2019
Kirje apostolilta
Syyskuu 2019


Kirje apostolilta

Puheesta ”An Epistle to the Saints of the Utah Salt Lake Area” [Kirje Utahin Suolajärven alueen pyhille], joka pidettiin usean vaarnan yhteisessä konferenssissa 11. syyskuuta 2016.

Kohotan ääneni varoittamaan teitä joistakin haasteista, joita on edessämme tänä päivänä.

Kuva
hand writing

Kuva puusta Getty Images; yksityiskohta Jeff Wardin teoksesta Apostoli Paavali

Apostoli Paavali piti yhteyttä muinaisiin pyhiin kirjeiden avulla, joita hän lähetti eri seurakuntiin välittäen rakkauttaan, ohjaustaan ja opetuksiaan. Koska en pysty tapaamaan teitä kaikkia henkilökohtaisesti, kerron teille suullisesti oman kirjeeni ilmaisten rakkauttani, kiitollisuuttani ja opetuksiani.

Korintin pyhille Paavali kirjoitti: ”Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoliksi kutsuttu” (1. Kor. 1:1).

Minutkin on kutsuttu Jeesuksen Kristuksen apostoliksi, ja Herran erityisenä todistajana todistan, kuten Paavali todisti kirjeissään, että Jeesus Kristus uhrasi itsensä meidän edestämme ja että Isä herätti Hänet kuolleista (ks. Gal. 1:1, 4). Todistan lisäksi, että Jeesus Kristus on palauttanut kirkkonsa profeetta Joseph Smithin välityksellä näinä viimeisinä aikoina ja että evankeliumin täyteys ja iankaikkisiin liittoihin liittyvät siunaukset ovat kaikkien niiden ulottuvilla, jotka uskovat Herraan Jeesukseen Kristukseen ja seuraavat Häntä.

Tervehtiessäni teitä käytän Paavalin sanoja: ”[Tervehdin] Jumalan seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen pyhittämiä, Jumalan kutsumia pyhiä – –. Jumalan, meidän Isämme, ja Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha teille.” (1. Kor. 1:2–3.)

Veljeni ja sisareni, jotta evankeliumin sydämemme pysyisi terveenä, me tarvitsemme säännöllisiä tarkastuksia. Kun olen rukoillut taivaan apua, olen saanut teitä varten muutamia suosituksia, jotka pitävät teidät hengellisesti terveinä ja vahvoina.

Paavali varoitti oman aikansa pyhiä hengellisistä vaaroista, joita he kohtasivat. Galatalaisille hän kirjoitti:

”Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.

Mitään toista evankeliumia ei kuitenkaan ole. Jotkut vain hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia.

Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme – vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli – hän olkoon kirottu.” (Gal. 1:6–8.)

Kohotan Paavalin tavoin ääneni siitä, että on niitä, jotka ”hämmentävät teidän ajatuksianne ja koettavat vääristää Kristuksen evankeliumia”. Pakoilisin velvollisuuttani, ellen kohottaisi ääntäni varoittamaan teitä niistä haasteista, joita kohtaamme tänä päivänä.

Kaksi voimaa maailmankaikkeudessa

Veljeni ja sisareni, älkää koskaan unohtako, että maailmankaikkeudessa on kaksi voimaa: toinen kutsuu meitä valitsemaan oikein ja kokemaan iankaikkista iloa ja onnellisuutta, ja toinen kutsuu meitä valitsemaan päinvastaisen, joka tuo murhetta ja katumusta. Oppimme opettaa meille, että elämä on koetus – aikaa, jolloin nähdään, kumman kutsun me otamme vastaan.

Muistutan teitä Jeesuksen profetiasta, joka koskee viimeisiä aikoja, joita me nyt elämme: ”Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan” (Matt. 24:24). Olemme murheellisia, kun näemme, miten jotkut ”valitutkin” johdetaan harhaan, kuten Jeesus varoitti.

Kuva
trees

Hiljattain kävin eräässä pienessä mammuttipetäjämetsikössä, joka istutettiin monia vuosia sitten Brigham Youngin yliopiston alueelle. Eräs ystävistäni selitti minulle, että mammuttipetäjät ovat maailman kookkaimpia puita ja että ne voivat luonnossa kasvaa 87 metrin korkuisiksi. Ne voivat elää yli 3 000 vuotta.

Yksi puista oli kuollut, ja se piti kaataa. Siitä jäi ainoastaan kanto muistuttamaan ohikulkijoita siitä, että siinä oli kerran kasvanut korkea majesteettinen puu. Yliopistoalueen puiden hoitaja halusi tietää, mikä oli tappanut puun, sillä mammuttipetäjä ei ollut kuollut ainakaan vanhuuttaan. Tutkittuaan puuta hän päätyi siihen, että puulle ravintoa tuovat juuret olivat kuolleet veden puutteeseen.

Kuinka se oli mahdollista, kun puu oli kukoistanut sillä paikalla yli viisi vuosikymmentä? Puiden hoitaja huomasi, että pientä metsikköä ravitseva pohjavesikerros oli siirtynyt odottamattomana seurauksena siitä, että aivan metsikön itäpuolelle oli rakennettu uusi rakennus.

Minusta tämä on täydellinen vertaus siitä, mitä tapahtuu, kun uskolliset kirkon jäsenet – ”valitutkin”, ne jotka kaikesta päätellen vaikuttavat olevan uskossa vahvoja – kuolevat hengellisesti.

Kuolleen mammuttipetäjän tavoin nämä kirkon jäsenet ovat kerran saaneet hengellistä ravintoa Jeesuksen Kristuksen tarjoamasta elävän veden lähteestä. Mutta syystä tai toisesta he ovat siirtyneet kauemmas hengellisen ravinnon lähteestä, ja ilman sitä ravintoa heidän henkensä on turtunut ja he ovat lopulta kuolleet hengellisesti.

Kuinka voimme varmistaa, että hengellistä ravintoa tuovat juuremme ovat lakkaamatta yhteydessä elävän veden lähteeseen?

Välttämättömiä tapoja

Herra on esittänyt yksinkertaisia, henkilökohtaisia tapoja, jotka pitävät meidät juurtuneina, kiinnittyneinä ja yhteydessä Häneen. Kun noudatamme näitä tapoja täysin vilpittömin sydämin, vakain aikein ja ilman tekopyhyyttä ja petollisuutta, me voimme olla horjumattomia Herran Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia.

Näihin välttämättömiin tapoihin sisältyy asioita, jotka näyttävät helposti karkaavan ulottuviltamme erittäin kiireisen elämämme pyörteissä silloinkin kun olemme tekemässä hyviä asioita kuten hankkimassa koulutusta, tekemässä työtä perheen elättämiseksi ja mukana yhteiskunnassa ja kirkon palveluksessa.

Näitä asioita ovat vilpitön päivittäinen rukous, uskollinen paastoaminen, pyhien kirjoitusten ja elävien profeettojen sanojen säännöllinen tutkiminen ja pohtiminen, lepopäivän tekeminen ilon päiväksi, sakramentin nauttiminen nöyrästi ja Vapahtajan muistaminen aina, palveleminen temppelissä mahdollisimman usein ja lopuksi köyhien ja yksinäisten auttaminen – sekä lähellä että eri puolilla maailmaa.

Kun joku lakkaa tekemästä näitä yksinkertaisia mutta välttämättömiä asioita, hän katkaisee itsensä elävän veden lähteestä ja päästää Saatanan sekoittamaan ajatuksiaan petollisen saastutetulla vedellään, joka tukkii uskollisuuden suonet ja ehdyttää hengen väärennetyllä ravinnolla. Synti ja syyllisyys varjostavat mieltä – johtaen monet kieltämään aiemmin saadun innoituksen ja ilmoituksen sekä saaden heidät kääntymään pois Jeesuksen Kristuksen evankeliumin totuuksista.

Yksi asia, joka on jatkuvasti mielessäni, on tieto siitä, että henkilöt, jotka eivät pysy keskittyneinä Jeesuksen Kristuksen yksinkertaiseen oppiin ja evankeliumiin, kuuntelevat ennen pitkää vääriä opettajia ja profeetoiksi julistautuneita ja omaksuvat maailmallisia ajattelutapoja. Näitä vaihtoehtoisia ääniä ovat

Kuva
video game, credit card, cell phone

Valokuva luottokorteista Getty Images

  • ylpeän vaurauden viehätys

  • halut, jotka pääsevät voitolle tarpeista, mikä kasvattaa henkilökohtaista velkaa

  • ajanvietteet ja viihde, jotka voivat viedä sijaa evankeliumin tervehenkiseltä hyvyydeltä

  • toiminnat, jotka estävät meitä pyhittämästä lepopäivää asianmukaisesti

  • podcastit ja internetsivustot, jotka herättävät kysymyksiä ja epäilyksiä ja jotka ovat älyllisesti sen verran epärehellisiä, etteivät esitä riittävästi ja rehellisesti Herran näkökulmaa.

Auta muita löytämään vastauksia

Saanen varmistaa, että ymmärrätte tämän tärkeän seikan. Siinä, että esittää kysymyksiä tai tutkii historiaamme, oppejamme ja käytäntöjämme, ei ole kerta kaikkiaan mitään väärää. Palautus alkoi, kun Joseph Smith etsi vastausta vilpittömään kysymykseen.

Vanhemmat, apujärjestöjen johtohenkilöt, kirkon opettajat (mukaan lukien seminaarin- ja instituutinopettajat), piispat ja vaarnanjohtajat: Kun joku tulee luoksenne ja esittää kysymyksen tai huolenaiheen, älkää vain sivuuttako kysymystä. Älkää kehottako henkilöä olemaan kantamatta huolta kysymyksestään. Älkää epäilkö henkilön omistautumista Herralle tai Hänen työlleen. Auttakaa häntä sen sijaan löytämään vastauksia kysymyksiin.

Olen huolissani, kun kuulen, että vilpittömät ihmiset ovat esittäneet rehellisiä kysymyksiä historiastamme, opistamme tai käytännöistämme ja sitten heitä on kohdeltu ikään kuin he olisivat uskottomia. Tämä ei ole Herran tapa. Kuten Pietari sanoi: ”Olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu” (1. Piet. 3:15).

Meidän täytyy vastata vilpittömiin kysymyksiin paremmin. Vaikka emme ehkä osaakaan vastata jokaiseen kysymykseen koskien maailmankaikkeutta tai historiaamme, oppiamme ja käytäntöjämme, niin me voimme antaa monia vastauksia niille, jotka ovat vilpittömiä. Kun emme tiedä vastausta, voimme etsiä vastauksia yhdessä – yhdessä tutkiminen voi tuoda meitä lähemmäksi toisiamme ja lähemmäksi Jumalaa. Voi tietenkin olla, ettemme aina löydä kysymyksiimme tyydyttäviä vastauksia. Sellaisina hetkinä on hyvä muistaa, että uskonnossa on yhä sijaa uskolle. Toisinaan me voimme oppia, tutkia ja tietää – toisinaan meidän täytyy uskoa, luottaa ja toivoa.

Auttakaa niitä, joilla on kysymyksiä, ymmärtämään, ettei Herra vaadi pyhiään suorittamaan jatkotutkintoja historiassa ja opissa. Sen vuoksi meidän ei pidä odottaa, että vanhemmilla, johtohenkilöillä ja opettajilla olisi kaikki vastaukset jokaiseen kysymykseen. Ensimmäisessä presidenttikunnassa ja kahdentoista apostolin koorumissakin on niitä, joilla on hyvin erilainen tausta ja koulutus, minkä ansiosta keskusteluissamme ja pohdinnoissamme tulee esiin kokemusten laaja kirjo.

Kun minulla on kysymys, johon en osaa vastata, käännyn usein niiden puoleen, jotka voivat auttaa minua. Kirkkoa on siunattu koulutetuilla tutkijoilla ja niillä, jotka ovat omistaneet tutkimiselle koko elämänsä, jotka ovat perehtyneet historiaamme ja pyhiin kirjoituksiimme. Nämä pohdiskelevat miehet ja naiset tarjoavat asiayhteyden ja taustaa, jotta voimme ymmärtää paremmin pyhää menneisyyttämme ja nykyisiä käytäntöjämme. Tämän heidän tarjoamansa tiedon siunaamana olen paremmin varustautunut etsimään Pyhän Hengen johdatusta.

Kirkko on omistautunut läpinäkyvyydelle ja on julkaissut kallisarvoista aineistoa antamaan uutta näkemystä ja tarjoamaan entistä enemmän taustaa palautuksen kertomukselle Joseph Smith Papers -verkkosivuston ja evankeliumiaiheisten tutkielmien avulla sivustolla churchofjesuschrist.org. Tämä on suurenmoista aikaa tutkia kirkon historiaa ja oppia, kun tarjolla on yltäkyllin aineistoa ja asiantuntijoita antamassa hyödyllistä taustaa ja ymmärrystä menneisyydestämme. Rukoilkaa aina ja noudattakaa Pyhän Hengen innoitusta. Hän ilmoittaa hengellisiä totuuksia.

Eläkää varojenne mukaan

Olen huolissani siitä, että jotkut jäsenet elävät yli varojensa, kun he yrittävät yltää samaan kuin naapurinsa. Teemme hyvin vakavan virheen, kun vertaamme omaa elämäämme niiden elämään, joilla on paljon rikkautta, unohtaen, että useimmat meistä ovat jo menestyneet maassa. Olettehan tyytyväisiä ja nautittehan siunauksista, joita olette jo saaneet, sen sijaan että teistä tulisi epäviisaan kulutusluoton orjia. Älkää koskaan jättäkö maksamatta kymmenyksiänne, ja antakaa runsaita lahjoituksia köyhien auttamiseksi.

Nauttikaa toinen toisenne seurasta

Joillakin teistä saattaa olla liian täysi aikataulu, jossa on paljon menoja ja harrastuksia, myös hyviä. Pidättehän huolen siitä, ettette yliohjelmoi lapsianne. Sulkekaa aika ajoin sosiaalinen media ja muut ulkopuoliset häiriötekijät, jotta voitte istuutua juttelemaan ja nauttimaan toinen toisenne seurasta. Kuten hiljattain opetin yleiskonferenssissa, pitäkää säännöllisesti perheneuvosto (ks. ”Perheneuvostot”, Liahona, toukokuu 2016, s. 63–65).

Muistakaa, että Herra on neuvonut meitä olemaan levollisia ja tietämään, ”että minä olen Jumala” (Ps. 46:11; ks. myös OL 101:16).

Pitääkseen perheenjäsenet kiireisinä ja poissa sen ääreltä, mikä on tärkeintä, joku on aina luomassa jotakin uutta – esimerkiksi uuden sovelluksen tai pelin, joka saa nuoret katsomaan alas älypuhelimeensa sen sijaan että he katsoisivat ylös ja näkisivät Jumalan ihmeellisen maailman kauniit luomistyöt tai jopa jonkun, jonka he ehkä haluavat tavata, jonka kanssa he haluavat seurustella ja mennä naimisiin ja jonka kanssa heillä voi olla elävässä elämässä suhde, joka johtaa iankaikkisiin siunauksiin.

Rakasta lähimmäistäsi

Kuva
Church members in different settings

Sanon sanasen ystävistämme, naapureistamme sekä koulu- ja työtovereistamme, jotka eivät ole kirkon jäseniä. Vaikka suhtaudumme vakavasti Herran antamaan suureen tehtävään ja vastuuseen ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt. 28:19), me arvostamme ja kunnioitamme jokaisen tahdonvapautta ajatella ja uskoa – tai olla uskomatta – niin kuin he haluavat.

Jos joku naapuri, työtoveri tai koulukaveri ei ole kiinnostunut tutkimaan evankeliumia, meidän täytyy aina jatkaa ystävyyden osoittamista. Rakkautemme heitä kohtaan ei saa olla ehdollista. Sen tulee olla vilpitöntä ja varauksetonta.

Lapsemme oppivat parhaiten vanhempien ja johtajien esimerkistä. Olkaamme varovaisia sen suhteen, mitä sanomme muista ja kuinka kohtelemme lähimmäisiämme. Ja muistakaa, meillä on täysi oikeus olla eri mieltä, mutta emme saa koskaan käydä eripuraisiksi.

Jeesus opetti: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Matt. 19:19). Jos olemme Hänen opetuslapsiaan, meidän täytyy osoittaa kristillistä kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä kaikille, joita tapaamme, myös niille, jotka ovat tehneet valinnan erkaantua kirkosta.

Yhdistäkäämme voimamme kaikkien hyväntahtoisten ihmisten kanssa jokaisessa hyvässä asiassa ja ottakaamme heidät omiin ystävä- ja toveripiireihimme. Toivottakaamme heidät vilpittömästi tervetulleiksi kirkkorakennuksiimme ja seurakuntiemme toimintoihin.

Rauhaa ja profeetallinen neuvo

Apostolinen kirjeeni teille päättyy todistaessani, että jos pohditte huolellisesti profeetallisia neuvoja, te huomaatte, että hengelliset ravintoa tuovat juurenne ovat yhteydessä ”[lähteeseen], joka kumpuaa ikuisen elämän vettä” (Joh. 4:14). Te ette kuole hengellisesti kuten se kaunis mammuttipetäjä, vaan todistan, että te tunnette elämässänne suurempaa rauhaa, iloa ja onnellisuutta ottamalla vastaan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen kutsumansa palvelijat sekä noudattamalla Hänen evankeliuminsa suunnitelmaa. Elleivät kansakuntien ihmiset käännä sydäntään takaisin Jumalan ja Hänen opetustensa ja suunnitelmansa puoleen, me joudumme varmasti kohtaamaan pyhissä kirjoituksissa ilmoitetut seuraukset.

Rakkaat veljeni ja sisareni, meille on annettu tehtävä valmistaa kirkkoa ja valmistautua itse niihin aikoihin, jotka varmasti tulevat, mikäli maailman ihmiset edelleenkin ovat piittaamatta Jumalasta, meidän taivaallisesta Isästämme, ja Hänen rakkaasta Pojastaan, Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, ja halveksuvat Heitä. Pyhät kirjoitukset puhuvat selkeästi Jumalasta pois kääntymisen seurauksista.

Me rakastamme teitä. Etuoikeutenani on kutsua taivaallista Isäämme siunaamaan teitä. Olkoon teillä rauha. Olkoon teillä iloa sydämessänne. Olkoon teillä rohkeutta tehdä parannus, jos se on tarpeen. Jos elämässänne on jotakin, mikä ei ole hyvää, siunatkoon Herra teitä rohkeudella tehdä parannus ja muuttua tästä päivästä alkaen. Antakoon Herra teille voimaa kääntää sydämenne Hänen puoleensa, rakastaa Häntä ja palvella Häntä niin että voitte turvallisesti jatkaa kulkuanne läpi kuolevaisuuden valmistautuen siihen päivään, jolloin pääsette taivaallisen Isämme ja Hänen rakkaan Poikansa syleilyyn.

Kristuksen erityistodistajana todistan teille, että tiedän, että Jeesus on Kristus. Hän on Jumalan Poika. Nämä asiat, jotka olen sanonut, ovat totta, ja toivon, että vastaanotatte kirjeeni siinä hengessä, jossa olen sen puhunut. Todistan, että tämä on Jeesuksen Kristuksen kirkko.

Jumala siunatkoon teitä, rakkaat veljeni ja sisareni, kun teemme kaiken voitavamme valmistautuaksemme siihen päivään, jolloin Vapahtaja ja maailman Lunastaja tulee jälleen kerran meidän Herranamme ja Kuninkaanamme.