2018
Tre måter profeter viser at Gud elsker deg
Desember 2018


Bare digitalt

Tre måter profeter viser at Gud elsker deg

Artikkelforfatteren bor i Virginia, USA.

Profeter er bare én av mange måter vår himmelske Fader viser hvor høyt han elsker oss.

Bilde
President Nelson speaking

Hvordan vet du at Gud elsker deg? For meg er det å se nydelige solnedganger, finne det perfekte budskapet for dagen i Skriftene eller motta hyggelige tekstmeldinger fra venner. Men et enda sterkere vitnesbyrd om Guds kjærlighet til meg er å ha en levende profet på jorden i dag. Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “Ettersom vår himmelske Fader elsker sine barn, har han ikke latt dem gå gjennom dette jordeliv uten instruksjoner og veiledning.”1 Her er tre måter vi kan føle Guds kjærlighet gjennom en levende profet.

1. Profeten mottar åpenbaring for hele verden, men også bare for meg.

Siden begynnelsen har Gud alltid gitt åpenbaring til profeter. Herren har sagt: “Enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det være det samme” (L&p 1:38). Medlemmer av Kirken har blitt velsignet kollektivt og individuelt på grunn av nyere åpenbaring, innbefattet oversettelsen og utgivelsen av Mormons bok, bygging av templer og fokuset på å ha omsorg for hverandre.

For meg personlig ble livet mitt forandret av president Thomas S. Monson (1927–2018) i 2012, da han bekjentgjorde at søstre kunne reise på misjon når de er 19 år gamle. Jeg følte så mye kjærlighet og tillit fra Gud akkurat da, og på grunn av denne bekjentgjørelsen kunne jeg reise på misjon seks dager etter min 19-årsdag. Min beslutning om å tjene på dette tidspunktet har formet hele mitt livsløp.

Gud viser også sin kjærlighet ved å velsigne oss med bestemte budskap som er ment for oss, gjennom profeters råd. Vi må imidlertid likevel lytte nøye og spørre oss selv: “Hvilken del av dette budskapet er til meg?” Når mine bønner eller spørsmål blir besvart gjennom profetenes og apostlenes budskap, rører Ånden meg med vissheten om at Gud elsker meg og kjenner meg personlig.

2. Profetene kan være din personlige veileder.

Vår himmelske Fader har gitt oss en profet for vår tid, president Russell M. Nelson. Selv om han kanskje er mange år eldre enn deg, er hans livserfaring faktisk en stor fordel når han deler visdom og råd fra Gud. Med våre behov i tankene har vår himmelske Fader forberedt president Nelson med erfaringer gjennom hele livet og fortsetter å gi ham guddommelig veiledning slik at han kan undervise og forstå vår generasjon.

President Nelson innehar alle nøklene til å motta åpenbaring. Vår himmelske Fader, som er fullt klar over vår generasjons strabaser og behov, gir åpenbaring til president Nelson om hvordan han best kan undervise og veilede oss. President Nelsons andakt “Becoming True Millennials”,2 der han formidlet Herrens veiledning og råd til tusenårsgenerasjonen, viser at vår himmelske Fader bruker president Nelson til å veilede oss gjennom livet.

3. Profetene advarer oss mot farer.

Fordi vår himmelske Fader elsker oss så høyt, ønsker han at vi skal være trygge fysisk og åndelig. Vi må være varsomme med hensyn til alle røstene i denne oppjagede verden, men vi kan alltid stole på profetens røst fordi Gud kjærlig har lovet oss at han aldri vil tillate at profeten fører oss vill. President Nelson har bedt oss om å lese Mormons bok hver dag og motta personlig åpenbaring for å holde oss åndelig trygge.3 Han sa: “Jeg oppfordrer deg til å overgå din nåværende åndelige evne til å motta personlig åpenbaring.”4

Profeter er bare én av mange måter vår himmelske Fader viser hvor mye han bryr seg om oss og kjenner oss personlig. Eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum har sagt: “Å ha profeter er et tegn på Guds kjærlighet til sine barn. De bekjentgjør Guds og Jesu Kristi løfter og sanne natur til Deres folk.”5 Når jeg har satt min lit til profetenes ord og fulgt deres råd, har jeg fått svar på mine spørsmål. Jeg er så takknemlig for disse tilkjennegivelsene av Guds kjærlighet.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Hvorfor trenger vi profeter?” Ensign eller Liahona, mars 2012, 4.

  2. Se Russell M. Nelson, “Vær tusenårsgenerasjonen verdig”, Ensign, okt. 2016, 24–31; Liahona, okt. 2016, 46–53.

  3. Se Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?” Ensign eller Liahona, nov. 2017, 60–63; “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 93–96.

  4. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 95.

  5. Ulisses Soares, “Profeter taler ved Den hellige ånds kraft”, Ensign eller Liahona, mai 2018, 99.