2012
Finnes det en grense for omvendelse? Hvis jeg må be om tilgivelse for det samme om og om igjen, vil jeg før eller siden nå en grense?
Mars 2012


Finnes det en grense for omvendelse? Hvis jeg må be om tilgivelse for det samme om og om igjen, vil jeg før eller siden nå en grense?

Det er to ting å huske på her: (1) Guds barmhjertighet er virkelig uendelig, og (2) sann omvendelse innebærer at du avstår fra dine synder.

På den ene siden, på grunn av Jesu Kristi altomfattende forsoning er omvendelse tilgjengelig for alle, også dem som har gjort de samme feilene mange ganger. Profeten Alma sa: “Se, han [Gud Herren] innbyr alle mennesker, for barmhjertighetens armer er rakt ut mot dem, og han sier: Omvend dere, og jeg vil ta imot dere” (Alma 5:33).

På den annen side sa profeten Joseph Smith: “Omvendelse er ikke noe man kan sysle med til daglig og omgås lettsindig. Daglig overtredelse og daglig omvendelse er ikke velbehagelig i Guds øyne” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 75).

Hva er så nøkkelen til omvendelse? Herren åpenbarte til profeten Joseph Smith: “Ved dette kan dere vite om et menneske omvender seg fra sine synder – se, han vil bekjenne dem og avstå fra dem” (L&p 58:43). Og Alma sa: “Den som omvender seg, skal visselig finne barmhjertighet. Og den som finner barmhjertighet og holder ut til enden skal bli frelst” (Alma 32:13; uthevelse tilføyd).

Med andre ord må du bekjenne og avstå fra dine synder og prøve å være trofast resten av livet. Hvis du har problemer med å overvinne en bestemt synd, må du ikke gi opp fordi du feilaktig tror at det finnes en grense for oppriktig omvendelse. Søk hjelp fra dine foreldre og din biskop eller grenspresident. Deres kjærlighet, støtte og råd kan hjelpe deg mens du prøver å fjerne synd fra ditt liv og komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus.