2012
Hvorfor trenger vi profeter?
Mars 2012


Budskap fra Det første presidentskap

Hvorfor trenger vi profeter?

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Ettersom vår himmelske Fader elsker sine barn, har han ikke latt dem gå gjennom dette jordeliv uten instruksjoner og veiledning. Vår himmelske Faders læresetninger er ikke av det ordinære, forutsigbare, gjennomsnittlige slaget du kan kjøpe i pocketformat i den lokale bokhandelen. De er visdomsord fra en allmektig, allvitende celestial person som elsker sine barn. I hans ord finner vi tidenes hemmelighet – nøkkelen til lykke i dette liv og i den kommende verden.

Vår himmelske Fader åpenbarer denne visdommen til sine barn på jorden gjennom sine tjenere profetene (se Amos 3:7). Siden Adams tid har Gud talt til sine barn gjennom utnevnte orakler hvis oppgave det er å åpenbare hans vilje og råd til andre. Profeter er inspirerte lærere og er alltid spesielle vitner om Jesus Kristus (se L&p 107:23). Profeter taler ikke bare til folket på sin egen tid, de taler også til mennesker gjennom alle tider. Deres røst gjenlyder gjennom århundrene som et testamente om Guds vilje for sine barn.

Vår tid er ikke annerledes enn tidligere tider. Herren elsker ikke vår tids innbyggere mindre enn tidligere tiders innbyggere. Et av de strålende budskapene som gjenopprettelsen av Jesu Kristi Kirke gir oss, er at Gud fortsetter å tale til sine barn! Han har ikke trukket seg tilbake til himmelen, men taler i dag slik han gjorde i oldtiden.

Mye av det Herren åpenbarer til sine profeter, har til hensikt å forebygge sorg og elendighet for oss som enkeltpersoner og samfunn. Når Gud taler, gjør han det for å undervise, inspirere, foredle og advare sine barn. Når enkeltpersoner og samfunn ignorerer sin himmelske Faders instruksjoner, gjør de det med fare for prøvelser, kvaler og møye.

Gud elsker alle sine barn. Det er derfor han oppfordrer oss så inntrengende gjennom sine profeter. Akkurat slik vi ønsker det beste for våre kjære, ønsker vår himmelske Fader det beste for oss. Det er derfor hans instruksjoner er så viktige og noen ganger så presserende. Det er derfor han ikke har forlatt oss i dag, men fortsetter å åpenbare sin vilje til oss gjennom sine profeter. Vår egen og verdens fremtid avhenger av at vi hører og gir akt på Guds åpenbarte ord til sine barn.

Guds uvurderlige instruksjoner til menneskene finnes i Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle. I tillegg taler Herren til oss gjennom sine tjenere, slik han igjen vil gjøre på den kommende generalkonferansen.

Alle som undrer seg over hvordan dette kan være mulig – som kanskje spør: “Er det mulig at Gud taler til oss i dag?”– oppfordrer jeg av hele mitt hjerte: “Kom og se” (Johannes 1:46). Les Guds ord slik de finnes i Skriftene. Lytt til generalkonferansen med et øre som er villig til å høre Guds røst som gis gjennom hans profeter i de siste dager. Kom, hør og se med ditt eget hjerte! For hvis dere søker “av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil [Gud] åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft” (Moroni 10:4). Ved og på grunn av denne kraft vet jeg at Jesus Kristus lever og leder sin kirke gjennom en levende profet, president Thomas S. Monson.

Brødre og søstre, Gud taler virkelig til oss i dag. Og han ønsker at alle hans barn skal høre og gi akt på hans røst. Hvis vi gjør det, vil Herren velsigne og hjelpe oss storlig, både i dette liv og i den kommende verden.

Noahs forkynnelse hånes, av Harry Anderson © IRI; Abinadi hos kong Noah, av Arnold Friberg © 1951 IRI; Døperen Johannes forkynner, av Del Parson © 1984 IRI