2020
En välsignelse var allt jag kunde ge
April 2020


En välsignelse var allt jag kunde ge

Jonathan Mafra Sena de Santana

Santa Catarina, Brasilien

Bild
father giving daughter a blessing

Illustration Allen Garns

Jag blev klar med juridikutbildningen runt min dotters första födelsedag. Min fru och jag såg fram emot att fira min examen, vår dotters födelsedag och de nya möjligheter vi skulle få, men inget gick som planerat.

Kort efter min examen var jag arbetslös och hade svårt att hitta ett jobb. Snart fick vi ekonomiska svårigheter. Det skulle vara svårt att ens ha ett enkelt födelsedagsfirande.

Efter många samtal med min fru accepterade vi situationen. Det var inte lätt för mig som pappa att inte ens kunna köpa en enkel present åt min dotter och att se min älskade fru känna sig frustrerad.

Jag förstod inte vad det var som hände. Jag bad till min himmelske Fader att han skulle hjälpa mig förstå vad han förväntade sig av mig. Plötsligt, som om en röst talade till mitt inre, hörde jag följande ord: ”Du har något som är mer värdefullt än någon annan materiell ägodel på jorden. Du bär prästadömet. Finns det någon bättre gåva du kan ge din dotter än en prästadömsvälsignelse?”

Ögonen fylldes av tårar när jag tänkte på vad prästadömet betyder för mig. Hjärtat fylldes av tacksamhet när jag tänkte på att prästadömet är kraften som kan förena min familj för all evighet.

Jag berättade om de här känslorna för min fru. Jag sa att en välsignelse till vår dotter var allt jag kunde ge. Vi insåg båda att det skulle ge henne glädje och frid, och det var nog.

På vår dotters födelsedag hade vänner, släktingar och grannar med sig en tårta och enkla dekorationer. Vi var tacksamma för att vi kunde fira den här speciella dagen med våra nära och kära. På kvällen lade jag händerna på min dotters huvud och gav henne en välsignelse. Jag välsignade henne med allt det som Herrens Ande manade mig att säga.

Vi upplever fortfarande förändringar och utmaningar med arbetslöshet och dålig ekonomi. Men mitt i all oro och frustration får vi frid och tröst av vår Frälsare Jesus Kristus. Det råder ingen tvekan om att mitt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och tillgången till prästadömets kraft är en välsignelse. Det var allt jag kunde ge på min dotters födelsedag, och det var mer än nog.