2020
Jesus Kristus kyrka har återställts
April 2020


Jesus Kristus kyrka har återställts!

Bild
children looking at sky

Innan vi kom till jorden levde vi tillsammans med våra himmelska föräldrar. De älskade oss! Vår himmelske Fader hade en underbar plan för oss. Vi skulle komma till jorden och få en kropp och lära oss saker och växa. Sedan skulle vi komma tillbaka och leva i vårt himmelska hem. Men vi kunde inte göra det på egen hand. Vi behövde hjälp.

Bild
Jesus reaching out to man

Vår himmelske Fader valde vår äldsta bror, Jesus Kristus, som skulle komma till jorden och hjälpa oss. Jesus visade oss hur man älskar andra och följer vår himmelske Faders bud. Han valde apostlar som skulle leda hans kyrka.

Bild
girl looking out the window

Sedan led Jesus för oss i Getsemane trädgård. Han kände all vår smärta och sorg. Han dog för oss på korset. Tack vare det kan vi vända oss till honom när vi är sårade eller ledsna eller behöver hjälp. Vi kan omvända oss när vi har gjort något som är fel.

Bild
Jesus and Mary at the tomb

På tredje dagen efter att Jesus hade dött uppstod han. Jesus levde igen! Tack vare det kommer vi också att uppstå. Vi kan leva i himlen igen efter att vi har dött.

Bild
girl getting baptized

Efter Jesus uppståndelse besökte han lärjungarna i Jerusalem och i Amerika. Han bad sina apostlar att fortsätta undervisa folket om hans evangelium. Många som hörde apostlarna döptes och blev medlemmar i kyrkan.

Bild
man with hand on his head

Efter att apostlarna hade dött började folket glömma några viktiga delar av Jesus evangelium. De slutade tro på att vår himmelske Fader alltid skulle inspirera sina barn på jorden. De glömde att alla på jorden skulle få en chans att döpas. De slutade tro på att profeter och apostlar alltid skulle leda kyrkan.

Bild
Joseph Smith

Många år gick. Till slut var det dags att föra tillbaka det som fattades i Jesus evangelium. Det var dags att återställa hans kyrka! Vår himmelske Fader behövde någon som var profet och förde tillbaka kyrkan till jorden. Han valde en pojke som hette Joseph Smith.

Bild
Bible

En dag läste Joseph i Bibeln. I Jakobs brev 1:5 stod det att vår himmelske Fader svarar på våra frågor om vi ber till honom i tro. Joseph hade en fråga! Han visste att det fanns många kyrkor som undervisade om Jesus. Men han ville veta om det fanns någon som var som Jesus kyrka i Nya testamentet.

Bild
Joseph praying

En vacker vårdag runt påsken gick Joseph ut i en skog nära sitt hem. Han knäböjde och började be. Då fick Joseph en mörk känsla inom sig. Satan försökte få honom att låta bli att be. Men Joseph fortsatte be av all sin kraft.

Bild
First Vision

Då kom ett vackert ljussken ner. Joseph såg vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Det här kallas för den första synen. De sa att Jesus kyrka inte fanns på jorden. Men den skulle komma snart. Återställelsen hade börjat

Bild
Angel Moroni

Vår himmelske Fader sände änglar som återställde viktiga delar av evangeliet. Ängeln Moroni gav Joseph guldplåtarna så att vi kunde få Mormons bok som undervisar oss om Jesus Kristus.

Bild
little girl being confirmed

Johannes Döparen förde tillbaka aronska prästadömet så att vi kan döpas. Petrus, Jakob och Johannes förde tillbaka melkisedekska prästadömet så att vi kan ta emot den Helige Anden och få välsignelser när vi är sjuka.

Bild
family in front of the temple

Elia kom så att vi kunde beseglas som familjer i templet.

Bild
family going to church

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga organiserades. Det betyder att Jesus kyrka är tillbaka på jorden! Allt det här är en del av återställelsen.

Bild
serving

Återställelsen av evangeliet håller fortfarande på i dag. Profeter, apostlar, missionärer och medlemmar sprider den goda nyheten om Jesus Kristus över hela världen. Tempel byggs i många länder så att människor kan beseglas som eviga familjer. Och kyrkan hjälper människor på platser där det finns hungersnöd eller där det händer katastrofer.

Bild
temple, family history, tithing

Alla kan göra något för att hjälpa till med återställelsen. Du kan hjälpa till genom att lära dig om din släkthistoria och utföra tempeldop. Du kan ge tionde som används till att bygga kyrkor och tempel. Du kan ge fasteoffer som hjälper behövande människor. Du kan berätta för andra om Jesus Kristus.

Bild
boy taking the sacrament

Jesus gav oss sin kyrka för att hjälpa oss återvända till vårt himmelska hem. Vi kan ta sakramentet och alltid minnas vad han har gjort för oss. Vi kan visa kärlek till andra, som han gjorde. Vi kan hjälpa alla att lära sig om hans evangelium! ●

Illustrationer Apryl Stott