2018
Den sanna kyrkan: För de heligas fullkomning
September 2018


Den sanna kyrkan: För de heligas fullkomning

Vid det här laget har du haft möjlighet att läsa flera kapitel i volym 1 av den nya berättelsen i fyra volymer om kyrkans historia, De heliga: Berättelsen om Jesu Kristi kyrka i de sista dagarna. Det är underbart att se hur Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas historia, berättad i sitt sammanhang som den upplevdes av personer som levde då, stärker vår tro och förnyar vårt hopp. Vi känner oss privilegierade att föra fram den historien på ett sätt som gör att den kan förstås och uppskattas över hela världen och i hela kyrkan.

Intrycken man får av att läsa kyrkans historia beror till stor del på vad man förväntar sig att hitta där. Vi läser Herrens egna ord att den här kyrkan är ”den enda sanna och levande kyrkan på hela jordens yta” (se L&F 1:30). Så det kan verka rimligt att förvänta sig att kyrkans historia skildrar ofelbara ledare som framgångsrikt inför en serie uppenbarade riktlinjer i bildandet av en fullkomlig organisation som är allmänt väl mottagen och omfamnad. Men det är inte vad skrifterna beskriver och inte heller vad vår historia representerar, för Herrens främsta syfte var inte att fullkomliggöra kyrkan som organisation.

Vad är kyrkans syfte?

Bild
members sitting in church

Ingenstans i skrifterna, vår lära eller de nutida apostlarnas och profeternas lärdomar lärs det ut att Herrens syfte är att fullkomliggöra eller frälsa kyrkan. I stället är kyrkans syfte att ”utrusta de heliga … tills vi alla når fram till enheten i tron … som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet” (Ef. 4:12–13). Herrens främsta syfte är att fullkomliggöra sina heliga. Kyrkan är till för att stödja det ändamålet.

Därför gläds vi åt det vi finner i vår historia om vi förväntar oss att den visar hur återställelsens process inte bara etablerade Herrens sanna kyrka på jorden utan också gav de upplevelser genom vilka dess ledare och medlemmar kunde växa mot fullkomning medan de lärde sig av sina triumfer och sina misstag. Deras upplevelser kan stärka vår tro på Gud och Kristus och hjälpa oss se hur vår medverkan i den här gudomligt ledda processen kan förändra och välsigna oss. Med andra ord ger kyrkans historia hopp om att vi också i slutändan kan ”bli fullkomnade i [Kristus]” (Moro. 10:32).

Vad innebär det att vår kyrka är den sanna kyrkan?

Om tidigare ledare och medlemmar kunde etablera Kristi kyrka fastän deras ansträngningar ibland var ofullkomliga, och om de ibland gjorde misstag, vad innebär det då när vi säger att det här är den sanna kyrkan? Det innebär att vi har fullkomlig tilltro till giltigheten i den återställda prästadömsmyndigheten, de frälsande förrättningarna, den uppenbarade läran, skrifterna och de förenade kvorumen som består av de tolv apostlarna och första presidentskapet. Det innebär att vi kan veta att Frälsaren själv leder kyrkan och att den Helige Anden vittnar för alla uppriktiga sanningssökare om att allt det här är sant. Det innebär också att ofullkomliga men uppriktiga personer som du och jag genom att hålla förbunden som hör ihop med förrättningarna och genom att ständigt omvända oss, kommer att få leva i en celestial härlighet med Gud och Kristus och våra familjer för evigt, tack vare Jesu Kristi försoning.

Vi känner oss priviligierade att få presentera den här historien om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i berättarstil, och vi uppmanar dig att fortsätta läsa resten av serien allt eftersom varje volym ges ut. Den är trogen de uppteckningar och fakta som finns tillgängliga. Vi är övertygade om att vi, genom att läsa historien med ett öppet hjärta, får en starkare tro på vår himmelske Faders kärlek och på kraften i Kristi försoning, får ett starkare vittnesbörd om profeten Joseph Smiths gudomliga vägledning och om återställelsen, och att vi får ett hopp om att också vi kan få alla de välsignelser som de trofasta har blivit lovade.