2020
De hoppades på Kristi ankomst – det kan vi också göra
April 2020


De hoppades på Kristi ankomst – det kan vi också göra

Profeterna i Mormons bok hoppades på att Jesus Kristus skulle komma. När vi läser deras ord kan vi få samma hopp om att han ska komma tillbaka.

Bild
Christ visiting the Americas

Målningar av Jorge Cocco Santangelo

Vad får Mormons bok dig att tänka på?

Nephiter, lamaniter eller andra -iter?

Krig, vildmark, elände?

Omvändelse, återlösning, rättfärdighet?

Jesus Kristus?

Hopp?

Påsken är det perfekta tillfället att på nytt begrunda Mormons boks budskap. Särskilt budskapet att Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare. Tack vare honom kan vi så småningom befrias från kroppens och själens smärta. Från död och synd. Vi kan övervinna varje ond sak som världen utsätter oss för.

Enkelt sagt kan vi ha hopp.

Hopp – verkligt hopp, som är inriktat på Jesus Kristus – inspirerade forntida profeter att föra uppteckningar på guldplåtar som en dag skulle bli Mormons bok. Jakob säger till oss: ”För i denna avsikt har vi skrivit detta, så att de kan veta att vi kände till Kristus och att vi hoppades på hans härlighet många hundra år före hans ankomst” (Jakob 4:4; betoning tillagd).

Jakob ville att vi skulle veta att han – och de andra profeterna som förde uppteckningar – kände till att Kristus skulle komma. Många hundra år innan han kom! Och de var inspirerade att ha det hoppet tack vare profeternas ord som de läste. Jakob förklarar: ”Och inte bara vi själva hoppades på hans härlighet utan även alla de heliga profeter som var före oss.

Se, de trodde på Kristus och tillbad Fadern i hans namn, och även vi tillber Fadern i hans namn. …

Därför utforskar vi profeterna, och vi har många uppenbarelser och profetians ande. Och med alla dessa vittnen får vi ett hopp, och vår tro blir … orubblig” (Jakob 4:4–6; se även 1 Ne. 19:21; Jakob 7:11; Mosiah 3:13; Hel. 8:16).

Hoppet de fick av både sina egna upplevelser och av profetiorna de läste i skrifterna förberedde dem för dagen när Kristus skulle komma. Likaså uppmanar dagens profeter oss att förbereda oss för när Kristus kommer tillbaka. Om vi ska kunna ha samma hopp behöver också vi utforska ”profeterna och söka många uppenbarelser och profetians ande”. Deras vittnesbörd om Jesus Kristus stärker inte bara våra vittnesbörd utan hjälper oss också att förbereda oss för hans ankomst.

Lehi

”Hur viktigt är det därför inte att tillkännage dessa sanningar för jordens invånare så att de kan veta att intet kött kan vistas i Guds närhet utom genom den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd – han som lägger ner sitt liv i köttet och tar det åter genom Andens kraft så att han, eftersom han är den förste som ska uppstå, kan åstadkomma de dödas uppståndelse.”

Nephi

”Och vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, vi predikar om Kristus, vi profeterar om Kristus, och vi skriver i enlighet med våra profetior så att våra barn ska kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder.”

Kung Benjamin

”Och han ska heta Jesus Kristus, Guds Son …

Och se, han kommer till sina egna, för att frälsning ska kunna komma till människobarnen genom tro på hans namn. … 

Och han ska uppstå från de döda på den tredje dagen. …

För se, hans blod sonar även deras synder som har fallit till följd av Adams överträdelse, de som har dött utan att känna till Guds vilja rörande dem eller som har syndat ovetande.”

Almas bok

”Och han ska gå ut och lida smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag, och detta för att det ord ska kunna uppfyllas som säger att han ska ta på sig sitt folks smärta och sjukdomar.

Och han ska ta på sig döden så att han kan lossa de dödens band som binder hans folk. Och han ska ta på sig deras skröpligheter så att hans inre kan fyllas av barmhärtighet i köttet, så att han i köttet kan veta hur han ska bistå sitt folk i enlighet med deras skröpligheter.”

Amulek

”Och detta stora och sista offer kommer att vara Guds Son, ja, oändligt och evigt.

Och på så sätt ska han bringa frälsning till alla dem som tror på hans namn. Och detta är avsikten med detta sista offer: att frambringa den innerliga barmhärtighet som övervinner rättvisan och åt människorna frambringar medel varigenom de kan ha tro till omvändelse.

Och på så sätt kan barmhärtigheten tillfredsställa rättvisans krav och omsluta dem i trygghetens armar, medan den som inte utövar tro till omvändelse är utsatt för de rättvisans krav som hela lagen ställer. Därför är det endast för den som har tro till omvändelse som den stora och eviga återlösningsplanen förverkligas.”

Bild
the Savior in Gethsemane

Gethsemane, by Jorge Cocco Santangelo

Lamaniten Samuel

”För se, han måste förvisso dö för att frälsning ska kunna åstadkommas, ja, det tillkommer honom och det är nödvändigt att han dör för att åstadkomma de dödas uppståndelse, så att människorna därigenom kan föras till Herrens närhet.

Ja se, denna död åstadkommer uppståndelsen och återlöser hela människosläktet från den första döden – den andliga döden, för hela människosläktet, som genom Adams fall avskars från Herrens närhet, anses som dött, både vad timliga ting och andliga ting beträffar.

Men se, Kristi uppståndelse återlöser människosläktet, ja, hela människosläktet, och för dem tillbaka till Herrens närhet.”

Bild
Christ with children

Blessing the Children, by Jorge Cocco Santangelo

Mormon

”Vet att ni måste komma till kunskap om era fäder och omvända er från alla era synder och er ondska och tro på Jesus Kristus, att han är Guds Son och att han dräptes av judarna och att han genom Faderns makt har återuppstått, varigenom han har vunnit seger över graven. Och likaså att genom honom är dödens udd uppslukad.

Och han åstadkommer de dödas uppståndelse varigenom människan måste uppstå för att stå inför hans domarsäte.

Och han har åstadkommit världens återlösning varigenom den som befinns utan skuld inför honom på domens dag får sig givet att bo i Guds närhet i hans rike, att med körerna där ovan oupphörligen sjunga lovsånger till Fadern och till Sonen och till den Helige Anden, vilka är en enda Gud, i ett tillstånd av lycka som inte har något slut.”