskt eller andligt tillstånd har Herren förkunnat: ”Din tro har helat dig” (se Enos 1:8; se även Mark. 5:34).

Den mäktiga förändringen i hjärtat som Alma upplevde skedde ”i enlighet med hans tro”, och hans efterföljares hjärtan förändrades när de ”satte sin lit till den sanne och levande Guden” (Alma 5:12, 13). Kung Benjamins folks hjärtan förändrades ”genom tro på [Frälsarens] namn” (Mosiah 5:7).

För att få en sådan tro att vi kan lita på Herren av hela vårt hjärta måste vi göra det som leder till tro och sedan göra det som vår tro leder till. Bland allt det som leder till tro, med tanke på att få ett förändrat hjärta, har Herren betonat fasta, bön, och Guds ord. Och även om tro leder till många olika saker är omvändelse dess första frukt.

Begrunda de två följande verserna från Helamans bok som betonar de här principerna. Först läser vi om ett folk som ”fastade … och bad ofta och växte sig … fastare och fastare i tron på Kristus … så att deras hjärtan renades och heliggjordes med en heliggörelse som kommer på grund av att de överlämnade sina hjärtan åt Gud” (Hel. 3:35). Sedan lär vi oss följande av den lamanitiske profeten Samuel: ”De heliga skrifterna, ja, de heliga profeternas profetior … [leder] … till tro på Herren och till omvändelse, den tro och omvändelse som åstadkommer en hjärtats förändring” (Hel. 15:7).

Bild
diamond heart

Lita på Gud

Här bör vi stanna upp och konstatera att den här mäktiga förändringen som vi talar om sker inom oss, den sker inte genom oss. Vi kan omvända oss, förändra vårt beteende, vår attityd, ja, även våra önskningar och trosuppfattningar, men det ligger bortom vår kraft och förmåga att förändra vår natur. För den här mäktiga förändringen är vi helt beroende av den allsmäktige Guden. Det är han som nåderikt renar våra hjärtan och förändrar vår natur ”sedan vi har gjort allt vi kan göra” (2 Ne. 25:23). Hans inbjudan är beständig och säker: ”Omvänd dig och kom till mig med helhjärtat uppsåt, så att jag kan hela dig” (se 3 Ne. 18:32; betoning tillagd).

Följden av att vi blir helade från vår benägenhet att synda är att vi ”förändras från [vårt] köttsliga och fallna tillstånd till ett tillstånd av rättfärdighet … och blir hans söner och döttrar. Och på så sätt blir [vi] nya skapelser” (Mosiah 27:25–26). Vi utstrålar Kristi ljus. Dessutom står det i skrifterna att ”ingen som är född av Gud syndar” (1 Joh. 5:18). Det är inte för att vi är inkapabla till att synda utan för att det nu är vår natur att inte synda. Det är verkligen en mäktig förändring.

Vi bör komma ihåg att upplevelsen av en mäktig förändring i hjärtat är en process som sker med tiden, inte vid en viss tidpunkt. Förändringen sker oftast gradvis, ibland nästan omärkbart, men den är verklig, den är mäktig och den är nödvändig.

Om du inte har upplevt en sådan mäktig förändring vill jag fråga: Har du omvänt dig och fått förlåtelse för dina synder? Studerar du de heliga skrifterna? Ber och fastar du ofta så att du växer dig fastare och fastare i tron på Kristus? Har du tro nog att lita på Herren av hela ditt hjärta? Står du fast i din tro? Ger du akt på dina tankar, ord och gärningar och följer du Guds bud? Om du gör allt detta kommer du alltid att fröjda dig och vara fylld av Guds kärlek och kommer alltid att behålla dina synders förlåtelse. Och om du stannar kvar i remission blir du helad, botad och förändrad!

Jesus Kristus har makt att rena oss från våra synder och även att bota oss från vår benägenhet att synda. Han är mäktig att frälsa, och i den avsikten är han mäktig att förändra. Om vi överlämnar våra hjärtan till honom, utövar tro genom att göra alla de förändringar vi kan, så utövar han sin kraft i oss för att åstadkomma denna mäktiga förändring i hjärtat (se Alma 5:14).

Slutnoter

  1. Se Stacy Simon, ”Facts & Figures 2019: US Cancer Death Rate Has Dropped 27% in 25 Years”, American Cancer Society, 8 jan. 2019, cancer.org.

  2. Se ”Remission: What Does It Mean?” webMD.com.

  3. Cathy Sweat, The Gates to Recovery (2019).