2018
Profeter: Ett bevis på Guds kärlek
September 2018


Sista ordet

Profeter: Ett bevis på Guds kärlek

Från ett tal under generalkonferensen i april 2018.

Bild
prophets a sign of Gods love

Jag vill vittna om att president Russell M. Nelson är Guds profet på jorden. Jag har aldrig sett någon som är så vänlig och kärleksfull som han. Jag kände mig så otillräcklig för det här heliga ämbetet, men hans ord och hans vänliga blick när han gav mig det här ansvaret gjorde att jag kände mig omfamnad av Frälsarens kärlek.

Visst är det en välsignelse att ha profeter, siare och uppenbarare på jorden i den tid vi lever i, som söker efter att lära känna Herrens vilja och att följa den? Det känns trösterikt att veta att vi inte är ensamma i världen, trots utmaningarna vi möter i livet. Att det finns profeter är ett bevis på Guds kärlek till sina barn. De tillkännager Guds och Jesu Kristi löften och sanna natur för deras folk.

Ur djupet av mitt hjärta vittnar jag om att profeterna talar genom den Helige Andens kraft. De vittnar om Kristus och om hans gudomliga mission på jorden. De representerar Herrens sinne och hjärta och är kallade att representera honom och lära oss vad vi måste göra för att återvända för att leva i Guds och hans Son Jesu Kristi närhet. Vi välsignas när vi utövar vår tro och följer deras lärdomar. Genom att följa dem blir livet gladare och mindre komplicerat, våra svårigheter och problem blir lättare att bära och vi skapar en andlig rustning omkring oss som skyddar oss mot angreppen från vår tids fiende.

Denna påskdag vittnar jag högtidligt om att Jesus Kristus har uppstått, han lever och han leder sin kyrka på jorden genom sina profeter, siare och uppenbarare. Jag vittnar om att han är världens Frälsare och Återlösare och att vi genom honom kan bli frälsta och upphöjda i vår käre Guds närhet. Jag älskar honom, jag dyrkar honom. Jag vill följa honom och göra hans vilja och bli mer som han.