2015
Jesu Kristi egenskaper: Långmodighet och tålamod
Mars 2015


Besökslärarnas budskap

Jesu Kristi egenskaper: Långmodighet och tålamod

Studera det här materialet under bön och försök få veta vad du ska prata om. Hur kan din kunskap om Frälsarens liv och roller stärka din tro på honom och välsigna dem du vakar över genom besöksundervisningen? För mer information, gå till reliefsociety.lds.org.

Tro, Familj, Tjänande

Vi får ofta lära oss att tålamod är en stilla, passiv egenskap, men som president Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt: ”Tålamod är varken passiv uppgivenhet eller underlåtelse att handla på grund av rädsla. Tålamod innebär att aktivt vänta och uthärda. Det innebär att hålla sig till något … även när vårt hjärtas önskningar låter vänta på sig. Tålamod är inte bara att uthärda, utan att uthärda väl!”

I föruttillvaron förberedde vår himmelske Fader en plan för oss – sina andebarn – och vi ropade av glädje över möjligheten att få komma till jorden (se Job 38:7). När vi väljer att underkasta oss hans vilja under jordelivet så gör han ”[oss] till ett redskap i [hans] händer till många själars frälsning” (Alma 17:11).

President Uchtdorf fortsätter: ”Tålamod innebär att acceptera det som inte kan förändras och möta det med mod, god min och tro. Det innebär att vara ’villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på [oss], alldeles som ett barn underkastar sig sin far’ [Mosiah 3:19]. I slutändan innebär tålamod att man är ’fast och ståndaktig och orubblig i att lyda Herrens befallningar’ [1 Nephi 2:10] varje timma varje dag, även då det är svårt att vara det.”1

Ytterligare skriftställen

Psaltaren 40:1; Galaterbrevet 5:22–23; Andra Petrusbrevet 1:6; Alma 17:11

Från skrifterna

I skrifterna står det att vi under jordelivet ska vara tålmodiga ”i lidanden, ty [vi] skall uppleva många”. Gud ger oss sedan det här tröstande löftet: ”Uthärda dem, ty se, jag är med dig, ja, intill dina dagars ände” (L&F 24:8).

Följande berättelse i Bibeln är ett exempel på tålamod och tro.

Bild

”En kvinna som hade lidit av blödningar i tolv år … rörde vid hörntofsen på [Kristi] mantel, och genast stannade blödningen …

Jesus sade: ’Någon rörde vid mig. Jag kände att kraft gick ut från mig.

När kvinnan såg att hon var upptäckt, kom hon darrande fram och föll ner för honom och förklarade inför allt folket varför hon hade rört vid honom och hur hon genast hade blivit botad.

Jesus sade till henne: ’Min dotter, [var vid gott mod], din tro har frälst dig. Gå i frid.’” (Luk. 8:43–48).

Liksom hon, kan vi bli välsignade och tröstade, och även helade, när vi vänder oss till Jesus Kristus – vars försoning kan hela oss.

Slutnot

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Fortsätt i tålamod”, Liahona, maj 2010, s. 57, 59.