2018
Omsorgstjeneste på Frelserens måte
Desember 2018


Omsorgstjeneste på Frelserens måte

Når du gjør ditt beste for å hjelpe andre, vil Frelseren åpne dine øyne så du kan se med kjærlighet og medfølelse.

Bilde
ministering with elderly woman

Vi har alle lagt merke til en venn som har en stri dag, eller en som er ensom eller blir gjort narr av på skolen. Du har kanskje hørt om noen i din menighet eller gren som opplever en alvorlig utfordring. Hva kan du gjøre i slike tilfeller?

Noen ganger er det vanskelig å vite hvordan du kan hjelpe. Det kan virke mye lettere å vente på at andre skal gjøre noe, men det er mye du kan gjøre, selv om det bare er å la andre rundt deg få vite at du bryr deg. Det finnes muligheter overalt rundt oss, og hver gang du viser kjærlighet, omtanke og interesse for andre, utfører du omsorgstjeneste.

En personlig tjenestegjerning

Omsorgstjeneste. Du har sikkert hørt dette ordet ganske ofte i kirken i det siste. Før snakket vi vanligvis om at Frelseren eller profetene og apostlene har en tjenestegjerning, men har du noen gang lurt på om du har en personlig tjenestegjerning?

Omsorgstjeneste betyr å ha kjærlighet og omsorg for andre og å gjøre slike ting som Frelseren ville gjøre hvis han levde blant oss i dag. Omsorgstjeneste er en måte å hjelpe andre å føle vår himmelske Faders kjærlighet og dekke deres åndelige og timelige behov.

Jesus kom ikke “for å la seg tjene, men for selv å tjene” (Matteus 20:28). Han utførte omsorgstjeneste da han “gikk omkring og gjorde vel” (Apostlenes gjerninger 10:38). Som hans disipler har vi blitt bedt om å følge hans eksempel. Vi har en personlig tjenestegjerning!

Men du behøver ikke å organisere et stort tjenesteprosjekt for å utføre omsorgstjeneste. President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, har sagt: “Noen anledninger til tjeneste er formelle – i vår familie, våre kall i Kirken og vår deltagelse i samfunnstjeneste …

[Men] mange anledninger til å tjene er uformelle – uten kall – og kommer når vi strekker oss ut til andre vi møter på livets reise.”1

Ofte foregår Kristus-lignende tjeneste i de små, oppriktige handlingene som du gjør hver dag.

Den ene etter den andre

Da Frelseren viste seg for nephittene, ba han alle om å komme og kjenne på sårmerkene i hans side og i hans hender og føtter. “Og dette gjorde de, den ene etter den andre, til de alle hadde gått frem” (3 Nephi 11:15; uthevelse tilføyd).

Så ba han dem om å komme med alle som var syke, sårede eller “plaget på en eller annen måte … og han helbredet dem alle etter hvert som de ble ført frem for ham” (3 Nephi 17:7, 9; uthevelse tilføyd). Deretter tok han “deres små barn en for en og velsignet dem og ba til Faderen for dem” (3 Nephi 17:21; uthevelse tilføyd).

Bilde
Christ blesses the Nephites

Kristus besøker nephittene, av Minerva K. Teichert

Dette var ingen liten gruppe mennesker. Skriftene forteller oss at det var ca. 2500 personer tilstede (se 3 Nephi 17:25). Men Frelseren tok seg likevel tid til å helbrede, trøste, oppmuntre og vise kjærlighet til hver enkelt.

Eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum har sagt: “Det ligger et meget grunnleggende og kjærlig, personlig budskap her. Jesus Kristus betjener oss og elsker oss alle, den ene etter den andre.”2 Kjærligheten som Jesus viser den ene, er hva omsorgstjeneste dreier seg om.

Øyne å se med

Frelseren hjalp menneskene rundt seg. Jean B. Bingham, Hjelpeforeningens generalpresident, har sagt at han “smilte til …, snakket med, gikk sammen med, lyttet til, tok seg tid til, oppmuntret, underviste, næret og tilga. Han tjente familie og venner, naboer og fremmede på samme måte, og han innbød bekjente og kjære til å nyte de rike velsignelsene i hans evangelium.”3

Jesus Kristus hadde øyne til å se behovene til alle rundt seg, og han strakte seg ut til dem alle! Vi kan også følge hans eksempel og strekke oss ut til dem som trenger vår hjelp.

Men Frelseren er fullkommen. Hvordan kan vi se andres behov og tjene slik han gjør? President Ballard har sagt: “I deres morgenbønn hver nye dag ber dere vår himmelske Fader om å veilede dere til å gjenkjenne en mulighet til å tjene et av hans dyrebare barn. Gå så gjennom dagen med hjertet fullt av tro og kjærlighet, på utkikk etter noen å hjelpe … Hvis dere gjør dette, vil deres åndelige følsomhet vokse, og dere vil oppdage muligheter til å tjene som dere aldri før trodde var mulig.”4

Følg tilskyndelser

Forestill deg denne situasjonen: Du ser venninnen din på skolen, og hun virker litt nedfor. Du føler at du bør gjøre noe for henne, men du er redd for å plage henne eller gjøre henne eller deg selv forlegen. Så begynner du å tenke på om det var en åndelig tilskyndelse eller bare deg.

Noen ganger er det vanskelig å vite om du mottar en åndelig tilskyndelse til å tjene eller bare har din egen tanke, men Mormon lærer oss hvordan vi kan gjenkjenne åndelige tilskyndelser: “Det som er av Gud, innbyr og lokker stadig til å gjøre godt. Derfor er alt som innbyr og lokker til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham, inspirert av Gud” (Moroni 7:13).

President Thomas S. Monson (1927–2018) sa: “Hvis vi er observante og bevisste, og hvis vi handler i henhold til de tilskyndelsene som kommer til oss, kan vi utrette mye godt.”5

Omsorgstjeneste er for alle

På generalkonferansen i april 2018 bekjentgjorde president Russell M. Nelson: “Herren har gjort viktige justeringer i måten vi tar vare på hverandre. Søstre og brødre – gamle og unge – vil betjene hverandre på en ny og helligere måte.”6 Dette innbefatter anledninger til å tjene i omsorgstjenestepar, men omsorgstjeneste er ikke bare noe vi gjør på søndag eller på GUF-aktiviteter. Det er ikke bare et ansvar som følger med visse kall. Omsorgstjeneste er for alle. Det skulle foregå hele tiden.

Bilde
shaking hands

Når vi blir døpt, lover vi å være “villige til å bære hverandres byrder, så de kan være lette, ja, og [være] villige til å sørge med dem som sørger, ja, og trøste dem som trenger trøst” (Mosiah 18:8–9). Omsorgstjeneste for andre er noe av det vi har lovet å gjøre.

Bonnie L. Oscarson, tidligere Unge kvinners generalpresident, sa: “Herren ønsker at du skal se deg rundt på dine jevnaldrende og så betjene dem slik Han ville gjort.”7 Hvis du gjør dette, vil han åpne øynene dine så du kan se med kjærlighet og medfølelse hvordan du kan tjene andre. Han vil ikke la deg gjette på hva du bør gjøre. Han vil veilede deg i hvordan du best kan hjelpe dem.

Omsorgstjeneste gir velsignelser

President Nelson har sagt: “Vi som [Herrens] tjenere [skal] yte tjeneste til den ene, akkurat som han gjorde.”8 Dette velsigner ikke bare andre, det velsigner også oss.

Eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum har sagt: “Når vi strekker ut våre hender og hjerter mot andre i Kristus-lignende kjærlighet, skjer det noe stort med oss. Vår egen ånd blir helbredet, mer lutret og sterkere. Vi blir lykkeligere, fredeligere og mer mottakelige for Den hellige ånds hvisken.”9

Jesus Kristus har vist vei til et rikere og mer givende liv. Å yte omsorgstjeneste slik han gjør vil gi sann lykke og en følelse av fred og glede i ditt liv.

Noter

  1. M. Russell Ballard, “Dyrebare gaver fra Gud”, Liahona, mai 2018, 10.

  2. Ronald A. Rasband, “Den ene etter den andre”, Liahona, jan. 2001, 36.

  3. Jean B. Bingham, “Omsorgstjeneste på Frelserens måte”, Liahona, mai 2018, 104.

  4. M. Russell Ballard, “Arbeid ivrig”, Liahona, nov. 2012, 31.

  5. Thomas S. Monson, “Tre mål til å veilede dere”, Liahona, nov. 2007, 121.

  6. Russell M. Nelson, “La oss stevne frem”, Liahona, mai 2018, 118.

  7. Bonnie L. Oscarson, “Behovene nær oss”, Liahona, nov. 2017, 26.

  8. Russell M. Nelson, “Omsorgstjeneste med kraft og myndighet fra Gud”, Liahona, mai 2018, 69.

  9. Dieter F. Uchtdorf, “Du er mine hender”, Liahona, mai 2010, 75.