2014
Templets välsignelser
Februari 2014


Templets välsignelser

Från ”Temple Blessings”, ett tal som hölls vid Brigham Young-universitetet den 15 november 2005. För hela texten på engelska, gå till speeches.byu.edu.

Bild
Äldste Robert D. Hales

Templets frälsande förrättningar är viktiga för – och även själva kärnan i – den eviga planen för lycka.

Bild
A child's hand touching the Salt Lake Temple.

Fotoillustration Craig Dimond

Välsignelserna vi får genom tempelbegåvningen är lika viktiga för var och en av oss som dopet var. Därför ska vi förbereda oss så att vi kan vara rena när vi besöker Guds tempel. Tempelarbetet ger oss möjlighet att ta emot vår egen begåvning och ingå förbund för levande personer, men också att utföra samma förrättningar för de dödas återlösning. Det är av den anledningen vi uppmanas i skrifterna att bygga tempel och förbereda oss så att vi är värdiga att ta del av templets heliga förrättningar och förbund.

Vi har undervisats i skrifterna om den personliga värdighet som Herren kräver av oss för att vi ska få gå in i templet, och att ingå de heliga förbunden där är en av de största välsignelser vi kan få under jordelivet. Sedan, när vi har ingått förbunden i templet, visar vår lydnad mot förbunden varje dag vår tro, kärlek, hängivenhet och vår andliga förpliktelse att hedra vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus och förbereder oss för att bo hos dem för evigt. Templets frälsande förrättningar är viktiga för – och även själva kärnan i – den eviga planen för lycka.

Det heliga templet

Vi behöver få ett vittnesbörd om och en vördnadsfull känsla för att templet är Herrens hus. Templet är verkligen en plats där vi är ”i världen men inte av världen”. När vi är bekymrade eller när vi har svåra beslut att fatta som tynger ner sinne och själ, kan vi ta våra problem till templet och få andlig vägledning.

För att bevara templets helighet och inbjuda Anden att välsigna dem som kommer till det heliga templet för sina förrättningar och förbund har vi fått lära oss att inget orent får komma in i templet. Vördnad i templet är en viktig faktor när det gäller att inbjuda Anden att vistas där, varje timme varje dag.

När jag var liten tog min far med mig ända från Long Island i New York till Salt Lake City för att promenera på tempelområdet, röra vid templet och samtala om hur viktigt templet var i mitt liv. Det var då jag bestämde mig för att jag en dag skulle återvända för att komma in och ta emot templets förrättningar.

Templet är en helig byggnad, en plats där viktiga, frälsande ceremonier och förrättningar utförs för att förbereda oss för upphöjelse. Det är viktigt att vi har en säker förvissning om att vår förberedelse för att komma till det heliga huset och att vårt deltagande i de här ceremonierna och förbunden är några av de viktigaste händelserna vi någonsin får uppleva under vårt jordiska liv.

Tempelvälsignelser under historiens gång

Under historiens gång, i varje tidsutdelning, har Herren befallt profeter att låta bygga tempel så att hans folk kan ta emot templets förrättningar.

Templet i Kirtland var det första templet under de sista dagarna och spelade en viktig roll när det gällde återställelsen av prästadömets nycklar. Frälsaren visade sig i härlighet och tog emot templet i Kirtland som sitt hus. Vid det tillfället visade sig också Mose, Elias och Elia för att överlämna de prästadömsnycklar som de hade under sina tidsutdelningar. Elia återställde nycklarna från sin tidsutdelning som Malaki lovat, så att vi kan ta del av templets välsignelser i vårt liv (se L&F 110).

Bild
The Lord Appears in the Kirtland Temple

Herren uppenbarar sig i templet i Kirtland, av Del Parson

Templet i Nauvoo var det första templet där begåvningar och beseglingar utfördes. Detta visade sig vara till stor styrka för pionjärerna när de kämpade med svårigheterna under färden över slätterna till Sion i Saltsjödalen.

När Joseph Smith togs till Carthage var det tydligt varför färdigställandet av templet hade betytt så mycket för honom. Han visste vad som skulle krävas av de heliga och för att få styrkan att uthärda det som väntade dem behövde de begåvas med kraft – prästadömets kraft.

Våra pionjärförfäder beseglades som familjer i Nauvoo. Deras förbund med Herren i templet i Nauvoo skyddade dem under deras färd västerut, liksom de skyddar var och en av oss i dag och under hela vårt liv. Templets förrättningar och förbund skyddar oss i våra prövningar och svårigheter i dag och i det som vi kommer att möta i framtiden. Det är vårt arv. Det är vad vi är.

Bild
LDS pioneer Thomas E. Ricks depicted as a teenage boy leaving Nauvoo, Illinois with his family. The pioneers are depicted crossing the frozen Mississippi river. The Nauvoo Temple is depicted in the background.

Lämnar Nauvoo, av Glen S. Hopkinson, kopiering förbjuden

För de första heliga var deras deltagande i templets förrättningar nödvändigt för deras vittnesbörd i de svårigheter de mötte, de ilskna pöbelhoparna, när de drevs bort från sina bekväma hem i Nauvoo, och den långa och svåra färden som låg framför dem. De hade begåvats med kraft i det heliga templet. Make och hustru beseglades till varandra. Barn beseglades till sina föräldrar. Många hade familjemedlemmar som gick bort längs vägen, men de visste att det inte var slutet för dem. De hade beseglats i templet för all evighet.

Tempelförrättningarna – begåvningar och beseglingar

Templet är det bästa universitetet som människan känner till. Det ger oss kunskap och visdom när det gäller världens skapelse. Tvagningarna och smörjelserna talar om för oss vilka vi är. Instruktionerna i begåvningen visar hur vi ska leva under jordelivet (se L&F 97:13–14).

Templets främsta syfte är att tillhandahålla de förrättningar som är nödvändiga för vår upphöjelse i det celestiala riket. Tempelförrättningarna leder oss till vår Frälsare och ger oss de välsignelser som kommer till oss tack vare Jesu Kristi försoning. Betydelsen av ordet begåvning är ”gåva”. Förrättningen består av ett antal instruktioner om hur vi bör leva och av förbund vi ingår om att leva rättfärdigt genom att följa vår Frälsare.

Bild
Sealing room in the Kansas City Missouri Temple.

Fotografi av templet i Kansas City i Missouri, Matthew Reier

En annan viktig förrättning är att beseglas för evigt i ett celestialt äktenskap. Det här förbundet gör att barn kan beseglas till sina föräldrar och att barn som föds inom förbundet blir en del av en evig familj.

Läran och förbunden lär oss: ”Allt vad du beseglar på jorden skall vara beseglat i himlen, och allt vad du binder på jorden i mitt namn och enligt mitt ord, säger Herren, det skall vara bundet för evigt i himlarna. Och de synder du förlåter någon på jorden ska vara förlåtna för evigt i himlarna, och de synder du håller någon kvar i på jorden skall hållas kvar i himlen” (L&F 132:46).

När ett par knäböjer vid altaret är jag som beseglare medveten om min roll som en Herrens representant. Jag vet att det som beseglas på jorden bokstavligt talat beseglas i himlen – och det bandet kommer aldrig att brytas om de som beseglas förblir trofasta och uthärdar till änden.

Speglarna på motsatta väggar i templets beseglingsrum är vinklade så att de skapar ett visuellt intryck av oändliga bilder. Det vi ser i speglarna på ena sidan av rummet representerar den evighet det har tagit för oss att komma till jorden. När vi vänder oss mot motsatta sidan av rummet, ser vi in i de till synes oändliga bilderna som symboliserar evigheterna efter att vi har lämnat vår bräckliga tillvaro på jorden. Beseglingsrummet i sig representerar vår jordiska prövotid här på jorden. Det vi kan lära oss av tempelupplevelsen är att vi har gjort rätt val och kommit hit till jorden för att uppleva jordelivet, och sättet varpå vi lever under den här korta perioden avgör hur vi lever i kommande evigheter.

Ni förbereder er för att klara jordelivets prövningar. Vi kom frivilligt från vår himmelske Faders närhet till denna jordiska prövotid med handlingsfrihet och visste att vi skulle få uppleva motsatser i allting (se 2 Nephi 2:11). Vårt mål (se 1 Nephi 15:14) är att ta på oss Guds hela vapenrustning och motstå ”motståndarens alla brinnande pilar” (L&F 3:8) med trons sköld och Andens svärd (se L&F 27:15–18), att härda ut till slutet och att vara värdiga att leva i Gud Faderns och hans Son Jesu Kristi närhet i all evighet – att uppnå det som kallas evigt liv.

Jag vittnar om att Gud lever; att Jesus är Kristus och att Joseph Smith, vår tidsutdelnings profet, återställde prästadömets välsignelser som gör det möjligt för oss att ta del av templets välsignelser.