2014
Vår beste julegave noensinne
Desember 2014


Vår beste julegave noensinne

Adriana Nava Navarro, Bolivia

Bilde
illustration of family sitting together

Det var julaften, og familien var samlet for å feire slik vi gjør hvert år. Klokken nærmet seg midnatt da far kalte oss sammen og sa at han hadde noe å vise oss.

Med alle forberedelsene og spenningen som ledsager julaften, hadde ikke mine søstre, mor eller jeg lagt merke til hva far hadde forberedt til anledningen. Så snart vi alle var samlet, begynte han å vise oss noen lysbilder.

I sin lysbildefremvisning, som inneholdt et maleri av Frelseren, julescener og nøye gjennomtenkte ord, uttrykte pappa sin kjærlighet til oss. Presentasjonen hans minnet oss på julens sanne betydning og den lykke og takknemlighet vi skulle føle for Frelserens fødsel. Ett lysbilde av et fargerikt juletre inneholdt også ordene: “Denne julen vil Jesu Kristi kjærlighet gi meg et nytt liv.”

Den mest spesielle delen av pappas presentasjon fulgte da han brukte et lysbilde av et maleri av Frelseren til å gi oss en nyhet. Det var ikke en hvilken som helst nyhet, det var den beste nyheten noensinne. Over Frelseren sto ordene “Jeg har bestemt meg for å bli døpt i Jesu Kristi kirke av siste-dagers-hellige.”

Far hadde endelig bestemte seg for å slutte seg til Kirken! En slik beslutning er kanskje lett for noen, men det var det ikke for far. Han hadde studert evangeliet og lært om Kirken i 25 år. Til tross for vår beste innsats og mange misjonærdiskusjoner, hadde han fremdeles ikke blitt døpt. Vi forsto aldri hvorfor, men vi visste at han ikke var klar.

Jeg innrømmer at det var stunder da jeg følte at far aldri ville bli døpt. Dypt inni meg mistet jeg imidlertid aldri håpet, og vi fortsatte å be for ham. På julaften besvarte Herren våre bønner.

Da pappa gjorde sin kunngjøring, klarte vi til å begynne med ikke å gjøre noe annet enn å gråte av glede. Vi hadde blandede følelser – begeistring, overraskelse, og fremfor alt annet en enorm lykke som er vanskelig å beskrive.

Pappas kunngjøring forandret ikke bare julaften – den forandret livet for hele familien. Vi må fremdeles streve fremover som enkeltpersoner og som familie, men jeg vet at veien fremover vil være bedre nå som vi er sammen i Kirken.

Jeg er så takknemlig til Herren for denne velsignelsen. Om noen måneder vil vi bli beseglet som familie i templet. Pappas kunngjøring var absolutt den beste julegaven noensinne.