2012
Amos 3:7
Mars 2012


Linje på linje

Amos 3:7

Dette verset lærer oss om profeters viktige rolle.

7 For Herren Herren gjør ikke noe uten at han har åpenbaret sine skjulte råd for sine tjenere profetene.

Gud Herren

Bilde
President Henry B. Eyring

“Fordi vår Fader elsker sine barn, vil han ikke la oss gjette oss til hva som er viktigst i livet – der vår oppmerksomhet kan bringe lykke eller vår likegyldighet kan bringe sorg. Noen ganger sier han slike ting direkte til en person, ved inspirasjon. Men han vil også fortelle oss disse viktige tingene gjennom sine tjenere. … Han gjør dette for at til og med personer som ikke føler inspirasjon, kan vite, hvis de bare vil lytte, at de har blitt fortalt sannheten og har blitt advart.”

President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, “Familien”, Lys over Norge, okt. 1998, 12; Ensign, feb. 1998, 10.

Han åpenbarer

Hvordan kommuniserer Herren med sine profeter? Det er mange måter, for eksempel:

Hans hemmelighet

Det opprinnelige hebraiske ordet som ble brukt i Bibelen for hemmelighet betyr “råd”, så det har med Herrens planer eller hensikter å gjøre.

Hans tjenere profetene

Bilde
Eldste L. Tom Perry

“Gang på gang erklærer Skriftene at Herren gir sine bud til menneskenes barn gjennom levende profeter. Ingen komité, forsamling eller noen annen myndighet har rett til å diktere ham en lære som er i strid med hans lov. Guds evige velsignelser er avhengige av vår lydighet til og overholdelse av Herrens ord som blir åpenbart til oss gjennom hans hellige profeter.”

Eldste L. Tom Perry i De tolv apostlers quorum, ”Vi tror på alt som Gud har åpenbart,” Liahona, nov. 2003, 88.

Hva har levende profeter og apostler bedt oss gjøre i det siste? Gjennomgå den siste generalkonferansen (se conference.lds.org), og vurder å skrive i dagboken din det du føler deg tilskyndet til å gjøre som følge av det Herrens tjenere har sagt.