2018
Jeg føler meg ikke verdig til å bli elsket av Frelseren. Hvordan kan jeg overvinne denne følelsen og anerkjenne mitt egenverd?
Desember 2018


Spørsmål & svar

“Jeg føler meg ikke verdig til å bli elsket av Frelseren. Hvordan kan jeg overvinne denne følelsen og anerkjenne mitt egenverd?”

Bilde
standing in sunlight

Be om å føle Hans kjærlighet

Vi er alle sønner og døtre av vår himmelske Fader. Hans kjærlighet til oss er uendelig. Hvis vi noensinne føler at vi er uverdige til hans kjærlighet, bør vi be til ham. Be om å føle hans kjærlighet. Be om at du må føle deg verdig til hans kjærlighet til deg, og at du må kunne se deg selv slik han ser deg. I sin tid og på sin måte vil han alltid besvare våre bønner med en bekreftelse på sin fullkomne kjærlighet. Når jeg har følt meg nedstemt eller ensom, har jeg alltid blitt oppmuntret ved å be om hans kjærlighet.

Julia M., 16 år, Virginia, USA

Kom nærmere Frelseren

I en klasse for misjonsforberedelse nylig hadde vi en diskusjon om hvordan vi kan åpne våre øyne for Guds kjærlighet til oss. Vi drøftet forskjellige ting vi kan gjøre for å føle større egenverd. Det kan for eksempel være å utføre tjeneste for våre medmennesker, be om hjelp med det som betyr noe for oss, lese i Skriftene og være misjonær. Alt dette er ment å bringe oss nærmere Jesus Kristus og hjelpe oss å forstå våre muligheter til å bli ham lik.

Santiago Z., 17 år, Arizona, USA

Hold budene

Noen ganger føler jeg meg ikke verdig til å bli elsket av Frelseren fordi jeg ikke er fullstendig lydig mot Herrens bud. Jeg kan overvinne disse følelsene ved å omvende meg, noen ganger med hjelp fra biskopen, som lærer meg at Herren elsker alle sine barn.

Jacque D., år 15, Abidjan, Elfenbenskysten

Omvendelse er nøkkelen

Alle synder, og derfor kan vi føle oss uverdige til Frelserens kjærlighet. Han ga imidlertid sitt liv for oss – han ofret for oss. Denne uselviske handlingen ble gjort på grunn av kjærlighet. Det eneste vi trenger å gjøre for å føle oss verdige til hans kjærlighet, er å anvende kraften i hans forsoning ved å omvende oss fra våre synder. Omvendelse er nøkkelen til å forstå vårt egenverd og Frelserens kjærlighet.

Søster Custan, 23 år, Filippinene Cebu misjon

Vær glad i andre

En måte å forstå vårt egenverd er å anerkjenne egenverdet til menneskene rundt oss. Å fokusere på andre hjelper oss å føle oss bra fordi vi bygger opp andre. Det gagner alle! Da jeg strevde med selvtilliten, bestemte jeg meg for å hjelpe noen rundt meg som trengte hjelp. Hver dag i en måned ga jeg en kompliment til en venn som strevde. Å fokusere på andre hjalp meg å føle meg verdig og ønsket. Når vi gjør vårt beste for å elske andre som de er, blir det lettere å forstå hvor høyt Gud elsker oss. Å hjelpe andre å føle seg verdig til å bli elsket vil hjelpe oss selv å føle oss verdige til å bli elsket.

Jayme W., 15 år, Minnesota, USA