2011
Styrk familier ved økt åndelighet
September 2011


Besøkende lærerinners budskap

Styrk familier ved økt åndelighet

Studer dette lesestoffet, og drøft det med søstrene du besøker, slik det er aktuelt. Bruk spørsmålene som hjelp til å styrke søstrene og til å gjøre Hjelpeforeningen til en aktiv del av ditt eget liv.

Tro • Familie • Hjelp

Julie B. Beck, Hjelpeforeningens president, har sagt: «Jeg har utviklet et overveldende vitnesbyrd om den verdi Guds døtre har… Jeg har følt at det aldri har vært et større behov for sterkere tro og personlig rettskaffenhet. Det har aldri vært et større behov for sterke familier og hjem.»

Søstre kan bidra til å skape sterke hjem og familier når de handler ifølge personlig åpenbaring. «Evnen til å kvalifisere seg til, motta og handle ifølge personlig åpenbaring er den aller viktigste ferdighet vi kan erverve oss i dette liv,» fortsatte søster Beck. «Å kvalifisere seg for Herrens ånd begynner med å ønske seg denne Ånden og innebærer en viss grad av verdighet. Å holde budene, omvende seg og fornye pakter som er inngått i dåpen, fører til den velsignelse det er alltid å ha Herrens ånd hos oss. Å inngå og holde templets pakter tilfører også åndelig styrke og kraft til en kvinnes liv. Mange svar på vanskelige spørsmål finnes ved å lese Skriftene, for Skriftene er en hjelp til åpenbaring … Daglig bønn er også nødvendig for å ha Herrens ånd hos oss.»1

Vi styrker også våre familiemedlemmer åndelig når vi hjelper dem å forstå vår himmelske Faders evige plan. «Hva kan vi gjøre bedre når det gjelder å forberede våre barn åndelig for deres evige oppgaver?» spurte eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum. «Det mest omfattende svaret er kanskje: Lær dem hvordan de skal etterleve evangeliets prinsipper.» Slik undervisning skjer gjennom daglig bønn, skriftstudium og familiens måltider, så vel som ukentlig familiens hjemmeaften og tilstedeværelse i Kirken. Eldste Ballard forklarer: «Vi forbereder hver dag, akkurat nå, til det evige liv. Hvis vi ikke forbereder oss med henblikk på evig liv, forbereder vi oss med henblikk på noe annet, kanskje noe mindre.»2

Fra Skriftene

Ordspr. 22:6; 1 Johannes 3:22; Lære og pakter 11:13–14; 19:38; 68:25

Fra vår historie

Profeten Joseph Smith fortalte søstrene under et møte i Hjelpeforeningen i april 1842 at de hadde et stort ansvar for å søke sin egen frelse. Han sa: «Etter [mine] instruksjoner er dere selv ansvarlige for deres egne synder, og det er en ønskverdig dyd at dere vandrer slik for deres himmelske Fader at dere kan frelse dere selv. Vi er alle ansvarlige for Gud for hvordan vi forbedrer det lys og den visdom vår Herre har gitt oss, for å sette oss i stand til å frelse oss selv.»3 Han ba dem være rettskafne personer, bli et hellig folk og forberede seg til templets ordinanser og pakter.

Noter

  1. Julie B. Beck, «Over tjenerinner vil jeg utgyte min Ånd i de dager», Liahona, mai 2010, 10, 11.

  2. M. Russell Ballard, «Åndelig utvikling», Lys over Norge, apr. 1979, 115, 117.

  3. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 349.

Fotoillustrasjon: Welden C. Andersen