2014
Hjelp andre å finne tro på Kristus
Desember 2014


Hjelp andre å finne tro på Kristus

Fra en temakveld for Kirkens skoleverk, “Vi var den beste generasjon,” ved Brigham Young University 6. mars 2011. Hele talen finnes på cesdevotionals.lds.org.

Jeg utfordrer deg til å hjelpe Guds barn tilbake til sin kristne tro og til det sterke religiøse fundament som er så viktig for sjelefred og ekte lykke.

Bilde
Jesus Christ on a knee with a hand outstreched as people behind him look on.

Den helbredende balsam, av David Lindsley

Pave Benedict XVI beklaget svekkelsen av kristne kirkesamfunn i Europa, Australia og USA, og sa: “Vi ser ikke lenger noe behov for Gud, og enda mindre for Kristus.” Han tilføyde: “De såkalte tradisjonelle kirkesamfunn ser ut til å være i ferd med å dø.”1

Vi har gått bort fra tradisjonell religionsutøvelse. Mange sier de er åndelige istedenfor religiøse. Hvis en læresetning passer med deres levemåte, vil de godta den, og den blir en del av deres tro. Hvis ikke, utvikler de sin egen menneskeskapte tro. Tro og åndelighet blir nå ansett som forbrukerprodukter. Materialismen har tatt overhånd og erstattet Gud.

Som siste-dagers-hellige må vi heve vår røst mot disse farlige trendene som har til hensikt å ødelegge menneskenes tro. Mormons bok advarer oss om og om igjen mot å erstatte vår tillit til Gud med ting som ikke varer. Idet han beskriver en tid da mange av nephittene sviktet sin tro, sier Mormon: “De ble stolte og var oppblåste i sine hjerter på grunn av sine meget store rikdommer. Derfor ble de rike i egne øyne og ville ikke lytte til deres ord om å vandre rettskaffent for Gud” (Alma 45:24).

Når dere ser forringelsen av den kristne tro i samfunnet, må deres egen tro bli enda fastere og sikrere. Helaman erklærer: “Husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12).

Nephi minner oss om følgende:

“Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder og det liv som er i Kristus…

For den riktige vei er å tro på Kristus” (2 Nephi 25:26–28).

Har vi noe grunnlag for en slik påstand?

Symbolene på Kristi offer

Bilde
An angel appearing to Adam and Eve as they prepare to offer a lamb as a burnt offering. The illustration depicts the angel explaining to Adam and Eve that the animal sacrifice was symbolic of the sacrifice to be made by Jesus Christ.

Det mest omtalte faktum i hele historien er beretningen om vår Herre Jesu Kristi fødsel og misjon på jorden. Hans misjon ble profetert helt fra våre første foreldre levde på jorden. I Moses’ bok leser vi:

“Og Adam og hans hustru, Eva, påkalte Herrens navn, og fra veien til Edens hage hørte de Herrens røst som talte til dem, og de så ham ikke, for de var utestengt fra hans nærhet.

Og han ga dem bud, at de skulle tilbe Herren sin Gud og skulle ofre de førstefødte av sin hjord som et offer til Herren. Og Adam var lydig mot Herrens bud.

Og etter mange dager viste en Herrens engel seg for Adam og sa: Hvorfor ofrer du til Herren? Og Adam sa til ham: Jeg vet ikke, men Herren befalte meg det.

Og da talte engelen og sa: Dette er et bilde på Faderens Enbårnes offer, han som er full av nåde og sannhet.

Derfor skal du gjøre alt hva du gjør i Sønnens navn, og du skal omvende deg og påkalle Gud i Sønnens navn for evig og alltid” (Moses 5:4–8).

Slik ble ofring innstiftet på jorden som en ordinans i evangeliet, for å praktiseres og utøves i kraft av prestedømmet som forbilde på Menneskesønnens kommende offer, som ga sitt liv for verdens synder.

Ordinansen var ordnet slik at den pekte på bestemte sider av Herrens offer når han skulle komme i tidens midte. Det senere påskeofferet var for eksempel ordnet slik at et lam av hankjønn, årsgammelt og uten lyte, ble utvalgt som offer. Blodet ble utgytt, og de passet på å ikke bryte noen ben – alt sammen symboler på hvordan Frelseren skulle dø.

Det er fantastisk at ofringen fortsatte gjennom alle tidsaldre, fra Adam og frem til Frelserens tid. Selv om Israels barn gjennomgikk mange perioder med frafall, holdt mange fast ved håpet om at den enbårne Sønn ville sone for alle menneskers synder og at hans forsonings blod ville muliggjøre udødelighet.

Praksisen med ofring av offergaver ble i det store og hele avskaffet etter Frelserens forsoning. Nadverden ble innstiftet for å minne hans tilhengere på at han hadde vært på jorden og utført sin jordiske tjenestegjerning. Vi leser i Lukas:

“Og han tok et brød, takket og brøt det, gav dem og sa: Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om meg.

Likeså tok han kalken etter aftensmåltidet og sa: Denne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgytes for dere” (Lukas 22:19-20).

Igjen forundrer det meg at denne påminnelse ble praktisert, selv gjennom de mørke periodene med frafall, i mange former gjennom alle generasjoner frem til Jesu Kristi evangelium ble gjengitt, da prestedømsmyndighet ble gjengitt til jorden for å utføre denne hellige, frelsende ordinans.

Gjennom hele den nedtegnede historie finner vi en konstant påminnelse om vår Frelsers misjon. Han kom til jorden med dobbelt statsborgerskap – ett som Gud og ett som menneske. Dette gjorde ham i stand til å utføre sitt store, lutrende offer for oss alle ved sin forsoning. Kan det finnes noe sterkere bevis på at Jesus er Kristus, verdens Frelser, enn ved å studere og etterleve hans frelsende læresetninger som han har åpenbart gjennom alle verdens evangelieutdelinger? Han har gitt oss sitt evangelium til veiledning under vårt opphold på jorden.

Evangeliet er løsningen

President David O. McKay (1873–1970) sa:

“Ansvaret for å vise verden at Jesu Kristi evangelium vil løse dens problemer, påhviler dem som tror… Jeg tror også at ethvert problem på jorden kan løses ved å følge prinsippene i Jesu Kristi evangelium.

Løsningen på verdens store problemer er å finne her i Jesu Kristi Kirke. Det er i rikelig grad sørget for behovene ikke bare til enkeltpersoner, men også til nasjoner og grupper av nasjoner… Jeg vet at det kan virke som vi gjør uberettiget krav på overlegen visdom, men det gjør vi ikke. Det er kun snakk om å anvende Guds plan på verdens problemer. Dere som bærer prestedømmet, har et større ansvar i dag, nå som dere lever i denne kreative periode av verdens historie, enn Kirken noensinne før har hatt. Jeg gjentar. Hvis vi gjør krav på å ha sannheten, er det enhver siste-dagers-helliges plikt å leve slik at når verdens innbyggere kommer som følge av oppropet, for å smake på frukten av livets tre, vil de finne den sunn og god.”2

Det store budskap vi bringer til verden, er at vår Herre og Frelsers evangelium har blitt gjengitt til jorden. Hans kirke finnes igjen på jorden med det hellige prestedømmes kraft og herlighet.

De som har blitt ordinert, er gitt myndighet til å handle på hans vegne for å bringe læresetningene, ordinansene, prinsippene og myndigheten til å binde på jorden og i himmelen. Dette er Frelserens kirke. Han leder sin kirkes anliggender gjennom sine utvalgte profeter. Hans profeter vil i sin tur forkynne evangeliet for andre og vitne om Jesus som vår Frelser og Forløser. Vår tid er evangelieutdelingen i tidenes fylde, som har blitt omtalt av profetene siden tidens begynnelse. Det er tiden da alt skal oppfylles som har blitt uttalt av Herrens profeter og nedtegnet i de hellige Skrifter. Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er ingen ny kirke, men den kirke som er gjenopprettet i verden i vår tid.

Dere er den generasjon Herren har spart til denne tid. Dere kom opp av dåpens vann med en pakt og et løfte til Herren om å representere ham i arbeidet med å hjelpe andre å legge av sine verdslige veier og vende tilbake til de velsignelser som ble lovet oss om vi ville følge ham og etterleve hans evangelium. Dere kan hjelpe deres himmelske Faders barn å vende tilbake til sin kristne grunnvoll, utvikle tro på ham og vende tilbake til hans veier.

Hva dere kan gjøre

Dere spør kanskje: ”Hva kan jeg gjøre?” I en tale på et nadverdsmøte for noen måneder siden foreslo vår stavspresident fire ting vi kunne gjøre for å bringe andre tilbake til sin kristne tro:

1. Be hver dag.

President Thomas S. Monson har sagt: “Til dem som kan høre min røst, som strever med små og store utfordringer og vanskeligheter, bønn gir åndelig styrke… Bønn er middelet til å kontakte vår himmelske Fader, som elsker oss. Snakk til ham i bønn, og lytt så etter svaret. Mirakler blir utført gjennom bønn… Husk å be innstendig.”3

Hold deres daglige bønner, og hjelp andre tilbake til sin kristne tro ved å oppfordre dem til å gå ned på sine knær og be til Gud.

2. Studer Skriftene daglig.

Kan det finnes noe sterkere vitnesbyrd om Jesus Kristus enn dem vi finner i Mormons bok? Av dens 239 kapitler nevner 233 Frelseren.4 Er ikke det fantastisk?

Sørg for å ha daglig skriftstudium. Hjelp så andre tilbake til sin kristne tro ved å oppfordre dem også til å studere Skriftene daglig.

3. Hold dere verdige til å komme til templet.

Noen av dere har vært i templet, andre ikke. Det er viktig å forstå hva som kreves for å få en tempelanbefaling. Vi har en klar forståelse av prosessen med å gå til en dommer i Israel og bekrefte for ham vår verdighet til å ha en tempelanbefaling, og deretter etterleve normene som kreves for å beholde denne anbefalingen.

Lev slik at deres rettferdige eksempel viser andre hvordan de kan være verdige til templets velsignelser.

4. Utfør daglige tjenestegjerninger.

Husk kong Benjamins ord: “Og se, jeg forteller dere disse ting så dere kan få visdom og dere må lære at når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17). Herren besvarer bokstavelig talt våre bønner gjennom den tjeneste vi utfører for andre.

Vær et eksempel på Kristus-lignende tjeneste, og hjelp andre tilbake til sin kristne tro ved å oppfordre dem til å tjene andre.

Engasjer dere i enda større grad

Jeg vet at Gud lever. Jeg vet at vi alle er hans barn og at han elsker oss. Jeg vet at han sendte sin Sønn til verden for å være sonofferet for alle mennesker. Jeg vet at de som tar imot hans evangelium og følger ham, vil få evig liv, den største av alle Guds gaver. Jeg vet at Frelseren ledet gjengivelsen av evangeliet her på jorden gjennom profeten Joseph Smiths virksomhet. Jeg vet at den eneste varige glede og lykke vi vil finne mens vi er på jorden, kommer ved å følge Jesus Kristus, etterleve hans lov og holde hans bud.

Jeg utfordrer dere til å engasjere dere enda mer. Jeg utfordrer dere til å hjelpe Guds barn tilbake til sin kristne tro og til den sterke religiøse grunnvoll som er så nødvendig for å nyte fred i sinnet og ekte lykke i denne jordiske prøvestand.

Måtte Gud velsigne dere med mot, frimodighet, entusiasme og ønske om å gjenopprette troen på vår Herre og Frelsers evangelium.

Noter

  1. Pave Benedict XVI, i Noelle Knox, “Religion Takes a Back Seat in Western Europe,” USA Today, 10. aug. 2005; usatoday.com/news/world/2005-08-10-europe-religion-cover_x.htm.

  2. David O. McKay, Gospel Ideals (1953), 5; uthevelse i originalen.

  3. Thomas S. Monson, “Gjør ditt aller beste,” Liahona, mai 2009, 68, 69.

  4. Se Robert J. Matthews, i Mormons bok: The Keystone Scripture, red. Paul R. Cheesman og andre (1988), 33.