2011
Generalkonferansen – ingen ordinær velsignelse
September 2011


Budskap fra Det første presidentskap

Generalkonferansen – ingen ordinær velsignelse

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

Et godt medlem av Kirken snakket med en nabo som ikke tilhørte vår kirke. Da samtalen kom inn på generalkonferanser, spurte naboen: «Sier du at dere har profeter og apostler? Og to ganger hvert år åpenbarer de Guds ord under en verdensomspennende konferanse?»

«Absolutt,» forsikret medlemmet.

Naboen tenkte over dette et øyeblikk. Han syntes oppriktig interessert og spurte så: «Hva sa de under siste generalkonferanse?»

På dette tidspunkt ble det gode medlemmets begeistring for å dele evangeliet med naboen erstattet av forlegenhet. Enda så hardt han prøvde, kunne han ikke komme på detaljene i en eneste tale.

Hans venn fant dette problematisk og sa: «Mener du å fortelle meg at Gud taler til mennesker i vår tid og så kan du ikke huske hva han sa?»

Vår bror følte dette ydmykende. Han lovet seg selv at han skulle huske bedre det som Herrens tjenere uttalte under generalkonferansene.

Vi vet alle hvor vanskelig det er å huske hvert budskap under en generalkonferanse, og jeg er sikker på at vi ikke trenger å bli forlegne om vi ikke husker alt. Ikke desto mindre gis det budskap under hver generalkonferanse som en gave og en velsignelse fra himmelen spesielt for vår personlige livssituasjon.

Som forberedelse til en generalkonferanse vil jeg gjerne foreslå tre momenter som kan hjelpe oss til bedre å motta, huske og anvende det som Herrens tjenere uttaler.

1. Kirkens medlemmer er berettiget til personlig åpenbaring når de lytter til og studerer de inspirerte ord som blir uttalt under en generalkonferanse.

Når du forbereder deg til en generalkonferanse, oppfordrer jeg deg til å overveie spørsmål du trenger å få besvart. Du kan for eksempel lengte etter rettledning fra Herren i forbindelse med utfordringer du står overfor.

Svar på dine konkrete bønner kan komme direkte fra en spesiell tale eller fra en konkret setning. Andre ganger kan svar finnes i et ord, en setning eller sang som ikke synes å ha noen forbindelse med spørsmålet. Et hjerte som er fylt av takknemlighet for livets velsignelser, og et oppriktig ønske om å høre og følge rådene vil forberede veien til personlig åpenbaring.

2. Reduser ikke betydningen av et budskap bare fordi det lyder kjent.

Profeter har alltid undervist ved repetisjon. Det er en lov for læring. Du vil høre repetisjon av emner og læresetninger under en generalkonferanse. La meg forsikre deg: Dette skyldes ikke mangel på kreativitet eller fantasi. Vi fortsetter å høre budskap om lignende saker fordi Herren underviser oss og innprenter i vårt sinn og hjerte visse fundamentale prinsipper av stor evig betydning, som vi må forstå og handle etter før vi kan gå videre til andre ting. En klok bygningsmann legger først grunnmuren før han reiser veggene og taket.

3. Det som blir uttalt under en generalkonferanse, skulle være et kompass som viser oss vei de kommende måneder.

Hvis vi lytter til og følger Åndens tilskyndelser, vil disse ordene være som en liahona og lede oss gjennom de ukjente, utfordrende daler og fjell som ligger foran oss (se 1 Nephi 16).

Helt siden verden ble skapt, har Gud oppreist profeter som forkynner himmelens vilje for folket på sin tid. Det er vårt ansvar å lytte til og deretter anvende budskapene som Herren lar oss motta.

Vår barmhjertige og kjærlige himmelske Fader har ikke sviktet og vil ikke svikte sine barn. I dag, så vel som i tidligere tider, har han utpekt apostler og profeter. Han fortsetter å åpenbare sitt ord til dem.

Hvilket fantastisk privilegium det er å høre Guds budskap til hver enkelt av oss under en generalkonferanse! La oss forberede oss godt til denne store velsignelse med guddommelig veiledning som gis av hans utvalgte tjenere.

For dette er ingen ordinær velsignelse.

T.h.: Foto: Les Nilsson