2014
Hva kan jeg gjøre når jeg blir gjort narr av på skolen fordi jeg følger Kirkens normer?
Desember 2014


Spørsmål & svar

“Hva skulle jeg gjøre når jeg blir gjort narr av på skolen fordi jeg følger Kirkens normer?”

Hvis du blir latterliggjort for å følge Kirkens normer, kan du se på det som en mulighet til å representere Jesus Kristus. Vis respekt og nestekjærlighet. Hvis du blir tilskyndet til det, kan du forklare hvorfor du lever slik du gjør. Vurder å bruke Til styrke for ungdom for å hjelpe deg å snakke om dine normer. Innby ånden i ditt liv så han kan røre ved dine jevnaldrendes hjerte. Ånden kan hjelpe deg å vite hva du skal si.

Du kan også få råd fra dine foreldre, ledere i Kirken eller heltidsmisjonærene. Spør dem hvordan de har reagert i lignende situasjoner.

Du kan til tider føle deg fristet til å krangle med andre om din tro. Men husk at “den som har stridighetens ånd, er ikke av [Kristus]” (3 Nephi 11:29).

Andre ganger kan du føle press til å gi opp og slutte å følge Kirkens normer. Vær sterk. Hvis du står urokkelig, vil du ikke bare bli velsignet med fred, men det kan også være til velsignelse for dine jevnaldrende. Ditt eksempel kan oppmuntre dem til å ta gode avgjørelser.

Se hen til Frelseres eksempel for å få styrke. Frelseren ble latterliggjort fordi han sto frem for sannheten (se Jesaja 53). Han vet nøyaktig hva du føler. Han utførte forsoningen for deg og opplevde de samme prøvelsene som deg. Han er med deg. Studer mer om livet hans slik at du kan bli ham lik i disse situasjonene.

Hold fast i jernstangen

Når folk gjør narr av meg på skolen, tenker jeg på synet Lehi hadde om den store og rommelige bygningen: “Den var full av folk, både gamle og unge, både menn og kvinner. De var meget fint kledd, og de hånte og pekte fingre mot dem som hadde kommet og som spiste av frukten” (1 Nephi 8:27). Jeg vil være som Lehi. Jeg vil aldri slippe denne jernstangen som fører til evig liv.

Pierre S., 18 år, Haiti

Bær vitnesbyrd

Når du vet hvilke velsignelser som følger av å etterleve normene, trenger du ikke føle skam når du blir latterliggjort. Du kan undervise i normene og bære vitnesbyrd om å etterleve dem. Dine jevnaldrende kan lære og bli fylt med Ånden, siden du bærer vitnesbyrd om evangeliet.

Emmanuel A., 16 år, Ghana

Del evangeliet med andre

Da en venn og jeg holdt på med verdinormprosjektet innen dyd til Personlig fremgang, leste vi Mormons bok i friminuttene på skolen. Læreren og klassekameratene våre begynte å gjøre narr av oss. Til tider ønsket jeg å slutte å lese, men jeg kunne bare ikke gå fra Skriftene mine hjemme. Vi fortsatte å lese på skolen, og etter hvert ble vi ikke lenger gjort narr av. En av vennene våre ble interessert i evangeliet og Personlig fremgang. Vi ga henne heftet og trippelkombinasjonen, og siden da har vi fortalt henne om evangeliet. Broren hennes ble også interessert i evangeliet. Begge leser Mormons bok.

Kimberly A., 16 år, Brasil

Vær et eksempel

På skolen min er det ikke mange elever som er kjent med evangeliet. Jeg tror det beste du kan gjøre er å vise folk hvordan etterlevelse av evangeliet påvirker deg positivt. Ved å være vennlig og respektfull uansett hva de sier til deg, er du et storartet eksempel, og de vil få større respekt for deg og din tro. Når de husker ditt eksempel, vil kanskje de samme menneskene være åpne for å lære mer om evangeliet senere!

Kelsey P., 14 år, Florida, USA

Husk hvem du er

Til arrangementer på skolen ber mine klassekamerater eller til og med mine venner meg om å bruke klær som ikke er tiltalende i Guds øyne. De sier: “Du må ta deg godt ut. Du må se annerledes ut.” Noen ganger sier de at jeg må glemme min tro for å tilpasse meg denne verden. Svaret mitt er imidlertid alltid nei. Jeg vet at det å være meg selv er å være trofast og skille meg ut fra verden. Det er greit om de ikke liker meg sånn som jeg er. Det handler ikke om hva andre måtte si. Det handler om å følge vår himmelske Faders vilje.

Jazzy C., 19 år, Filippinene

Vær en misjonær

Jeg har opplevd mye med hensyn til å etterleve evangeliets normer på skolen. Jeg har lært at dette er en utmerket anledning for oss til å styrke vårt vitnesbyrd og delta i misjonærarbeid. Hver gang jeg har vært i en slik situasjon og holdt høye normer, har jeg vært fornøyd med meg selv fordi jeg handlet slik Gud ønsker at jeg skal handle. La det aldri være tvil om hvem du er og hva du tror på.

Hiram D., 18 år, Brasil