2018
Hvordan jeg styrker mitt forhold til Gud
February 2018


Hvordan jeg styrker mitt forhold til Gud

Da jeg fylte 12 år, begynte jeg for alvor å tenke på hvordan jeg kunne engasjere meg i evangeliet.

Jeg bodde i min hjemby Taranto i Italia. Det var bare noen få år siden min bror og jeg hadde møtt misjonærene og blitt medlem av Kirken, men jeg begynte å føle trang til å gjøre mer. Jeg begynte å føle et ønske om å dele ut nadverden. Jeg husker at jeg gikk til kirken hver søndag med en bønn i hjertet om at jeg måtte bli kalt til å dele ut nadverden.

En søndag morgen kalte grenspresidenten meg inn på kontoret sitt. Han sa: “Massimo, Herren ønsker at du skal motta prestedømmet og bli ordinert til diakon.”

Da jeg hørte disse ordene – “Herren ønsker” – var det noe som slo meg. Jeg følte at det ikke var et menneske som ba meg om å gjøre noe, men at det virkelig var Herren selv som ga meg et ansvar. Da grenspresidenten så på meg, følte jeg at Herren strakte seg ut til meg.

Da jeg begynte å dele ut nadverden hver søndag, kunne jeg føle guddommelighetens kraft i mitt liv. Jeg følte meg ansvarlig, jeg følte meg engasjert, og jeg visste at jeg gjorde Herrens arbeid. Jeg følte meg nærmere ham ved å tjene ham.

Denne opplevelsen av å føle Herrens hånd både gjennom mine ledere og i mine ansvarsoppgaver, hjalp meg å utvikle et dypere personlig forhold til ham. Jeg ønsket å være mer engasjert i evangeliet. Ved å leve på den måten følte jeg Guds nærhet i mitt liv. Å utvikle den slags forhold til ham er noe av det viktigste du kan gjøre i din ungdom.

Bilde
praying

Du kan se Herren i dine ledere

Da jeg snakket med grenspresidenten, gjorde det dypt åndelig inntrykk på meg da jeg følte at det var Herren, ikke bare grenspresidenten, som ga meg et ansvar. Ved å se Herren i min leder følte jeg meg nærmere ham, og mitt forhold til ham ble styrket.

Hvis du forstår som ungdom at når du mottar kall eller når du sitter i dine klasser i kirken, er det vår himmelske Faders og Jesu Kristi ord du hører, og da vil du kunne se Kirken i et annet lys – et åndelig lys. Du vil ønske å delta i Herrens verk. Du vil kunne få dype åndelige opplevelser og føle deg nærmere ham hver søndag.

Bilde
sacrament tray

Å se Herren i ordinansene

Vi kan også utvikle et personlig forhold til Herren ved å føle hans nærhet når vi deltar i evangeliets ordinanser. Vi vet at når vi deltar i ordinansene – for eksempel nadverden – “blir guddommelighetens kraft tilkjennegitt” (L&p 84:20). Når jeg delte ut nadverden, til og med da jeg var 12 eller 13 år gammel, følte jeg virkelig at jeg var et redskap i Hans hender. Jeg følte Guds nærhet og kraft i disse ordinansene og guddommelighetens kraft i mitt liv. Fordi jeg hadde denne hellige opplevelsen hver uke og følte Herren i denne ordinansen, ble mitt personlige forhold til Herren styrket.

Dette begrenser seg ikke bare til å dele ut nadverden. Vi kan også føle guddommelighetens kraft ved å ta nadverden hver søndag. Når vi tar nadverden, skulle vi ikke gjøre det lettsindig, eller bare fra tid til annen, eller nonchalant. Vi skulle ønske, bestemme oss for, og forberede oss til å ta del i nadverden, noe som vil hjelpe oss å føle guddommelighetens kraft i vårt liv. Vi skulle bruke nadverden som et effektivt åndelig redskap til å styrke vårt forhold til Gud, og å forberede oss til hverdagens utfordringer.

Bilde
hands clasped

Et dypt personlig forhold

Bestem deg nå for å utvikle et dypt personlig forhold til Herren. Jo nærmere du føler deg ham, desto lettere vil det være å tjene ham.

Herren strekker seg ut til hver enkelt av oss personlig. Når vi går i kirken, hører vi hans ord. Når vi tar nadverden, oppfyller vi hans hellige ordinanser. Vi må se Guds nærhet og kraft i våre ledere og i ordinansene, slik at vi kan styrke vårt personlige forhold til ham.