2012
Het evangelie van hart op hart overbrengen
September 2012


Boodschap van het Eerste Presidium

Het evangelie van hart op hart overbrengen

Afbeelding
President Henry B. Eyring

God zorgt ervoor dat er mensen klaar staan voor degenen die bereid zijn anderen over het evangelie te vertellen. Dat is u ook overkomen. Hoe vaak zoiets gebeurt, hangt ervan af of u zich met uw verstand en hart hebt voorbereid.

Ik heb een vriend die elke dag bidt dat hij iemand zal ontmoeten die klaar is om het evangelie te ontvangen. Hij heeft altijd een boek-van-mormon bij zich. De avond voordat hij op een korte reis zou gaan, besloot hij geen boek mee te nemen, maar een uitnodigingskaartje. Maar toen hij op het punt stond om te vertrekken, kreeg hij de ingeving: ‘Neem een boek-van-mormon mee.’ Hij deed er een in zijn tas.

In de bus zat hij naast een vrouw die hij kende, en hij vroeg zich af: is dit de juiste persoon? Ze zat op de terugreis weer naast hem. Hij dacht: hoe begin ik over het evangelie?

Maar zij zei tegen hem: ‘Jullie betalen toch tiende aan je kerk?’ Hij bevestigde dat. Zij zei dat ze geacht werd tiende te betalen aan haar kerk, maar dat ze dat niet deed. En toen zei ze: ‘Hoe zit dat nou eigenlijk met dat Boek van Mormon?’

Hij legde uit dat het Schriftuur is, een getuigenis van Jezus Christus, vertaald door de profeet Joseph Smith. Ze leek interesse te hebben, dus deed hij een greep in zijn tas en zei: ‘Ik had het gevoel dat ik dit boek mee moest nemen. Ik denk dat het voor jou bestemd is.’

Ze begon erin te lezen. Toen ze afscheid namen, zei ze: ‘We moeten hier eens wat meer over praten.’

Wat mijn vriend niet kon weten, maar God wél, was dat zij op zoek was naar een kerk. God wist dat ze mijn vriend had geobserveerd en zich had afgevraagd waarom zijn kerk hem zo gelukkig maakte. God wist dat ze hem naar het Boek van Mormon zou vragen en dat ze bereid zou zijn om de zendelingenlessen te volgen. Ze was voorbereid. En mijn vriend ook. Wij kunnen ons ook voorbereiden.

Het is belangrijk dat we ons in ons verstand en hart voorbereiden. De vrouw had de woorden over het Boek van Mormon, de herstelde kerk van de Heer en het gebod om God tiende te betalen, gehoord en onthouden. Ze had in haart hart gevoeld dat er een getuigenis van de waarheid begon te groeien.

De Heer heeft gezegd dat Hij de waarheid aan ons verstand en aan ons hart openbaart door de Heilige Geest (zie LV 8:2). De meeste mensen die u tegenkomt, zijn al met die voorbereiding begonnen. Zij hebben van God en zijn woord gehoord of erover gelezen. Als zij hun hart genoeg hebben verzacht, hebben ze een bevestiging van de waarheid gekregen, ook al is het maar een beetje.

De vrouw was voorbereid. En mijn vriend ook. Hij had het Boek van Mormon bestudeerd. Hij had gevoeld dat het waar was en hij herkende de aanwijzing van de Geest om een exemplaar mee te nemen. Hij had zich met zijn verstand en hart voorbereid.

God bereidt mensen voor op uw getuigenis van de herstelde waarheid. Hij wil dat u gelooft en dan handelt, dat u anderen onbevreesd vertelt wat voor u en uw dierbaren zo waardevol is geworden.

Bereid u voor door uw gedachten elke dag met de geloofspunten van het evangelie te vullen. Als u de geboden onderhoudt en uw verbonden nakomt, getuigt de Geest tot u en voelt u sterker de liefde van de Heiland voor u en degenen die u tegenkomt.

Als u uw deel doet, komt u steeds meer mensen tegen die zijn voorbereid op uw getuigenis van de waarheid — dat van uw hart op hun hart wordt overgebracht.

Lesgeven met deze boodschap

Overweeg de boodschap met uw gezin te lezen en de op-één-na-laatste alinea te bespreken, waarin president Eyring manieren vertelt waarop iemand zijn of haar getuigenis kan versterken. Bespreek met uw gezin hoe belangrijk het is om ons getuigenis te geven als we anderen over het evangelie vertellen. Voor kinderen zou het nuttig zijn om na te spelen hoe je een getuigenis aan je vrienden kunt geven.

Illustratie Dan Burr

Foto-illustratie Christina Smith © IRI; illustraties Adam Koford