2019
Sinä – vielä keskeneräinen
Syyskuu 2019


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Sinä: vielä keskeneräinen

Tuntuuko sinusta, ettet ole riittävän hyvä? Hellitä vähän.

Tuntuuko sinusta jatkuvasti, ettet saavuta tavoitteitasi? Käytätkö tuntikausia saadaksesi jonkin asian tehtyä täsmälleen oikein tai, mikä pahempaa, lykkäät aloittamista tuntikaupalla, koska pelkäät, etteivät pyrkimyksesi täytä vaatimuksia? Kamppailet ehkä perfektionismin kanssa.

Vielä yksi pikainen kysymys: onko sinun henkesi tällä hetkellä ylösnousseessa ruumiissasi? Jos näin on, jatka vain samaan tapaan. Sinun ei tarvitse lukea enempää. Mutta jos asia ei ole niin, tämä sanoma on sinua varten. Sillä riippumatta siitä, kuinka vanhurskaita päivittäiset tekosi ovat (tai eivät ole), mikä on todistuksesi keskiarvo, millainen perhe-elämäsi tai urasi on – jos olet yhä kuolevaisuudessa, niin olet vielä keskeneräinen.

Synnitön verrattuna valmiiseen

Presidentti Russell M. Nelson on kerran opettanut, mitä hän sai tietää tutkiessaan Uuden testamentin alkuperäistä kreikankielistä tekstiä englanninkielisen käännöksen rinnalla. Hän tutki sanan täydellinen esiintymistä.

Yksi pyhien kirjoitusten kohta, joka tuntuu lannistavan monia, on Matt. 5:48: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” On merkittävää, että alkuperäisessä kreikankielisessä tekstissä ei kuitenkaan puhuta synnittömyydestä eikä virheettömyydestä.

Presidentti Nelson on opettanut: ”Matteuksen evankeliumin kohdassa 5:48 oleva sana täydellisiä on käännetty kreikan sanasta teleios, joka tarkoittaa ’valmis’”.1

Presidentti Nelson esitti sitten syvällisen esimerkin tästä totuudesta: ”Juuri ennen ristiinnaulitsemistaan [Jeesus Kristus] sanoi [kuningas Jaakon raamatunkäännöksen mukaan]: ’Kolmantena päivänä minusta tehdään täydellinen.’ Ajatelkaa! Synnitön, virheetön Herra – joka jo oli täydellinen meidän kuolevaisuuden mittapuidemme mukaan – sanoi, että Hänen oma täydellisyytensä oli vielä tulevaisuudessa. Hänen iankaikkinen täydellisyytensä tulisi vasta Hänen ylösnousemuksensa jälkeen.”2

Perfektionismin vaarat

On silti sangen tavallista, että jätämme huomiotta tarpeemme saada jumalallista apua ja yritämme pärjätä yksin ja elää virheetöntä elämää. Niin tehdessämme on väistämätöntä, ettemme onnistu.

Käyttäytymistieteilijät kuvailevat perfektionismin olevan nopea ja pysyvä tie tyytymättömyyteen. Ja se on totta! Perfektionismi karkottaa onnellisuuden ja tyytyväisyyden. Se vie omanarvontuntosi, saa parhaat pyrkimyksesi tuntumaan mitättömiltä ja voi johtaa sinut raatamaan loputtomasti yrittäessäsi tehdä enemmän kuin on mahdollista.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Ainoa toivomme todellisesta täydellisyydestä on saada se lahjana taivaasta – me emme pysty ’ansaitsemaan’ sitä. Näin Kristuksen armo tarjoaa meille paitsi pelastuksen surusta, synnistä ja kuolemasta, myös pelastuksen alituisesta itsemme arvostelemisesta.”3

Ole vähän lempeämpi itsellesi

Oletko sinä itse pahin vihollisesi? Osaatko painaa itsesi maahan paremmin kuin kukaan muu? No, lakkaa tekemästä niin! Ala sen sijaan kutsua elämääsi Kristuksen armoa saadaksesi tarvitsemaasi apua.

Tässä langenneessa maailmassa tulee aina riittämään ääniä, jotka mielihyvin sanovat sinulle, ettet ole riittävä yhdessä tai toisessa asiassa. Sinun ei tarvitse liittyä noiden arvostelijoiden joukkoon.

Nyt on aika kohdella itseäsi vähän lempeämmin. Pyri toki kehittymään, mutta muistathan myös vanhin Hollandin seuraavan neuvon: ”Toivoisin, että pyrkisimme kukin kehittymään tavalla, johon ei kuulu vatsahaavaa tai anoreksiaa, masentumista tai itsetuntomme murskaamista.”4

Jos se on mielestäsi helpommin sanottu kuin tehty, voisit alkaa ainakin harjoitella sitä.

Askel askeleelta

Tämä elämä on pohjimmiltaan liian lyhyt siihen, että tuntisi jatkuvaa epäonnistumista. Presidentti Nelson on sanonut sen parhaiten: ”Meidän kaikkien on tarpeen muistaa, että ihmiset ovat, jotta heillä olisi ilo – ei syyllisyyttä!”5

Koska olet vielä keskeneräinen, voit saavuttaa täydellisyyden täysin vasta seuraavassa elämässä. Tee sillä välin yksinkertaisesti parhaasi. Pääset tavoitteisiisi Herran avulla ja Herran aikataulun mukaan.

Opetettuaan autuudenlupauksia ja muita opetuslapseuden puolia Hän sanoi: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen” (Matt. 5:48).

Jokaiselta Jumalan mieheltä ja naiselta odotetaan täydelliseksi tulemista – lopulta. Mutta olemme kaikki ihmisiä ja taipuvaisia tekemään syntiä. Herättääkseen meissä toivoa profeetta Moroni opetti, että jos me tulemme Kristuksen luokse ja tulemme täydellisiksi Hänessä ja kiellämme itseltämme kaiken jumalattomuuden ja rakastamme Jumalaa koko väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme, silloin Hänen armonsa riittää meille, niin että me Hänen armostaan voimme olla täydellisiä Kristuksessa (ks. Moroni 10:32). Taivaallisen Isämme suunnitelman mukaan me olemme inhimillisiä, mutta se ei tarkoita, ettemme silti voisi olla Jumalan miehiä ja naisia puutteinemmekin. Minä ainakin olen kiitollinen siitä.

Me voimme olla Jumalan miehiä ja naisia, vaikka toisinaan yhä kompastelemme ja lankeamme. Meidän täytyy vain tehdä parhaamme elääksemme elämäämme evankeliumin mukaan, ja Vapahtajamme auttaa meitä loppumatkan täydellisyyteen asti.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Kohti täydellisyyttä”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 86.

  2. Russell M. Nelson, ”Kohti täydellisyyttä”, s. 86–87.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Olkaa siis täydellisiä – lopulta”, Liahona, marraskuu 2017, s. 41.

  4. Jeffrey R. Holland, ”Olkaa siis täydellisiä – lopulta”, s. 40.

  5. Russell M. Nelson, ”Kohti täydellisyyttä”, s. 86.