2018
De Heiland leren kennen
April 2018


De Heiland leren kennen

De auteur woont in Utah (VS).

Wanneer je over Jezus Christus leert, nodig je zijn vrede en nabijheid bij je uit.

Afbeelding
Christ praying

Detail, Waar zijn de negen anderen, Liz Lemon Swindle

Stel je voor dat je alles over de Heiland in de Schriften leest; de Bijbel, het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde. Dat kost veel tijd en energie! Maar in januari 2017 heeft president Russell M. Nelson dat toch aan ons gevraagd: alles wat Jezus heeft gezegd en gedaan in de standaardwerken bestuderen. President Nelson zei dat hij door het uitvoeren van dat project ‘een ander mens’ geworden was. Niet alleen leerde hij meer over Jezus Christus, maar hij ervoer hernieuwde toewijding aan Hem.1

Jij kunt ook een hechte band met Christus krijgen door over Hem te leren. Als je zijn leven en doeleinden bestudeert, kun je zijn gemoedsrust gaan ervaren. Ook zul je Hem en je hemelse Vader beter leren kennen. Lees eens hoe jongeren de volgende twee vragen beantwoord hebben: (1) Wat is je lievelingsverhaal over de Heiland en waarom? (2) En hoe heeft je evangeliestudie jou gemoedsrust gebracht?

Ik houd van het verhaal van de tien melaatsen, omdat Christus de melaatse die hem bedankte zoveel liefde betoonde. Hij zei: ‘Uw geloof heeft u behouden’ (Lukas 17:19; zie vers 11–19). Ik vind de oprechte vriendelijkheid die Hij iedereen betoont, heel mooi.

Als gevolg van tragische gebeurtenissen op mijn school heeft iedereen daar dringend behoefte aan gemoedsrust en troost. Ik heb door mijn studie in het seminarie kracht en gemoedsrust gevonden. De seminarieleerkrachten maken de Schriften en het evangelie voor iedereen heel persoonlijk. Het is gaaf om het grote verschil tussen een seminarieles en een gewone les te zien. Daar heerst gewoon een andere sfeer die gemoedsrust brengt.

Gabriel S. (16), Colorado (VS)

Het verhaal van Alma over geloof en het woord van God (zie Alma 32:18–43) heeft me geleerd dat we liefde ontvangen, als we liefde zaaien. Alma legt de Zoramieten uit dat geloof als een zaadje is. Het is geloof dat iets waar is, zonder dat je dat ook echt kunt zien. Geloof groeit als iemand een verlangen heeft om het woord van God te geloven en te horen. Dat heeft me allemaal geholpen om rustig te zijn. Het heeft mij versterkt en ik heb een getuigenis gekregen dat mijn hemelse Vader met liefde en genade naar mij kijkt.

Nu ik de Schriften elke dag bestudeer, begrijp ik de liefde die de Heiland voor ieder van ons heeft beter. Door die kennis kan ik mijn vrienden op school uitleggen dat ze niet alleen zijn als ze problemen hebben, omdat er een God is die van ons houdt.

Maria D. (17), Guadalajara (Spanje)

Afbeelding
Christ with children

Detail, Christus en de kinderen uit het Boek van Mormon, Del Parson

Ik houd van het bezoek van de Heiland aan Amerika in 3 Nephi 17, waar Hij de kinderen tot Zich laat komen. Hij zit bij ze en geeft ze een voor een aandacht. Dat vind ik een prachtig verhaal. Ik zie daardoor wie Jezus Christus is en hoeveel Hij van ieder van ons houdt. Ik denk dat Hij ook bij ons komt zitten als we zijn hulp nodig hebben.

Dit jaar heb ik mezelf beloofd om elke dag een bladzijde in de Schriften te lezen. Nu ik dat een tijdje heb gedaan, zie ik er elke dag naar uit. Ik heb veel van de woorden en de verhalen in de Schriften geleerd, doordat ik moeite heb gedaan om ze te begrijpen. Ik heb ook een hechtere band met mijn hemelse Vader en de Heiland gekregen door over hen te leren. Dat heeft me veel gemoedsrust gebracht.

Anna C. (17), Montana (VS)

Ik vind het geweldig te lezen dat Christus naar Amerika komt, vraagt of er mensen zijn die ziek zijn of lijden, en ze dan geneest. Daarna zegent Hij de kleine kinderen. (Zie 3 Nephi 17.) Ik vind dat een gaaf en krachtig verhaal. Ik hou van kleine kinderen en ik vind het fijn als mensen hun extra liefde geven, want kleine kinderen zijn zo rein. Uit dat verhaal blijkt voor mij de diepgang van de liefde van de Heiland voor ons. Aangezien Hij de mensen toen zo liefhad dat Hij al die dingen deed, kan Hij nu ook van ons houden.

In Jesaja 53:3 staat dat de Heiland ‘een man van smarten, bekend met ziekte’ was. Als ik aan de verzoening van Christus denk, aan wat Hij voor ons heeft geleden, en besef dat ik vergeving kan ontvangen als ik mij van mijn zonden bekeer, dan voel ik echt gemoedsrust. Veel mensen in het Boek van Mormon, de zonen van Mosiah, Ammon en Alma de jonge, hadden een heftig verleden, maar ze konden vergiffenis krijgen. Zij wendden zich tot Christus, bekeerden zich en werden fantastische voorbeelden waarvan wij nu kunnen leren. Dat ik ook vergiffenis kan ontvangen troost mij.

Alina T. (18), Oregon (VS)

In mijn lievelingsverhaal over Jezus verandert Hij op een bruiloft water in wijn als zijn moeder Hem om hulp vraagt (zie Johannes 2:1–11). Het is mijn favoriete verhaal omdat er uit blijkt dat Jezus respect voor vrouwen heeft, in het bijzonder voor zijn moeder. Het verhaal is een aanmoediging voor kinderen om hun ouders te gehoorzamen, niet uit angst maar uit innige liefde. Iedereen moet proberen het voorbeeld van Jezus Christus te volgen. Aan zijn liefde voor zijn moeder kwam nooit een eind, en onze liefde voor onze ouders moet net zo zijn. Het is ook mijn lievelingsverhaal omdat zijn wonder een uiting van dienstbaarheid is. Wij kunnen ook wonderen bewerkstelligen als we anderen helpen.

Dit verhaal en andere verhalen hebben me gemoedsrust gebracht. Het is altijd heel geruststellend te weten dat ik op een dag naar onze liefdevolle hemelse Vader terug kan keren, als ik steeds mijn best doe om over Christus te leren en zijn leringen toe te passen.

Anna R. (17), Victoria (Australië)

Ik hou van het verhaal waarin Christus op het water loopt. Hij gaat naar de boot met de apostelen en vraagt Petrus of hij op het water wil komen. Petrus heeft eerst geloof en kan op het water lopen, maar verliest dan zijn geloof en begint te zinken. Dan strekt Christus zijn hand uit en grijpt hem vast (zie Mattheüs 14:25–33). Dat betekent veel voor me, omdat Christus’ hand altijd in ons leven is. Hij beschermt ons.

Ik heb veel aan mijn studie, want ik bestudeer mijn Schriften ’s ochtends en dan heb ik een betere dag. Als ik niet studeer, is mijn dag niet zo fijn of leuk. Ik voel me dan gewoon minder prettig. Als ik regelmatig ’s ochtends in de Schriften lees, voel ik me veel beter, want op die manier nodig ik de Heilige Geest de rest van de dag bij me uit.

James K. (17), Alaska (VS)

Afbeelding
Christ and the rich young man

Detail, Heere, red Mij!, Gary L. Kapp

Ik hou van het verhaal van Christus en de rijke jongeling (zie Markus 10:17–22). Het biedt me veel inzicht en perspectief ten aanzien van God op de allereerste plaats stellen. Al je materiële bezittingen verkopen zou voor bijna iedereen een heel moeilijke opdracht zijn. Maar ik denk dat we in dit leven allemaal de bereidheid moeten ontwikkelen om God belangrijker dan bezittingen te vinden. De onbegrensde liefde van Jezus Christus voor ons is echt spectaculair. Zij is beslist meer waard dan welk geldbedrag of spullen we in dit leven ook vergaren.

De Schriften lezen brengt me gemoedsrust en troost, en ook meer wijsheid en begrip. Ik voel de kracht van Schriftstudie misschien niet altijd direct, maar ik weet dat Schriftstudie mij positief beïnvloedt. Ik kan er ook beter de Geest door voelen en zijn ingevingen herkennen.

Yuzhen C. (19), Taichung (Taiwan)

Afbeelding
woman touching the hem

Detail, Vrouw raakt de zoom van het bovenkleed van Christus aan, Heidi Daynes Darley

Als Christus op weg is naar een stervend meisje, raakt een vrouw die aan bloedvloeiingen lijdt zijn kleren aan en geneest. Als Hij beseft dat zij Hem heeft aangeraakt, keert Christus zich om en praat met haar (zie Lukas 8:43–48). Hoewel Hij net iemand anders ging helpen, maakte Hij ook tijd voor haar. Christus maakt ook tijd voor ons allen.

Ik heb het echt druk met school en ballet en andere bezigheden. Als ik daarmee bezig ben, heb ik geen tijd voor mezelf en voel geen gemoedsrust. Die voel ik wel als ik mijn Schriften lees of bid. Dat is een fijn gevoel en het is ook goed om even aan alle drukte te ontsnappen. Op zulke vredige momenten kom ik dichter tot mijn Heiland en groei ik in het evangelie.

Zoe B. (17), Utah (VS)

Noot

  1. Zie Russell M. Nelson, ‘Profeten, leiderschap en goddelijke wetten’ (Wereldwijde devotional voor jongvolwassenen, 8 januari, 2017), broadcasts.lds.org; ‘De macht van Jezus Christus in ons leven brengen’, algemene conferentie, april 2017; ‘Bestudeer de woorden van de Heiland’, Liahona, januari 2018, 56–59.