2017
Venninnen min sier at hun ikke tror på Gud. Hvordan kan jeg dele evangeliet med henne?
Juni 2017


Spørsmål og svar

“Venninnen min sier at hun ikke tror på Gud. Hvordan kan jeg dele evangeliet med henne?”

Det er mange måter å dele evangeliet med henne på. Ditt eget liv er en av de beste måtene. Du er “et forbilde for de troende” ved hvordan du oppfører deg, kler deg, snakker og behandler andre (se 1 Timoteus 4:12). Tenk på følgende forslag:

  • Prøv å hjelpe venninnen din av kjærlighet og respekt, ikke med noen skjulte motiver eller forventninger.

  • Vær ærlig og oppriktig i dine handlinger.

  • Respekter hennes handlefrihet.

Hvordan du deler evangeliet med henne avhenger av hvorfor hun ikke tror på Gud. Noen har hatt en ikke-religiøs oppvekst. Andre er åpne for å tro, og de vil utvikle tro hvis de lærer å be og studere Skriftene. Andre kan ha trodd på Gud på et eller annet tidspunkt, men så opplevd prøvelser som har gjort det vanskelig for dem å tro. Prøv å forstå din venninnes utgangspunkt. Be om å få vite hvordan du kan hjelpe henne.

Du kan få en følelse for hva hun tror på ved å snakke om hva som inspirerer henne og hva som virkelig betyr noe for henne. Bygg på en felles plattform. Hvis hun for eksempel synes at tjeneste er en god idé, kan du invitere henne med på et tjenesteprosjekt i menigheten.

Selv om venninnen din ikke tror akkurat nå, er hun likevel et godt menneske. Så lenge hun har god innflytelse på deg, bør du fortsette å være venn med henne. Hvis du følger Ånden, kan du fortsette å invitere henne til kirken og til å lære mer om hvorfor Gud er viktig i livet ditt, for én dag vil hun bli åpen for å tro.

Be for venninnen din

Mens jeg har forberedt meg til å reise på misjon, har mange venner sagt at de ikke tror på Gud. Når jeg hører dem si dette, pleier jeg å be for dem. De vil kanskje ikke tro på Gud mens vi holder en bønn, men hvis vi virkelig tror på Gud, vil vår kjærlighet til ham være tydelig for andre. Vårt eksempel hjelper andre å forstå at Gud virkelig velsigner oss, at han finnes og at han elsker oss.

Emanuel L., 18 år, delstaten Mexico i Mexico

Vær et eksempel

Da jeg var yngre, hadde jeg inntrykk av at den eneste måten å undervise evangeliet på var å forkynne det fullt ut, men der tok jeg fullstendig feil, for det finnes utallige måter å dele evangeliet med andre på. Men ved erfaring har jeg funnet ut at hvis du bare er et eksempel på Kristus i alt du gjør, vil du bli overrasket over hvor mange som ser opp til deg og tror på deg. I mange tilfeller sier virkelig gjerninger mer enn ord. Led og undervis ved eksempel.

Ammon W., 18 år, Arizona, USA

Snakk om naturen

Hvis venninnen din ikke tror på Gud, kan du snakke om naturen fordi alt vitner om at det finnes en Gud (se Alma 30:44). Du kan også be for henne og studere Skriftene sammen med henne – for eksempel Salmene 19:1. Jeg vet at Den hellige ånd vil hjelpe henne å få et vitnesbyrd om vår himmelske Fader.

Sophie K., 17 år, Kinshasa, Kongo

Innled en samtale om evangeliet

Du kan dele evangeliet med andre på mange måter. Først kan du be og faste for dem slik at deres hjerte kan åpne seg for evangeliet. Neste gang du møter dem, kan du så snakke om emner som fører til en samtale om evangeliet. Sørg for å invitere dem til kirken eller aktiviteter, og husk ikke minst å være vennlig. Hvem vet – kanskje de en dag vil bli døpt sammen med familien sin.

Valerie K., 14 år, Nevada, USA

Bær vitnesbyrd

Evangeliet forandrer folks liv. Én måte å dele det med venninnen din på er ved å si hvordan du føler at Gud finnes, for eksempel ved mirakler du har opplevd, og at du nå opplever den enkle kjensgjerning at du våkner hver dag. Ditt eksempel for henne vil være et sterkt vitnesbyrd om din lykke fordi du kjenner Guds kjærlighet og etterlever evangeliet.

Victória S., 18 år, Piauí, Brasil

Hvorfor dele?

Husk hvorfor du vil at hun skal tro på Gud. Vi deler ikke bare dette med andre fordi vi ønsker at de skal bli medlem av Kirken. Vi gjør det fordi de bokstavelig talt er våre brødre og søstre. Hvorfor vil du at venninnen din skal tro på Gud? Ha dette spørsmålet i tankene, be om styrke og nestekjærlighet, vær oppriktig, og hvis hun fortsatt sier nei, må du være villig til å respektere handlefriheten hennes. Det kan også hende at hun ikke er klar ennå. Men jeg lover at hvis du oppriktig ønsker at hun skal bli kjent med Gud fordi dere er venner, kommer hun til å lytte. Deretter er valget opp til dem, og vi kan ikke dømme dem for det valget de tar.

Eldste Eliot, 20 år, Japan Sapporo misjon

Del ditt lys

Vær et forbilde for henne. Hjelp henne å komme nærmere Gud ved hjelp av dine erfaringer og ditt vitnesbyrd. Vær den engelen hun leter etter ved ditt lys og din innflytelse. Hjelp henne å se kjærligheten som vår himmelske Fader har til henne, men ikke tving den på henne.

Mason E., 16 år, Arizona, USA