2019
Heikkouksistasi huolimatta voit olla todellinen Jumalan mies tai nainen
Syyskuu 2019


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Heikkouksistasi huolimatta voit olla todellinen Jumalan mies tai nainen

Kaikkine puutteineni en tiennyt, kuinka minusta voisi koskaan tulla täydellistä Jumalan miestä.

Kirjoittaja asuu Utahissa Yhdysvalloissa.

Viimeisen lukiovuoteni kevätlukukaudella oli vain joitakin kuukausia siihen, kun täyttäisin 18 vuotta, olisin virallisesti aikuinen, saisin Melkisedekin pappeuden ja minut asetettaisiin vanhimmaksi. Noina aikoina käytin suuren osan pyhien kirjoitusten tutkimisestani etsien esimerkkiä siitä, millainen ”Jumalan mies” on ja kuinka minusta voisi tulla sellainen.

Parhaimpia löytämistäni esimerkeistä oli mies, joka oli kutsuttu johtamaan nefiläisten sotajoukkoa kansansa koko historian kaikkein hirvittävimpiin kuuluvissa sodissa ja joka julisti kansansa taistelevan ”meidän Jumalamme, uskontomme ja vapautemme ja rauhamme, vaimojemme ja lastemme muistoksi” (Alma 46:12). Hän oli sotapäällikkö Moroni. Johtaja, josta Mormon kirjoitti: ”Jos kaikki ihmiset olisivat olleet ja olisivat ja tulisivat aina olemaan Moronin kaltaisia, katso, itse helvetin voimat olisivat iäksi järkkyneet” (Alma 48:17).

Sotapäällikkö Moroni oli esimerkki ihmisestä, jolla oli ”oivallinen ymmärrys”. Hän ”ei nauttinut [muiden väärin kohtelemisesta, vaan hänen sielunsa] iloitsi – – vapaudesta ja riippumattomuudesta sekä veljiensä säilymisestä vapaina orjuudesta”. Ja hänen sydämensä ”paisui kiitoksesta hänen Jumalalleen”. Hän ”teki tavattomasti työtä kansansa parhaaksi ja turvallisuudeksi” ja ”oli luja Kristuksen uskossa”. (Alma 48:11–13, kursivointi lisätty.) Kaikki nämä tässä kuvatut sotapäällikkö Moronin luonteenpiirteet ovat itse asiassa tosi opetuslapseuden ominaisuuksia, jotka voivat soveltua meihin kaikkiin, niin miehiin kuin naisiinkin.

Olen yrittänyt noudattaa Moronin esimerkkiä palvelemalla muita aina tilaisuuden tullen, myös silloin kun se ei oikein olisi sopinut minulle. En ainoastaan yritä auttaa muita vaan yritän myös olla kohtelematta muita väärin, mikäli suinkin mahdollista. Olen myös tutkinut enemmän nykyajan profeettojemme sanoja. Ja pyrin tekemään lujasti työtä, kun tilaisuuksia tulee.

Sotapäällikkö Moroni asetti korkean mittapuun siitä, mitä Jumalan mies on. Koska olen nuori Melkisedekin pappeuden haltija, mietin usein, kuinka minusta voi koskaan tulla aivan yhtä vahva ja uskollinen Jumalan mies kuin sotapäällikkö Moroni oli. Sekin, mitä olen jo tehnyt, on ollut vaikeaa kamppailua.

Vuorisaarnassaan ja myös puhuessaan nefiläisille ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtajamme Jeesus Kristus antoi meille ohjeita siitä, kuinka se tehdään. Opetettuaan autuudenlupauksia ja muita opetuslapseuden puolia Hän sanoi: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen” (Matt. 5:48).

Jokaiselta Jumalan mieheltä ja naiselta odotetaan täydelliseksi tulemista – lopulta. Mutta olemme kaikki ihmisiä ja taipuvaisia tekemään syntiä. Herättääkseen meissä toivoa profeetta Moroni opetti, että jos me tulemme Kristuksen luokse ja tulemme täydellisiksi Hänessä ja kiellämme itseltämme kaiken jumalattomuuden ja rakastamme Jumalaa koko väkevyydestämme, mielestämme ja voimastamme, silloin Hänen armonsa riittää meille, niin että me Hänen armostaan voimme olla täydellisiä Kristuksessa (ks. Moroni 10:32). Taivaallisen Isämme suunnitelman mukaan me olemme inhimillisiä, mutta se ei tarkoita, ettemme silti voisi olla Jumalan miehiä ja naisia puutteinemmekin. Minä ainakin olen kiitollinen siitä.

Me voimme olla Jumalan miehiä ja naisia, vaikka toisinaan yhä kompastelemme ja lankeamme. Meidän täytyy vain tehdä parhaamme ja elää evankeliumin mukaan, niin Vapahtajamme auttaa meitä loppumatkan täydellisyyteen asti.