2015
Byggd på Klippan
Mars 2015


Tills vi möts igen

Byggd på Klippan

Från ett tal under generalkonferensen den 7 okt. 1916, återgivet i ”Byggd på Klippan”, Liahona, juni 2010, s. 12–14.

Det finns ingen bok som är så stor eller bra att den kan presidera över denna kyrka.

För många år sedan kom en lärd pastor från en annan kyrka till Utah … Han hade varit på ett ”mormonsakramentsmöte” och hade mycket kritik att komma med vad gäller vår metod att administrera Herrens nattvard, särskilt att vi använder vatten i stället för vin vid sådana tillfällen. Han sa att han ryste när han såg folk dricka vattnet. Och han underströk det faktum, för det är ett faktum, att Frälsaren enligt Bibeln använde vin när han instiftade sakramentet bland judarna, och att han förkunnade att det var hans blod eller att det representerade hans blod. Jag kan tillägga att Mormons bok också framhåller att Frälsaren använde vin när han instiftade sakramentet bland nephiterna.

Min … vän hade, vare sig han visste det eller inte, berört det stora utmärkande grunddraget som skiljer Guds kyrka från alla andra kyrkor under solen. Medan de är grundade på böcker och traditioner och människobud, är denna kyrka byggd på Kristi klippa, på principen om omedelbar och fortsatt uppenbarelse. Sista dagars heliga gör inte något för att det råkar stå i en bok [skrifterna]. De gör inte något för att Gud har sagt till judarna att de skulle göra det. Inte heller gör de något eller låter bli att göra något på grund av instruktioner som Kristus gav nephiterna.

Bild
Jesus Christ appearing to Joseph Smith and Oliver Cowdery in the Kirtland Temple.

Herren uppenbarar sig i templet i Kirtland, av Del Parson.

Allt som görs [officiellt] av denna kyrka görs därför att Gud, som talar från himlen i vår tid, har befallt kyrkan att göra det … Det är så Kristi kyrka är inrättad. Om vi använder vatten i stället för vin till Herrens nattvard så är det för att Kristus har befallt det [se L&F 27:1–4].

Gudomlig uppenbarelse anpassar sig till människans omständigheter och situationer, och förändring efter förändring följer därpå, allteftersom Guds framåtskridande verk fortsätter mot sitt slutmål. Det finns ingen bok som är så stor eller så bra att den kan presidera över denna kyrka.

När jag säger detta, gör jag det med all tillbörlig respekt för Guds skrivna ord, det som står tryckt i böckerna, varav en del kan vara föråldrat eftersom det uppfyllt sitt syfte och lagts på hyllan [som till exempel djuroffer; se 3 Nephi 9:19–20], medan den andra delen är kraftfull, full av liv och tillämplig på vår nuvarande situation – vår nuvarande utvecklingsnivå. Men även denna del måste tolkas på rätt sätt. Ingen bör förespråka vad som står i böckerna om det motsäger Guds språkrör, som talar för honom och tolkar hans ord [se L&F 1:37–38]. Att göra så är att föredra döda ord framför det levande oraklet, vilket alltid är en falsk inställning.

Det Herren sade till judarna och nephiterna för 2 000 år sedan, eller det han sade till kyrkans medlemmar för 50 eller 60 år sedan, har ingen som helst kraft i dag om det inte överensstämmer med nutida uppenbarelser, med Herrens senaste instruktioner till sitt folk genom sina utvalda eller utnämnda tjänare. Och de som bortser från detta faktum kan lätt få problem.