2015
Håll fast vid ledstången
Mars 2015


Håll fast vid ledstången

Från ”Becoming a Work of art”, ett tal som hölls under ett andligt möte vid Brigham Young-universitetet den 5 nov. 2013. För hela texten på engelska, gå till speeches.byu.edu.

Om vi utövar tro och hängivet lyder Herrens bud, är det lättare att välja det rätta.

Bild
Illustration of Nephi with fruit

Illustrationer Katie Payne

När en god medlem i kyrkan som jag känner gick på college blev han bjuden till en fest en lördagskväll hemma hos en klasskamrat. Min väns collegelärare var också inbjudna, särskilt de som var vänliga mot eleverna. Det verkade som om festen skulle bli trevlig och att det skulle kännas tryggt att vara med.

Men när min vän kom dit insåg han snabbt att atmosfären inte var vad han hade väntat sig. Eleverna drack, rökte, använde droger och gjorde sådant som var förskräckligt i varje hörn av huset. Han blev nervös och bestämde sig för att gå, men festen hölls långt ifrån hans hem. Han hade fått skjuts av vänner så han hade ingen möjlighet att ta sig hem själv.

Då uppsände han tyst en bön till Herren och bad om hjälp. Efter att ha funderat en stund kände han att han skulle gå ut. Han följde sina känslor och stannade kvar utanför huset tills festen var över.

På hemvägen pratade hans vänner om allt det hemska som hade hänt under festen. Min vän kände sig illa till mods över situationen. Det var inte lätt för honom.

Men när han tog del av sakramentet nästa dag i kyrkan kände han sig lugn och fridfull och säker på att han hade fattat rätt beslut. Han insåg vad det betyder att ta tag i ledstången av järn och inte släppa taget, inte ens när vi befinner oss i mörker. Han förstod tydligt vad Nephi undervisade sina bröder om när han sade att ”de som hörsammar Guds ord och håller fast vid det, de skall aldrig förgås. Inte heller skall motståndarens frestelser och brinnande pilar slå dem med blindhet för att leda dem till undergång” (1 Nephi 15:24).

Föreställ dig vad som kunde ha hänt om den unge mannen inte hade varit stark nog att hålla fast i ledstången av järn för att det var pinsamt. Till följd av det här och andra beslut i sitt liv gifte han sig med en ung kvinna i templet, bildade en rättfärdig familj och blev framgångsrik. Han tjänar trofast i kyrkan i dag och försöker vara ett gott exempel för sina barn.

Den naturliga människan

Det är inte lätt att möta frestelser varje dag. Vi ställs alla inför en miljö som är fientligt inställd mot Jesu Kristi evangelium. Vi lever i en värld där moralen blir allt sämre. Media och teknik uppmuntrar oss att delta i destruktiva och livsförgörande aktiviteter som går emot våra trosuppfattningar och värderingarna i Jesu Kristi evangelium. Påtryckningar från vänner som inte delar våra värderingar, eller som delar våra värderingar men är svaga i tron, manar oss till förnedrande handlingar. Dessutom måste vi hantera den naturliga människan som finns i var och en av oss.

I Handledning för skriftstudier beskrivs den naturliga människan som ”en person som väljer att påverkas av köttets begär, lustar, önskningar och känslor hellre än av den Helige Andens maningar. En sådan människa förstår det fysiska men inte det andliga … Var och en måste födas på nytt genom Jesu Kristi försoning för att upphöra att vara en ’naturlig människa’.”1

President Thomas S. Monson citerar ofta ett talesätt som kan hjälpa oss att undvika frestelsernas distraktion och hålla oss på rätt kurs: ”Du kan inte ha rätt genom att göra fel, och du kan inte ha fel genom att göra rätt.”2

Om vi utövar tro och hängivet lyder Herrens bud, är det lättare att välja det rätta.

Kristi ljus

Profeten Mormon sade till sitt folk:

”Därför visar jag er hur ni bör döma, ty allt som inbjuder till att göra gott och som förmår människor att tro på Kristus kommer genom Kristi kraft och gåva, varför ni med fullkomlig visshet kan veta att det är av Gud.

Men allt som förmår människor att göra ont och att inte tro på Kristus och att förneka honom och att inte tjäna Gud, det är – och det kan ni med fullkomlig visshet veta – av djävulen. Ty på så sätt verkar djävulen, ty han förmår ingen människa att göra gott, nej, inte en enda. Det gör inte heller hans änglar, och inte heller de som underkastar sig honom” (Moroni 7:16–17).

Vår himmelske Fader har gett oss Kristi ljus, som är ”gudomlig energi, kraft eller inflytande som utgår från Gud genom Kristus och ger liv och ljus åt allting”3. Det hjälper oss att välja mellan rätt och fel. Den här gåvan, tillsammans med den Helige Andens sällskap, hjälper oss att avgöra om ett val sätter oss i Herrens territorium eller bakom fiendelinjen. Om vi uppför oss väl är vi inspirerade av Gud. Om vi uppför oss illa är vi inspirerade av fienden.

Bild
illustration of a young adult man sitting.

Min vän från college använde de här två gåvorna. Kristi ljus hjälpte honom att se vad som var rätt, och den Helige Anden vägledde hans beslut om vilken väg han skulle gå. De här två gåvorna är tillgängliga för dem som håller fast i ledstången av järn.

Omvändelsens gåva

Låt oss föreställa oss att vi av någon anledning har bedragits eller förvirrats av en frestelse och begår en synd. Vad bör vi göra? Om vi låter oss frestas och syndar måste vi förlika oss med Gud. Enligt skrifternas språk måste vi omvända oss.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”När vi syndar vänder vi oss bort från Gud. När vi omvänder oss vänder vi oss till Gud.

Inbjudan att omvända oss är sällan en tillrättavisning utan snarare en kärleksfull vädjan att vända om och ”åter vända” till Gud [se Helaman 7:17]. Vår kärleksfulle Fader och hans enfödde Son vädjar till oss att vara mer än vad vi är, sträva efter att leva vårt liv på ett högre plan, ändra oss och uppleva glädjen i att hålla buden. Som Kristi lärjungar gläds vi åt välsignelsen att kunna omvända oss och få uppleva förlåtelsens glädje. Den blir en del av oss, den formar vårt sätt att tänka och känna.”4

Omvändelse är en underbar gåva som är tillgänglig för alla som vill återvända till Gud och låta honom forma deras liv.

Vi föddes med gudomlighetens frö i våra andar eftersom vi är Guds barn. Det här fröet behöver växa. Det växer när vi utövar vår handlingsfrihet i rättfärdighet när vi fattar rätta beslut och när vi låter Kristi ljus och den Helige Anden vägleda oss i besluten vi fattar i livet. Den här processen tar tid, men det är möjligt för oss att forma vår ande och vårt liv från dag till dag.

När Herren ser vår hängivenhet och uthållighet, ger han oss det som vi inte kan åstadkomma själva. Han formar oss eftersom han ser våra ansträngningar att övervinna våra ofullkomligheter och mänskliga svagheter.

I det avseendet blir omvändelsen en del av vårt dagliga liv. Det är mycket viktigt att vi tar sakramentet varje vecka – att vi ödmjukt kommer inför Herren, erkänner vårt beroende av honom, ber honom förlåta och förnya oss samt lovar att alltid minnas honom.

Ibland märker vi, i vår dagliga strävan att bli mer kristuslika, att vi gång på gång kämpar med samma svårigheter. Det är som att gå upp för ett skogbevuxet berg. Ibland ser vi inte våra framsteg förrän vi närmar oss toppen och tittar tillbaka från den höga bergsryggen. Bli inte missmodig. Om du strävar efter och arbetar på att omvända dig är du inne i omvändelseprocessen.

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Att … övervinna dåliga vanor eller beroenden kräver oftast en ansträngning i dag, följd av ännu en i morgon och så en till, kanske i många dagar, månader eller år, tills vi vinner segern.”5

Allteftersom vi gör framsteg ser vi livet klarare och känner hur den Helige Anden verkar mer kraftfullt inom oss. Ni som är uppriktigt ångerfulla men inte tycks kunna känna någon lindring, fortsätt att hålla buden. Jag lovar er att lindring kommer enligt Herrens tidsplan. Helandet tar tid.

Låt oss behålla ett evigt perspektiv genom att övervinna den naturliga människan, döma genom Kristi ljus, söka vägledning från den Helige Anden, omvända oss när vi felar och låta vår himmelske Fader förvandla vårt liv till det som han har planerat för oss.