2013
Spørgsmål og svar
August 2013


Spørgsmål og svar

Hvordan kan jeg »stå på hellige steder«, når der findes så meget uhelligt omkring mig, fx på skolen?

For at forberede os på svære tider, har Herren befalet os at »stå på hellige steder« (L&P 45:32; se også L&P 87:8). For at kunne gøre det, må vi leve værdigt og have Helligånden hos os. Ånden vil hjælpe os til at overvinde fristelser og negativ påvirkning. Her er nogle måder, hvorpå du kan indbyde Ånden i dit liv:

  • Bed. Begynd din dag med bøn, og bed især i løbet af dagen, når du bliver nødt til at være omkring uhellig påvirkning på skolen eller andre steder.

  • Deltag i seminar og studér dagligt i skriften. Studium af læresætningerne i skriften, vil fylde dig med lys og sandhed – »lys og sandhed skyr den Onde« (L&P 93:37).

  • Tag nadveren hver uge. Når du oprigtigt fornyer dine pagter om at efterleve evangeliet, modtager du Herrens løfte om at have hans Ånd hos dig.

  • Efterlev standarderne i Til styrke for de unge. Disse standarder vil hjælpe dig til at stå for hellighed.

  • Hold dig tæt til dine forældre. Teenagere, der har et godt forhold til deres forældre, står meget stærkere i svære situationer.

Disse forslag vil styrke dig åndeligt. De vil hjælpe dig, når du befinder dig i en uhellig situation, der er uundgåelig, fx på skolen. Men det er bedst, hvis du kan undgå uhellige situationer, når som helst det er muligt.

Bevar en ærbødig indstilling

Jeg har fundet frem til, at man kan gøre stederne omkring sig hellige, fordi den vi er, er vigtigere, end hvor vi er. Der findes mange fristelser på skolen, men det vigtigste er, at have en ærbødig indstilling til vor himmelske Fader og stræbe efter at tage Kristi navn på sig. På den måde vil du være i stand til at gøre din skole til et helligt sted for dig selv, fordi du husker på vor himmelske Fader og vor Frelser.

Ældste Ojeda, 21 år, Bogotá Nord-missionen i Colombia

Vælg det gode, undgå det dårlige

Jeg prøver at undgå de områder på min skole, hvor jeg ved, at andre elever ofte gør noget forkert. Jeg vælger også med omhu dem, som jeg sidder ved siden af i klassen eller i spisefrikvarteret, fordi de påvirker min måde at tænke og handle på. Men uanset, hvor forsigtige vi er, så ser eller hører vi af og til uhellige ting. Når det sker for mig, ser jeg hurtigt væk og synger en salme i mit hoved, for lige at rense tankerne. Det har også hjulpet mig at læse i skriften og tale med opløftende venner. Vi kan ikke altid vælge vore omgivelser, men vi kan vælge, hvordan vi reagerer over for dem.

Eliza A., 14 år, Utah, USA

Forsvar din tro

Gør stedet omkring dig helligt. Omgiv dig med venner, som lever op til anbefalingerne i Til styrke for de unge. Lad andre være klar over dine standarder og bed dem om at standse en upassende samtale eller slukke for dårlig musik, når du er i nærheden. Vær ikke bange for at forsvare din tro.

Thomas S., 15 år, Georgia, USA

Vær stærk og modig

Vi må være stærke og modige. Vi må vælge det rette. Det kan sommetider være svært, men hvis vi vil gøre det, vil vi være glade. Når folk spørger, om vi vil drikke eller ryge sammen med dem, må vi være modige og sige nej. Vi kan forklare dem, at vi ønsker at vælge det, der er rigtigt, så vi gør ikke de ting.

Anastasia N., 20 år, Ivano-Frankivsk, Ukraine

Søg Ånden

Vi møder mennesker på skolen, som ikke har vore standarder. Når Helligånden leder vores vej, kan vi træffe de rette valg og være et godt eksempel for dem. Det er vigtigt, at vi altid »står på hellige steder«, for at vi kan føle vor himmelske Faders kærlighed. Én måde at gøre det på er ved at søge Helligåndens ledsagelse. Når vi vælger at have Guds kærlighed på sinde, vil der være stor glæde i vores hjerte i vished om, at vor himmelske Fader er tilfreds med vore handlinger.

Genzen N., 18 år, Zamboanga, Filippinerne

Gå aldrig på kompromis

For et par år siden, var jeg det eneste kirkemedlem i min klasse. Folk syntes, at jeg var mærkelig, fordi jeg gik så højt op i at efterleve alle Kirkens standarder. Så en dag besluttede jeg mig for at gå en smule på kompromis med mine standarder. Når jeg gjorde det, lagde jeg mærke til, at jeg fik mere opmærksomhed fra andre. Men efter et par uger følte jeg skyld og vendte mig til Herren for omvendelse. Han hjalp mig, og jeg måtte ofre en masse, men det var det hele værd! Jeg så virkelig velsignelserne ved at efterleve evangeliet på skolen. Jeg mistede venner og opmærksomhed, men jeg vandt respekt og glæde.

Sutton K., 15 år, Texas, USA

Tænk på templet

Det helligste sted på jorden er templet. At tænke på templet vil hjælpe dig til at gøre, hvad der er ret, uanset hvilke omstændigheder du måtte befinde dig i. Du kan også hænge et billede af templet op et sted, hvor du kan se det. Det vil hjælpe dig til at have det bedre og have styrken til ikke at ænse det uhellige, der kan være på skolen.

Angel T., 18 år, Ecuador