2008
Vejen
November 2008


Vejen

Der er kun én vej til lykke og glæde. Jesus Kristus er vejen.

Billede
Elder Lawrence E. Corbridge

Jesus Kristus, Alfa og Omega, begyndelsen og enden

»I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud … I ham var liv, og livet var menneskenes lys.«1

Han sagde: »Jeg er Alfa og Omega, Kristus, Herren; ja, jeg er ham, begyndelsen og enden, verdens forløser.«2

Han sagde: »Men den, der drikker af det vand, jeg vil give ham, skal aldrig i evighed tørste. Det vand, jeg vil give ham, skal i ham blive en kilde, som vælder med vand til evigt liv.«3

Han sagde: »Jeg er livets brød. Den, der kommer til mig, skal ikke sulte, og den, der tror på mig, skal aldrig tørste.«4

Han sagde: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.«5

Han sagde: »Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.«6

Han sagde: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.«7

Jesus Kristus er vejen. Han er lyset og livet, brødet og vandet, begyndelsen og enden, opstandelsen og livet, verdens Frelser, sandheden og vejen.

Der er kun én vej til lykke og glæde. Han er vejen. Enhver anden vej, alle andre veje, uanset hvilken, er dårskab.

Han er det levende vands kilde. Enten drikker vi deraf og tørster aldrig mere, eller også gør vi ikke og tørster tåbeligt nok fortsat.

Han er livets brød. Enten spiser vi deraf og sulter aldrig mere, eller også gør vi ikke og forbliver tåbeligt nok svage og sultne.

Han er verdens lys. Enten følger vi ham og ser klart, eller også gør vi ikke og forbliver på tåbelig vis blinde og i mørke.

Han er opstandelsen og livet. Han sagde: »De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv.«8 Enten lærer vi af ham og har liv i overmåde,9 eller gør vi ikke og forbliver på tåbelig vis døde.

Han er verdens Frelser. Enten accepterer vi velsignelserne ved hans forsoning og bliver gjort rene, værdige til at have hans Ånd hos os, eller også gør vi ikke og forbliver på tåbelig vis alene og urene.

Han er vejen.

Du må ikke have andre guder

»Vi tror på Gud, den evige Fader, og på hans Søn, Jesus Kristus, og på Helligånden.«10 Sønnen udførte Faderens plan, således at vi kan have Helligånden. Faderens måde er Sønnens måde. Han sagde: »Du må ikke have andre guder end mig.«11

Kun Gud kan velsigne os. Kun han kan give os styrke. Kun han kan få vores hjerte til at slå og give os ånde. Kun han kan skærme og beskytte os. Kun han kan give os styrke til at bære livets byrder. Kun han kan give os kraft, viden, fred og glæde. Kun han kan tilgive vore synder. Kun han kan hele os. Kun han kan ændre os og forme en god sjæl. Kun han kan føre os tilbage til Faderens nærhed. Og han vil gøre alt dette og meget mere, hvis vi blot erindrer ham og holder hans bud. Hvad skal vi så gøre? Vi skal erindre ham og holde hans bud. Det er det eneste kloge at gøre.

Jesus døber med Helligånden

Johannes Døber sagde, at hvor han døbte med vand, døbte Jesus »med Helligånden.«12

Intet i dette liv er større end den himmelske gave, Helligånden. Den er kilde til glæde, fred, viden, styrke, kærlighed og alt andet godt. Med forsoningen er det den kraft, ved hvilken vi kan ændres og blive styrket, hvor vi er svage. Med præstedømmet er det den magt, hvorved ægteskaber og familier besegles sammen for evigt.13 Det er den kraft, hvorved Herren manifesterer sig selv for dem, som tror på ham.14 Alt godt afhænger af at få og bevare Helligåndens kraft i vores liv. Alt afhænger af det.

Af samme grund gik Jesus Kristus ind i Getsemane, hvor han overvandt vore synder. Han tog vore synder på sig. Han betalte prisen for vore overtrædelser. Han betalte prisen for, at vi kan lære. Jeg ved ikke, hvordan han gjorde det, han gjorde. Jeg ved bare, at han gjorde det, og fordi han gjorde det, kan vi opnå tilgivelse for vore synder, så vi kan blive begavet med hans kraft. Alt afhænger af det. Hvad skal vi så gøre? Vi skal påtage os Sønnens »navn og altid erindre ham og holde hans befalinger, som han har givet [os], så [vi] altid kan have hans Ånd hos« os.15 Alt afhænger af det.

»Mit åg er godt og min byrde er let.«

En af menneskenes mest populære og tillokkende filosofier er at leve livet på sin egen måde, gøre hvad man vil, være sig selv og ikke lade andre fortælle en, hvad man skal gøre. Men Herren sagde: »Jeg er vejen.«16 Han sagde: »Følg mig.«17 Han sagde: »Hvad slags mænd burde I da være? Sandelig siger jeg til jer: Ligesom jeg er.«18

Tro ikke, at I ikke kan. Vi tænker måske, at vi ikke rigtigt kan følge ham, fordi standarden i hans liv er så forbløffende høj, at den syntes uopnåelig. Vi tror måske, at det er for svært, for højtstræbende, for meget og udover vores evner, i det mindste lige nu. Det må I aldrig tro. Selvom Herrens standard er den allerhøjeste, så tro aldrig, at den kun er opnåelig for nogle få af de mest egnede.

I netop dette tilfælde vildleder livets erfaringer os. Vi lærer i livet, at de største af alle menneskets bedrifter altid er de vanskeligste og derfor kun er mulige for nogle få egnede. Jo højere en standard, jo færre kan nå den.

Men det er ikke tilfældet her, for ulig enhver anden oplevelse i livet, så er dette ikke en menneskelig stræben. Det er snarere Guds værk. Det er Guds værk, og det er hans »herlighed at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.«19 Intet kan sammenlignes med det. Ikke nogen steder. Aldrig nogen sinde.

Ingen institution, plan, program eller system, som mennesket har skabt, har adgang til den forløsende og forandrende kraft, som findes i Jesu Kristi forsoning og Helligåndsgaven. Derfor er Herrens opfordring om at følge ham det største af alt, det er også muligt for enhver, ikke fordi vi er egnede, men fordi han er, og fordi han kan gøre os egnede. »Vi tror, at hele menneskeheden [alle, både levende og døde] i kraft af Kristi forsoning kan blive frelst ved lydighed mod evangeliets love og ordinancer.«20

Herrens måde er ikke den hårde. Livet er svært, det er evangeliet ikke. »Der er en modsætning i alt«21 – alle steder, for alle. Livet er svært for os alle, men livet er også enkelt. Vi har kun to valg.22 Vi kan enten følge Herren og blive begavet med hans kraft og have fred, lys, styrke, viden, tryghed, kærlighed og glæde, eller også kan vi gå en anden vej, en hvilken som helst anden vej, og gå på den alene – uden hans støtte, uden hans kraft, uden vejledning i mørke, uro, tvivl, sorg og fortvivlelse. Jeg spørger, hvilken vej er lettest?

Han sagde: »Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig … så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let.«23

Livet er svært, men livet er enkelt. Kom ind på stien og giv aldrig nogensinde op. Giv aldrig op. I skal bare fortsætte. Hvis I ikke giver op, så lykkes det.

Der er kun én vej til lykke og glæde. Jesus Kristus er vejen. Enhver anden vej, alle andre veje er galskab.

Jeg vidner om ham, Jesus Kristus, at han er den levende Guds Søn, han er livets brød, han er sandheden, han er opstandelsen og livet, han er Frelseren og verdens lys. Han er vejen, den eneste vej.

Må vi være så fornuftige, at vi følger ham. I hans hellige navn, ja, Jesus Kristus. Amen.

Noter

  1. Joh 1:1, 4.

  2. L&P 19:1.

  3. Joh 4:14.

  4. Joh 6:35.

  5. Joh 8:12.

  6. Joh 11:25-26.

  7. Joh 14:6.

  8. Joh 6:63.

  9. Se Joh 10:10.

  10. TA 1:1.

  11. 2 Mos 20:3.

  12. Joh 1:33.

  13. Se L&P 132:7, 19.

  14. Se 2 Nefi 26:13.

  15. L&P 20:77.

  16. Joh 14:6.

  17. Mark 8:34.

  18. 3 Ne 27:27.

  19. Moses 1:39.

  20. TA 1:3.

  21. 2 Ne 2:11.

  22. Se Moro 7:15-17.

  23. Matt 11:28-30.