2018
La oss bygge broer
Desember 2018


La oss bygge broer

Bilde
President Russell M. Nelson
Bilde
President Nelson speaking at Be One celebration

For mange hundre år siden spurte en fordringsfull lovkyndig Frelseren:

“Mester! Hvilket bud er det største i loven?

Jesus sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.

Dette er det største og første bud.

Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.

På disse to bud hviler hele loven og profetene.”1

I 1831 ble denne instruksjonen igjen åpenbart til profeten Joseph Smith, da Herren sa: “Og la enhver akte sin bror som seg selv, og vandre i dyd og hellighet for meg.”

Deretter, for å understreke det samme, tilføyde han: “Og igjen sier jeg dere, la enhver akte sin bror som seg selv.”2

I tidens midte og igjen i de siste dager har Herren understreket sin grunnleggende lære om likestilling for sine barn. President Oaks har minnet oss om denne læresetningen fra Mormons bok: “[Herren] viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne … alle er like for Gud.”3

På hvert kontinent og hver øy i havet samles trofaste mennesker inn i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Forskjeller i kultur, språk, kjønn, rase og nasjonalitet blir ubetydelige når de trofaste trer inn på paktens vei og kommer til vår elskede Forløser.

Til syvende og sist innser vi at bare ved å forstå Guds sanne egenskap som Fader, kan vi fullt ut forstå at alle menn i sannhet er brødre og alle kvinner er søstre. Denne forståelsen inspirerer oss med et lidenskapelig ønske om å bygge broer for samarbeid istedenfor murer for adskillelse.

Det er min bønn og velsignelse som jeg gir til alle som lytter, at vi må overvinne eventuelle fordommer som tynger oss, og vandre rettskaffent for Gud – og hverandre – i fullkommen fred og harmoni. ◼