2013
Spørsmål og svar
August 2013


Spørsmål & svar

Hvordan kan jeg ‘stå på hellige steder’ når det er så mye vanhellig rundt meg, f.eks. på skolen?

For å forberede oss på vanskelige tider, befaler Herren oss å “stå på hellige steder” (L&p 45:32; se også L&p 87:8). For å gjøre det, må vi leve verdig og ha Den hellige ånd med oss. Ånden vil hjelpe oss å overvinne fristelser og negative innflytelser. Slik kan du innby Ånden i ditt liv:

  • Be. Begynn dagen med bønn, og be spesielt i løpet av dagen når du er nødt til å utsette deg for vanhellige innflytelser på skolen eller andre steder.

  • Delta i Seminar og studer Skriftene daglig. Å studere læresetningene i Skriftene vil hjelpe deg å være fylt med lys og sannhet – “lys og sannhet avviser den onde” (L&p 93:37).

  • Ta nadverden hver uke. Når du meningsfylt fornyer dine pakter om å etterleve evangeliet, mottar du Herrens løfte om å ha hans Ånd hos deg.

  • Etterlev normene i Til styrke for ungdom. Disse normene vil hjelpe deg å stå for hellighet.

  • Hold deg nær til dine foreldre. Tenåringer som har et godt forhold til sine foreldre, er mye sterkere i vanskelige situasjoner.

Disse forslagene vil styrke deg åndelig. De vil hjelpe deg når du befinner deg i en vanhellig situasjon som er uunngåelig, for eksempel på skolen. Men det er best om du kan unngå vanhellige situasjoner når det er mulig.

Ha en ærbødig holdning

Jeg har lært at man kan gjøre stedene rundt seg hellige, fordi hvem vi er er viktigere enn hvor vi er. Det er mange fristelser på skolen, men det viktigste er å ha en ærbødig holdning overfor vår himmelske Fader og gjøre sitt ytterste for å påta seg Kristi navn. På denne måten vil du kunne gjøre skolen til et hellig sted for deg fordi du vil huske vår himmelske Fader og vår Frelser.

Eldste Ojeda, 21 år, Colombia Bogotá nord misjon

Velge det gode, unngå det dårlige

Jeg prøver å unngå områder på skolen min der jeg vet at andre vanligvis gjør gale ting. Jeg er også nøye med hvem jeg sitter sammen med i klassen eller i lunsjen fordi de påvirker hvordan jeg tenker og handler. Men uansett hvor forsiktige vi er, hender det at vi ser eller hører vanhellige ting. Når dette skjer med meg, snur jeg meg raskt bort og synger en salme inni meg for å klarne tankene. I tillegg har jeg fått hjelp av å lese i Skriftene og snakke med oppbyggende venner. Vi kan ikke alltid velge våre omgivelser, men vi kan velge hvordan vi reagerer på dem.

Eliza A., 14 år, Utah, USA

Forsvar din tro

Gjør området rundt deg hellig. Omgi deg med venner som følger anbefalingene i Til styrke for ungdom. La andre få vite om dine normer, og be dem om å stoppe en upassende samtale eller slå av dårlig musikk når du er i nærheten. Ikke vær redd for å forsvare din tro.

Thomas S., 15 år, Georgia, USA

Vær sterk og modig

Vi må være sterke og modige. Vi må velge det rette. Noen ganger er det veldig vanskelig, men hvis vi gjør det, vil vi være lykkelige. Når folk spør om vi vil drikke eller røyke sammen med dem, må vi være modige og si nei. Vi kan forklare at vi ønsker å velge det rette, så vi gjør ikke disse tingene.

Anastasia N., 20 år, Ivano-Frankivsk, Ukraina

Søk Ånden

Vi møter personer på skolen som ikke har våre normer. Likevel kan vi, med Den hellige ånds veiledning, være i stand til å gjøre de rette valgene og være et godt eksempel for dem. Det er viktig for oss alltid å “stå på hellige steder” for å føle vår himmelske Faders kjærlighet. En måte å gjøre det på er å søke Den hellige ånds veiledning. Når vi velger å være mottakelige for Guds kjærlighet, vil vi ha stor glede i vårt hjerte fordi vi vet at vår himmelske Fader er tilfreds med våre handlinger.

Genzen N., 18 år, Zamboanga, Filippinene

Inngå aldri kompromisser

For noen år siden var jeg et av få medlemmer av Kirken i min klasse. Folk syntes jeg var merkelig fordi jeg viet meg til å etterleve alle Kirkens normer. Så en dag bestemte jeg meg for at jeg kunne gjøre et lite kompromiss med mine normer. Da jeg gjorde det, la jeg merke til at jeg fikk mer oppmerksomhet fra andre. Men etter bare noen få uker fikk jeg dårlig samvittighet og vendte meg til Herren for å få tilgivelse. Han hjalp meg, og jeg måtte gjøre mange ofre, men det var verdt det! Jeg fikk virkelig se velsignelsene ved å etterleve evangeliet på skolen. Jeg mistet venner og oppmerksomhet, men jeg fikk respekt og lykke.

Sutton K., 15 år, Texas, USA

Tenk på templet

Det helligste stedet på jorden er templet. Å tenke på det vil hjelpe deg å gjøre det som er rett, uansett hvilke omstendigheter du måtte befinne deg i. Du kan også henge opp et bilde av templet der du kan se det, og dette vil hjelpe deg å føle deg bedre og ha styrke til ikke å bry deg om alt det vanhellige som finnes på skolen.

Angel T., 18 år, Ecuador