2011
Ekteskapets evige natur
September 2011


Evangeliets klassikere

Ekteskapets evige natur

Nathan Eldon Tanner ble født 9. mai 1898, i Salt Lake City, Utah. Han ble ordinert til apostel i 1962, og mellom 1963 og 1982 var han rådgiver i Det første presidentskap under fire av Kirkens presidenter. Det følgende er et utdrag fra hans tale «Celestiale ekteskap og evige familier», som han holdt under generalkonferansen i april 1980. Hele talen finnes på engelsk på conference.lds.org.

Bilde
President N. Eldon Tanner

En av de lykkeligste perioder i et menneskes liv er den tiden da han eller hun planlegger å gifte seg. … Vi kan trygt gå ut ifra at når de fleste par gifter seg, er de sikre på at de har truffet det rette valg; men altfor ofte skjer det at hvetebrødsdagene tar slutt, problemene dukker opp, og ekteskapet ender med skilsmisse.

Det store antall skilsmisser har ført til at noen finner andre måter å leve på. De er tilbøyelige til å unngå det de ser på som meningsløse ritualer, og ser bort fra fordelene med kirkelig eller offentlig godkjennelse av samlivet. Jeg undres ofte på hvor meget kunnskap de har om formålet med skapelsen av den jord som de lever på, og hvor fullstendig de har gransket Skriftene for å lære hvorfor Gud skapte mann og kvinne og innstiftet ekteskapets hellige ordinans.

La oss først betrakte formålet med denne jordens skapelse. Skriftene gjør det klart at jorden ble skapt i den ene hensikt å sørge for et sted hvor Guds sønner og døtre kunne bo mens de var i sin dødelige tilstand, og hvor de gjennom å holde budene kunne vise seg verdige til å vende tilbake til Guds nærvær hvorfra de var kommet.

Etter at jorden var skapt, «sa Gud: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår lignelse …

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.

Og Gud velsignet dem og sa til dem: Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden, legg den under dere» (1 Mosebok 1:26-28).

Da Gud skapte kvinnen og førte henne til mannen, sa han: «Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og bli hos sin hustru, og de skal være ett kjød» (1 Mosebok 2:24).

Ja, ekteskapet er innstiftet av Gud, og etter denne første henvisning til mann og hustru, finner vi med jevne mellomrom skriftsteder som underbygger den kjensgjerning at mann og kvinne ble ektemann og hustru i ekteskapsseremonier som ble etterfulgt av bryllupsfeiringer. Vi er ikke her bare for å «spise, drikke og være glade» (se 2 Nephi 28:7). Jorden er blitt gitt oss for at vi skal legge den under oss, og vi har fått instruksjoner om å bli mange og oppfylle den. Det er interessant å legge merke til at Gud sa «bli mange» og ikke bare «fyll» jorden (se 1 Mosebok 1:28).

Det er viktig for oss at vi forstår, slik vi kan lære av Skriftene, at Gud er evig, at alt han har skapt er evig, og at hans sannheter er evige. Da han lot Adam få Eva til ekte, ville derfor også den foreningen være evig. Ekteskap slik Gud innstiftet det og slik det inngås i hans hellige templer, er evig – ikke bare til døden inntreffer. I Predikantens bok leser vi: «Jeg forsto at alt det Gud gjør, det varer evig» (Pred. 3:14).

Da Kristus ba Peter fortelle ham hvem han var, svarte Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» Jesus forsikret Peter om at han visste dette gjennom åpenbaring fra Gud Faderen, og at det var på denne åpenbaringens klippe han ville bygge sin kirke. Deretter sa han: «Jeg vil gi deg nøklene til himlenes rike, og det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen» (se Matteus 16:15–19).

Da fariseerne kom til Jesus for å friste ham og spurte ham ut om skilsmisse, inneholdt hans svar følgende ord:

«Har dere ikke lest at han som skapte dem, fra begynnelsen skapte dem til mann og kvinne,

og sa: derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de to skal være ett kjød?

Så er de ikke lenger to, men ett kjød. Derfor, det som Gud har sammenføyd, det skal et menneske ikke skille» (Matteus 19:4-6).

Disse versene viser at celestiale ekteskap, innstiftet av Gud og forrettet i hans hellige templer av en som har hans myndighet, er evige. Ektepar som er blitt forenet på denne måten, er beseglet til hverandre for tid og all evighet, og deres barn blir født i det evige evangeliums pakt. Dersom de forblir trofaste, vil de være en evig familie …

Jesus Kristus kom til jorden for å gi oss nettopp dette budskapet – hvem vi er og hva vår misjon er. Han ga oss evangeliets plan for liv og frelse, og sa at det ikke fantes noe annet navn under himmelen hvorved vi kunne bli frelst (se Apostlenes gjerninger 4:12). Vi har fått det samme evangelium gjengitt i disse siste dager, med en levende profet i dag … som taler på vegne av Gud, slik det har vært Guds måte å kommunisere med menneskene på til alle tider …

Jeg vet at vi alle gjennom Jesu Kristi evangelium og ved å holde Guds bud og de pakter vi inngår med ham, kan gjøre vårt hjem til en himmel på jord mens vi forbereder oss og våre barn til å vende tilbake til vår himmelske Fader.

Foto gjengitt med tillatelse fra Kirkens historiske bibliotek

N. Eldon og Sara Tanner med sine døtre, ca.1927. Deres femte og siste barn, Helen, ble født i 1931.