2017
Etterlevelse av evangeliet gir næring til hellige familieforhold
Juni 2017


Hva vi tror på

Etterlevelse av evangeliet gir næring til hellige familieforhold

Bilde
living the gospel nourishes sacred family relations

Illustrasjoner: J. Beth Jepson

Vi er alle barn av kjærlige himmelske foreldre som sendte oss til jorden for å lære å vende tilbake til dem. Familien står sentralt i frelsesplanen. Gud gir oss familier slik at vi kan få en kropp, lære riktige prinsipper og forberede oss til evig liv.

Vår himmelske Fader ønsker at alle hans barn skal bli oppdratt i kjærlige omgivelser. Den beste måten å oppnå disse omsorgsfulle omgivelsene på er ved å etterleve og praktisere evangeliets prinsipper. “Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger”.1 Hjem som bygger på evangeliets prinsipper, blir steder med fred, hvor Herrens ånd kan veilede, påvirke og oppmuntre alle familiens medlemmer.

Familien er forordnet av Gud og er “himmelens orden… de[n] gjenspeiler et himmelsk mønster og ligner på Guds evige familie”.2 Disse familieforholdene og deres tilhørende ansvarsoppgaver er hellige. Vi lærer i Skriftene at foreldre har en plikt til å oppdra sine barn i sannhet, lys og kjærlighet (se Efeserne 6:4; L&p 68:25). Ektemenn og hustruer skulle elske og respektere hverandre (se Efeserne 5:25), og barn skulle hedre sine foreldre (se 2 Mosebok 20:12).

“Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene tro, bønn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter”.3 Å følge evangeliets prinsipper styrker familieforhold og øker familiemedlemmenes individuelle og kollektive åndelige styrke. Disse prinsippene vil også hjelpe oss å komme nærmere Kristus.

Alle familier har sine utfordringer. I vår tids åndelige uro har ikke alle familier ideelle omstendigheter. Eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum sa: “Nå som vi har millioner av medlemmer og det mangfold av barn vi har i Kirken, må vi være enda mer omtenksomme og fintfølende.”4 Noen har ikke støtte fra familien med hensyn til å etterleve evangeliet. Noen utfordringer er spesielt vanskelige, herunder (men ikke begrenset til) skilsmisse, mishandling og avhengighet.

Gud er oppmerksom på hver families situasjon og på individuelle ønsker om å ha et kjærlig hjem. Selv om vi har ufullkomne forhold til vår familie, kan likevel etterlevelse av evangeliet være til velsignelse for oss selv og vårt hjem. Den kan styrke vårt forhold til vår ektefelle, våre foreldre, våre barn, våre brødre og søstre, og vår himmelske Fader. Noen av disse velsignelsene vil komme nå, og andre ikke før i evigheten, men Gud vil ikke holde tilbake noen velsignelse for dem som strekker seg etter rettferdighet.

Noter

  1. “Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129.

  2. Dieter F. Uchtdorf, “Ros til dem som bevarer,” Liahona, mai 2016, 77.

  3. “Familien: En erklæring til verden,” 129.

  4. Neil L. Andersen, “Den som mottar dem, mottar meg,” Liahona, mai 2016, 50.