2017
Din egen Liahona
Juni 2017


Din egen Liahona

Ville det ikke være flott om du kunne ha en åndelig GPS til å veilede deg? Med din patriarkalske velsignelse kan du det.

Bilde
holding a compass

Illustrasjoner: Jeff Harvey

Noen ganger kan livet virke vanskelig. Du skal gjennom mange store og viktige ting i årene som kommer: Forberedelse til templet, å dele evangeliet med andre og å velge en utdannelse og et yrke. Og du er bare en tenåring! Ville det ikke være flott om du, i likhet med Lehi, kunne finne en Liahona utenfor døren, et redskap som garantert ville holde deg på rett kurs om du bare ga det oppmerksomhet?

Egentlig finnes det allerede mange kilder til veiledning i livet ditt – bønn, Skriftene, råd fra foreldre og ledere, tilskyndelser fra Den hellige ånd, generalkonferansen osv. Men her er en annen kilde å legge til på listen – en personlig Liahona kjent som din patriarkalske velsignelse. Det er personlig åpenbaring for deg, om deg, fra din himmelske Fader, som har kjent deg i all evighet.

Tenk på din patriarkalske velsignelse som en slags åndelig GPS, og litt til. Den lar deg ikke bare vite hvem du er og hvor du er. Den kan også hjelpe deg å forstå hvorfor du er her og hvor du bør ta veien. Husk imidlertid at veiledning fra din patriarkalske velsignelse krever bruk av de samme prinsippene som fikk Lehis Liahona til å virke – flid og oppmerksomhet (se 1 Nephi 16:28; Mosiah 1:16).

Flid og oppmerksomhet

Hva er flid og oppmerksomhet? Når vi gir noe oppmerksomhet, betyr det ikke bare at vi hører det som blir sagt, men også at vi tar hensyn til det. Et beslektet uttrykk er å gi akt på, som betyr å høre og adlyde. Så for at din patriarkalske velsignelse skal fungere som en Liahona i livet ditt, må du ikke bare lese den, men du må også følge den.

“Hellig skrift som har blitt nedtegnet i alle evangelieutdelinger, forklarer at vi viser vår kjærlighet til Gud når vi lytter til hans bud og adlyder dem”, sa president Russell M. Nelson, president for De tolv apostlers quorum. “Disse handlingene henger nøye sammen. Faktisk bruker det hebraiske språk i Det gamle testamente i de fleste tilfeller det samme ordet for både å lytte (til Herren) og lydighet (mot hans ord).”1

Bilde
holding a patriarchal blessing

Flid er en annen nøkkel til å lære av din patriarkalske velsignelse. Flid betyr å være pliktoppfyllende, oppmerksom og standhaftig. Det betyr målrettet, utrettelig innsats. “Det er å lære hva Herren venter av oss, utarbeide en plan for å gjøre det [og] handle flittig ifølge planen”, sa president Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap.2

Hvis du vil at din patriarkalske velsignelse skal være til hjelp for deg, må du studere den med oppriktig og energisk innsats, legge planer for å følge den, og gjennomføre disse planene.

Et eksempel til etterfølgelse

Da Alma den yngre rettledet sin sønn Helaman, sa han at Liahona er et “forbilde”, eller et eksempel vi kan følge i vårt liv. I Alma 37:38-45 sier han:

  1. Den ble beredt av Herren for å vise vei, som et kompass.

  2. Den virket i forhold til tro på Gud, som gjorde at “mirakler [ble] utført ved Guds kraft dag etter dag”.

  3. Den anvendte “små midler” til å utrette “vidunderlige gjerninger”.

  4. Hvis Lehi og hans familie glemte å utøve tro og flid, “opphørte disse vidunderlige gjerninger” og “de hadde ingen fremgang på reisen”.

  5. Når de ble distrahert, reiste de ikke korteste vei.

  6. Det er lett å gi akt på Kristi ord, som peker ut en strak kurs.

De samme prinsippene gjelder for din patriarkalske velsignelse. “Veien er beredt, og hvis vi vil se, kan vi leve for evig” (Alma 37:46).

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Lytt for å lære,” generalkonferansen i april 1991.

  2. Henry B. Eyring, “Med all flid,” generalkonferansen i april 2010.