2018
Wat, waarom en hoe: een overzicht van de herstelling
April 2018


Wat, waarom en hoe: een overzicht van de herstelling

Wil je in het evangelie onderwijzen, dan zul je de betekenis van afvalligheid, bedelingen en de herstelling moeten kunnen uitleggen. Dit overzicht biedt uitkomst.

Afbeelding
a breakdown of the restoration 1
Afbeelding
a breakdown of the restoration 2

Stel dat je met de familie van een vriend of vriendin een weekje op vakantie aan het strand bent. Het is allemaal ontzettend leuk, maar je begint je eigen familie te missen. Dan stuurt je vader je een berichtje om te zien hoe het gaat – precies wat je nodig hebt om te weten dat ze van je houden en aan je denken.

Het leven op aarde heeft daar wel iets van weg. God stuurt ons geen sms’jes, maar we zijn wel weg van ons hemelse huis. Onze hemelse Vader stuurt onder meer profeten om ons zijn liefde over te brengen.

Bedeling

Afbeelding
prophets called of God

Illustraties Ben Simonsen

Profeten geven leiding aan zogeheten bedelingen. Dat zijn perioden waarin (1) God ten minste één gemachtigde priesterschapsleider op aarde heeft en (2) God deze leider, een profeet, rechtstreeks over het heilsplan inlicht. De profeet verkondigt of verspreidt het evangelie vervolgens onder het volk.

We weten dankzij de Schriften van veel bedelingen af. Belangrijke bedelingen waren bijvoorbeeld die van Adam, Henoch, Noach, Abraham, Mozes, Jezus Christus en Joseph Smith. De Heer begon met elk van die profeten een bedeling.

Afvalligheid

Afbeelding
apostasy cycle

Afvalligheid = goddeloosheid. Als iemand of een groep zich van de waarheden van het evangelie van Jezus Christus afkeert, de profeten verwerpt en tot zonde vervalt, is er sprake van afvalligheid.

Hoe afvalligheid plaatsvindt

God roept een profeet, die het ware evangelie van Jezus Christus verkondigt.

Mensen die de leringen van de profeet volgen, worden gezegend.

Sommige mensen worden hoogmoedig en verwerpen de profeet.

De Heer neemt zijn profeet vaak weg bij mensen die de beginselen van het evangelie verwerpen.

God roept een nieuwe profeet wanneer Hij de tijd juist acht. Die profeet herstelt de waarheid, het priesterschap en de kerk.

Herstelling

Afbeelding
restoration

Bij een herstelling wordt iets in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht. Een reformatie is anders. Daarbij wordt iets bestaands aangepast. Wil je bijvoorbeeld een oud huis in de oorspronkelijke staat herstellen, dan houd je de originele indeling aan. Je kunt er wel een nieuwe open haard aan toevoegen, maar dan pas je het huis aan en herstel je het niet in de oorspronkelijke staat.

Het evangelie van Jezus Christus moest hersteld worden, omdat het tijdens de grote afval verloren was gegaan. De mensen hadden eeuwenlang zonder de ware kerk geleefd. De Heer herstelde zijn kerk en evangelie dan ook door toedoen van Joseph Smith, zoals oude profeten geprofeteerd hadden (zie Jesaja 2:1–3; 29:13–14; Handelingen 3:19–21; Openbaring 14:6–7; 2 Nephi 3:3–15).

Het ware evangelie van Jezus Christus zal deze keer onder ons blijven – blijf jij het trouw? De wereld wordt steeds goddelozer. Toch zal de kerk van Jezus Christus tot het einde blijven bestaan.

Je zult moeten kiezen, net zoals iedereen dat ooit heeft gedaan of zal moeten doen: ga je de profeet volgen? Zo ja, dan zul je gezegend worden en zal de Heilige Geest je leiden.

Adam

Adam was een echte pionier: hij was de eerste mens op aarde en de eerste profeet! Hij bracht zijn gezin het evangelie bij. Maar al in het begin ‘zijn [velen] bij zichzelf in het duister te rade gegaan’ en van de waarheid afgeweken (Mozes 6:28).

Henoch

Afbeelding
city taken up to heaven

Heb je weleens gehoord dat een hele stad in de hemel is opgenomen? De stad Zion – door Henoch gevestigd – was zo rechtschapen dat de inwoners bij God gingen wonen (zie Mozes 7:23).

Noach

Afbeelding
noahs ark

Je kent de ark van Noach wel. Maar acht mensen (het gezin van Noach) overleefden de vloed omdat ze op Noachs waarschuwingen acht sloegen (zie Genesis 7; Mozes 8). Wist je ook dat hij het priesterschap ontving toen hij tien jaar oud was (zie LV 107:52) en dat ‘reuzen […] Noach naar het leven’ stonden? (Mozes 8:18.)

Abraham

Afbeelding
abraham

Abraham werd bijna door goddeloze priesters geofferd, maar een engel redde hem (zie Abraham 1). Hij kreeg diverse opmerkelijke openbaringen, waaronder een visioen van het voorsterfelijk leven. De leden van de kerk behoren tot zijn nageslacht. Het verbond van Abraham is naar hem vernoemd. (Zie Abraham 2–5.)

Mozes

Afbeelding
moses

Mozes leidde de Israëlieten uit Egypte naar hun vrijheid. Hij ‘trachtte ijverig zijn volk te heiligen, opdat zij het aangezicht van God zouden kunnen aanschouwen; maar zij verstokten hun hart en konden zijn tegenwoordigheid niet verdragen’ (LV 84:23–24). Door hun afvalligheid zwierven ze zelfs veertig jaar in de woestijn rond!

Jezus Christus

Afbeelding
Jesus Christ

Jezus Christus predikte het evangelie en verrichtte vele wonderen. Bovendien vestigde Hij zijn kerk op aarde. Hij bracht verzoening voor onze zonden, werd gekruisigd en is opgestaan. Daardoor kunnen wij de geestelijke en lichamelijke dood overwinnen. Christus is het hoofd van zijn hedendaagse kerk. Het priesterschap is van Hem en onze hemelse Vader afkomstig.

De grote afval

Afbeelding
the great apostasy

De apostelen en andere kerkleiders probeerden het evangelie na de opstanding van de Heiland te verspreiden. Maar de mensen verwierpen hun leringen en doodden zelfs meerdere apostelen. De volheid van het evangelie ging wegens de goddeloosheid van de mensen voor de aarde verloren. De wereld verviel tot geestelijke duisternis (zie Jesaja 60:2).

  • De mensheid moest het ruim duizend jaar lang zonder de heilsverordeningen, de tempelzegeningen of de leiding van een profeet stellen.

  • Waardevolle waarheden werden uit de Bijbel weggenomen.

  • Er werden verkeerde denkbeelden over de ware aard van God verkondigd.

  • Sommige heilsverordeningen werden veranderd of verkeerd uitgelegd (zie Jesaja 24:5).

  • Deze afval leidde uiteindelijk tot de oprichting van vele kerken.

De reformatie

Afbeelding
reformation

Sommige religieuze mensen in Europa kwamen gedurende de grote afval tot het besef dat het evangelie van Jezus Christus niet juist gepredikt werd. Deze hervormers waren geen profeten. Ze onderrichtten wel naar beste kunnen in de waarheid zoals zij die begrepen. Ze droegen ertoe bij dat meer mensen de Bijbel konden lezen. Velen streden voor godsdienstvrijheid en plaveiden de weg voor de herstelling van het evangelie.

Joseph Smith

Afbeelding
joseph smith

Was de volheid van het evangelie voor altijd verloren? Nee! God openbaarde belangrijke waarheden opnieuw aan Joseph Smith. Hemelse boodschappers droegen alle noodzakelijke priesterschapssleutels aan hem over (zie LV 27:8–13; 110; 128:18–21). Daarmee werd de ‘bedeling van de volheid der tijden’ ingeluid (LV 138:48). Deze zogeheten laatste dagen vormen de laatste bedeling vóór de wederkomst van Jezus Christus.

De herstelling

Raad eens wat? JIJ hebt de zegeningen van de herstelling. Ja, jij!

  • De Kerk van Jezus Christus is op aarde hersteld met een profeet en apostelen die er leiding aan geven.

  • Dankzij het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden, de Parel van grote waarde en andere hedendaagse openbaringen zijn er waardevolle waarheden hersteld die verloren waren gegaan (zie 2 Nephi 27).

  • Joseph Smith ontving het Aäronisch priesterschap van Johannes de Doper (zie LV 13) en het Melchizedeks priesterschap van de apostelen Petrus, Jakobus en Johannes (zie LV 128:20).

  • Gemachtigde priesterschapsdragers verrichten de heilsverordeningen op de juiste wijze.

  • En we weten dat de waarheid nooit meer door afvalligheid verloren zal gaan (zie Daniël 2:44).