2008
De weg
November 2008


De weg

Er is maar één weg die naar geluk en voldoening leidt. Jezus Christus is de weg.

Afbeelding
Elder Lawrence E. Corbridge

Jezus Christus: de Alfa en de Omega, het begin en het einde

‘In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. (…)

‘In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen.’1

Hij zegt: ‘Ik ben de Alfa en de Omega, Christus de Heer; ja, Ik ben het, het begin en het einde, de Verlosser der wereld.’2

En: ‘Maar wie gedronken heeft van het water, dat Ik hem zal geven, zal geen dorst krijgen in eeuwigheid, maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden tot een fontein van water, dat springt ten eeuwigen leven.’3

Hij zegt: ‘Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.’4

En: ‘Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.’5

Hij zegt: ‘Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven,

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven.’6

Hij zegt: ‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.’7

Jezus Christus is de weg. Hij is het licht en het leven, het brood en het water, het begin en het einde, de opstanding en het leven, de Heiland van de wereld, de waarheid en de weg.

Er is maar één weg die naar geluk en voldoening leidt. Hij is de weg. Elke andere weg, elke willekeurige andere weg, wat voor andere weg dan ook, is dwaasheid.

Hij biedt een bron van levend water aan. Of we drinken en hebben nooit meer dorst, of we doen dat niet en blijven dorstig.

Hij is het brood des levens. Of we eten en hebben nooit meer honger, of we doen het niet en blijven altijd zwak en hongerig.

Hij is het licht van de wereld. Of we volgen Hem en kunnen goed zien, of we doen het niet en blijven altijd blind en in duisternis ronddolen.

Hij is de opstanding en het leven. Hij heeft gezegd: ‘(…) de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.’8 Of we leren van Hem en hebben een leven in overvloed9, of we doen het niet en komen, dwaas genoeg, niet tot leven.

Hij is de Heiland van de wereld. Of we accepteren de zegeningen van zijn verzoening en worden gereinigd en gezuiverd, waardig om zijn Geest bij ons te hebben, of we doen het, dwaas genoeg, niet en blijven alleen en onrein.

Hij is de weg.

Geen andere God

‘Wij geloven in God, de eeuwige Vader, en in zijn Zoon, Jezus Christus, en in de Heilige Geest.’10 Het plan van de Vader werd door de Zoon uitgevoerd, zodat wij de Heilige Geest konden ontvangen. De weg van de Vader is de weg van de Zoon. Hij heeft gezegd: ‘Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.’11

Alleen God kan ons zegenen. Alleen God kan ons staande houden. Alleen Hij kan ons hart laten kloppen en ons adem geven. Alleen Hij kan ons behoeden en beschermen. Alleen Hij kan ons de kracht geven om onze lasten te dragen. Alleen Hij kan ons kracht, kennis, gemoedsrust en vreugde geven. Alleen Hij kan ons onze zonden vergeven. Alleen Hij kan ons genezen. Alleen Hij kan ons veranderen en een goddelijke ziel smeden. Alleen Hij kan ons terugbrengen in de tegenwoordigheid van de Vader. En Hij zal dat allemaal doen, en nog meer, als we Hem indachtig zijn en zijn geboden onderhouden. Wat moeten we dus doen?’ We moeten Hem indachtig zijn en zijn geboden onderhouden. Dat is het enige verstandige om te doen.

Jezus doopt met de Heilige Geest

Johannes de Doper heeft gezegd dat hij met water doopte, maar dat Jezus ‘met de Heilige Geest’ doopte.12

Niets in dit leven is van grotere waarde dan de goddelijke gave van de Heilige Geest. Hij is de bron van vreugde, vrede, kennis, kracht, liefde en al het andere goede. Dankzij de verzoening is Hij de kracht waardoor wij veranderd kunnen worden en waardoor onze zwakheden sterke kanten kunnen worden. Met het priesterschap is Hij de macht waarmee een huwelijk en een gezin voor eeuwig wordt verzegeld.13 Hij is de kracht waardoor de Heer zich openbaart aan hen die in Hem geloven.14 Al het goede is afhankelijk van het krijgen en behouden van de kracht van de Heilige Geest. Alles is daarvan afhankelijk.

Daarom is Jezus Christus naar de hof van Getsemane gegaan om onze zonden te overwinnen. Hij heeft onze zonden op zich genomen. Hij heeft de straf voor onze fouten ondergaan. Hij heeft ons leergeld betaald. Ik weet niet hoe Hij dat heeft gedaan. Ik weet alleen dat Hij het gedaan heeft, en omdat Hij het gedaan heeft, kunnen u en ik vergeving van onze zonden ontvangen en met zijn kracht begiftigd worden. Alles is daarvan afhankelijk. Wat moeten we dus doen? We moeten ‘de naam van [de] Zoon op [ons] nemen, Hem altijd indachtig zijn en zijn geboden onderhouden die Hij [ons] heeft gegeven, opdat [wij] zijn Geest altijd bij [ons] mogen hebben.’15 Alles is daarvan afhankelijk.

‘Mijn juk is zacht en mijn last is licht’

Een van de populairste en aantrekkelijkste opvattingen van de mens is, leef zoals je wilt, doe wat je wilt, wees jezelf en laat je niet door anderen vertellen wat je moet doen. Maar de Heer zegt: ‘Ik ben de weg.’16 En: ‘Volg Mij.’17 Hij zegt: ‘Wat voor mannen behoort gij daarom te zijn? Voorwaar, Ik zeg u, zoals Ik ben.’18

Denk niet dat u het niet kunt. We geloven wellicht onterecht dat we Hem niet daadwerkelijk kunnen volgen omdat zijn levensnormen zo verschrikkelijk hoog waren dat ze onbereikbaar lijken. We denken dat het te moeilijk is, te hoog gegrepen, te veel en buiten ons bereik, in ieder geval op dit moment. Geloof dat nooit. Hoewel de normen van de Heer het hoogst zijn, mogen we nooit denken dat ze alleen door een kleine groep bekwame mensen bereikt kunnen worden.

Als we dat tóch denken, worden we door onze levenservaring misleid. In het leven leren we dat de hoogste prestaties altijd het moeilijkst zijn, en dat ze alleen te bereiken zijn door een kleine groep van de meest bekwame mensen. Hoe hoger de norm, hoe minder mensen die kunnen bereiken.

Dat is hier niet het geval, want in tegenstelling tot iedere andere ervaring is dit geen menselijke onderneming. Het is het werk van God. Het is Gods werk en het is zijn ‘heerlijkheid [om] de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen.’19 Daar is niets mee te vergelijken. Nergens. Nooit.

Geen instellingen, plannen, programma’s of systemen die ooit door de mens zijn bedacht, hebben toegang tot de verlossende en veranderende kracht van de verzoening van Jezus Christus en de gave van de Heilige Geest. Daarom is de uitnodiging van de Heer om Hem te volgen niet alleen de hoogste, maar is hij voor iedereen bereikbaar. Niet omdat wij ertoe in staat zijn, maar omdat Hij dat is, en omdat Hij ons daartoe in staat stelt. ‘Wij geloven dat door de verzoening van Christus de gehele mensheid [iedereen, levend en dood] kan worden gered door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie.’20

De weg van de Heer is niet moeilijk. Het leven is moeilijk, niet het evangelie. Er is ‘een tegenstelling in alle dingen’21, (…) overal en voor iedereen. Het leven is voor iedereen moeilijk. Maar het leven is ook eenvoudig. We hebben maar twee keuzes.22 We kunnen de Heer volgen en met zijn macht begiftigd worden, en gemoedsrust, licht, kracht, kennis, vertrouwen, leiding, liefde en vreugde ontvangen, of we kunnen een andere weg kiezen, wat voor weg dan ook, en er alleen voor staan, zonder zijn hulp, zonder zijn macht, zonder leiding, in verwarring, twijfel, verdriet en wanhoop. En dan vraag ik: welke weg is eenvoudiger?

Hij zegt: ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;

‘neemt mijn juk op u en leert van Mij, (…) en gij zult rust vinden voor uw zielen;

‘want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’23

Het leven is moeilijk, maar eenvoudig. Sla die weg in en geef het nooit op. Geef het nooit op. Ga gewoon door. Als u de moed niet opgeeft, zult u uw doel bereiken.

Er is maar één weg die naar geluk en voldoening leidt. Jezus Christus is de weg. Elke andere weg, iedere willekeurige andere weg, wat voor andere weg dan ook, is waanzin.

Ik getuig van Hem, de Heer Jezus Christus. Hij is de Zoon van de levende God, het brood des levens, de waarheid, de opstanding en het leven, de Heiland en het licht van de wereld. Hij is de weg, de enige weg.

Mogen wij verstandig zijn en Hem volgen. In zijn heilige naam, namelijk Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Johannes 1:1, 4.

  2. LV 19:1.

  3. Johannes 4:14.

  4. Johannes 6:35.

  5. Johannes 8:12.

  6. Johannes 11:25-26.

  7. Johannes 14:6.

  8. Johannes 6:63.

  9. Zie Johannes 10:10.

  10. Geloofsartikelen 1:1.

  11. Exodus 20:3.

  12. Johannes 1:33.

  13. Zie LV 132:7, 19.

  14. Zie 2 Nephi 26:13.

  15. LV 20:77.

  16. Johannes 14:6.

  17. Marcus 8:34.

  18. 3 Nephi 27:27.

  19. Mozes 1:39.

  20. Geloofsartikelen 1:3.

  21. 2 Nephi 2:11.

  22. Zie Moroni 7:15–17.

  23. Matteüs 11:28–30.