2008
Fordi min far læste Mormons Bog
November 2008


Fordi min far læste Mormons Bog

Jeg indbyder alle, der hører mig i dag, til at læse Mormons Bog og gøre brug af det løfte, den indeholder. De, der gør det, vil vide, at bogen er sand.

Billede
Elder Marcos A. Aidukaitis

God morgen, kære brødre og søstre. Jeg føler en dyb glæde og stor ære ved at tale til jer i dag. Jeg beder til, at Gud må vejlede mine ord, og at hans Ånd må være med os, så at »den, der prædiker, og den, der modtager, [forstår] hinanden, og begge bliver opbygget og fryder sig sammen« (L&P 50:22).

Jeg anser den 2. juni 1940 for at være en meget betydningsfuld dag i min families historie. Den dag blev min far døbt i denne kirke.

Ældste Jack McDonald, en af de missionærer, der døbte min far, beskrev i et brev til sin far dagen med disse ord:

»Sidste søndag var en særlig smuk dag. Vi missionærer tog til et afsondret sted langs flodbredden, ude på landet, og der udførte ældste Jones og jeg (ældste McDonald) vores første dåb. Antony Aidukaitis gik ned i det iskolde vand og blev medlem af Kirken … alt var perfekt. Himlen var blå, landskabet fredfyldt og så grønt og smukt, at ingen af os kunne undgå at føle nærværet af en eller anden stor påvirkning.

[Da vi gik sammen] med vores nye medlem, sagde han, at han ikke kunne forklare, hvor vidunderlig denne dag havde været for ham, hvordan han faktisk følte sig som en ny mand … det var vores første dåb – ikke takket være til mig eller nogen. Han omvendte sig selv.«

Denne begivenhed forandrede mit livs historie. Jeg ved ikke, om min far kunne forudse det kloge i hans handling, men jeg elsker ham for det, han gjorde den dag. Han gik bort for over 30 år siden, men jeg vil ære og velsigne hans navn for evigt.

Min far var søn af litauere, men han blev født i Skotland. Han flyttede til Brasilien, mens han stadig var ung. Hans evne til at tale engelsk lettede hans omvendelse, eftersom han kunne læse Mormons Bog på engelsk, da der endnu ikke var en pålidelig oversættelse på portugisisk. Denne sprogbarriere forhindrede min mor i at tilslutte sig Kirken indtil nogle få år senere, men da hun gjorde det, blev hun et stærkt eksempel over for andre på pligttroskab og på kærlighed til Gud over for vores familie. Hun er nu 92 år, og hun er her i dag. Det er mig en stor glæde at sige, at jeg elsker hende for hendes store trofasthed. Jeg vil også ære og velsigne hendes navn for evigt.

Jeg beundrer det mod, min far havde til at blive døbt i Kirken trods de omstændigheder, han stod over for på det tidspunkt. Det var ikke let for ham. Hans hustru blev ikke døbt samtidig med ham. Lasterne alkohol og rygning var stærkt fristende for ham. Han var fattig. Hans mor var imod, at han tilsluttede sig Kirken, og fortalte ham, at hvis han blev døbt, ville hun ikke længere betragte ham som sin søn. Med færre end 300 medlemmer i Brasilien havde Kirken dér ikke en eneste kirkebygning. Jeg er virkelig forbløffet over min fars beslutsomhed og mod.

Hvordan kunne han tage en sådan beslutning trods så mange ugunstige omstændigheder? Svaret er enkelt: Det var, fordi min far læste Mormons Bog. Da han læste den, vidste han, at budskabet om genoprettelsen var sandt. Mormons Bog er et bevis på, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er sand. Forkynd mit evangelium lærer os, at »Mormons Bog sammen med Ånden [er] det stærkeste redskab til omvendelse« (2004, s. 104).

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt: »Folk, som har læst [Mormons Bog] med en bøn i hjertet, det være sig rig eller fattig, ulærde som højlærde, er vokset ved dens kraft …

Jeg kan uden forbehold love jer, at hvis I hver især bønsomt vil læse Mormons Bog, uanset hvor mange gange I allerede har læst den, så vil I have Herrens ånd i jeres hjerte i større målestok. Jeres beslutning om at være lydige mod hans bud vil forstærkes, og I vil få et større vidnesbyrd om, at Guds Søn virkelig lever« (se »Mormons Bog«, Stjernen, okt. 1988, s. 7).

Disse løfter gik i opfyldelse for min far og for min familie. I overensstemmelse med det, vi har lært, læser vi som familie skrifterne hver dag. Det har vi gjort i mange år. Vi har læst Mormons Bog adskillige gange i vores hjem, og det vil vi fortsætte med at gøre. Som lovet er Herrens Ånd kommet ind i vores families hjerte, og vi har følt en styrket beslutning om at vandre i lydighed mod hans befalinger og fået et stærkere vidnesbyrd om, at Guds Søn virkelig lever.

Når man ved, at Mormons Bog er sand, ved man, at Joseph Smith blev kaldet af Gud til at genoprette Jesu Kristi kirke på jorden. Man ved, at Joseph Smith så Faderen og Sønnen. Man ved, at der kun er én tro og én gyldig dåb. Man ved, at en Guds profet lever på jorden i dag, og at han bærer alle præstedømmets nøgler og retten til at udøve dem, ligesom Peter gjorde fordum. Man ved, at Jesus Kristus er Guds Søn, det eneste navn hvorved I kan modtage frelse. Man ved, at Gud Faderen lever, og at han elsker os. Man ved, at hans frelsesplan er fuldkommen, og man har ønske om at udføre ordinancer, efterleve befalingerne og holde ud til enden.

Jeg bliver bedrøvet, når nogen, som har fået Mormons Bog og fået disse ting forklaret, stadig nægter at læse den. Jeg bliver bedrøvet over, at nogle mennesker tillader sig selv at blive påvirket af andre og derved nægter at undersøge bogen og lægger den til side som noget uden værdi, og aldrig tager del i den åndelige fest, den tilbyder. For mig er det uforståeligt. Det svarer til, at en søn eller en datter, der bor langt fra en kærlig far, nægter at læse et brev fra ham, tilmed uden at åbne kuverten. De, der træffer et sådant valg, er som forkælede børn, der nægter bare at smage på et måltid, som deres kærlige mor har forberedt.

Gud åbenbarer sin sandhed, når mennesker følger Moronis formaning i Moro 10:3-5. Forkynd mit evangelium sammenfatter Moronis instruktioner således:

  • Et: »Læs Mormons Bog og grund over dens budskab om Jesus Kristus.«

  • To: »Bed til Gud med tro på Jesus Kristus om at måtte få et vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand, og at Joseph Smith er genoprettelsens profet.«

  • Tre: »[Bed] oprigtigt og med oprigtig hensigt, hvilket vil sige, at de vil følge det svar, de får fra Gud« (s. 111).

Til dem, der hævder, at vi ikke kan vide disse ting, vidner jeg om, at det kan vi, når vi er tilstrækkeligt ydmyge til at gøre det, som Gud gennem sine profeter på jorden har instrueret os om. At tro noget andet svarer til at acceptere den absurde påstand, at Gud heller ikke ved, hvor sandheden kan findes eller ikke har magten til at vise os det. Bare fordi nogle ikke har handlet i overensstemmelse med løftet i denne bog, betyder det ikke, at andre ikke har gjort det.

Hvorfor elsker og ærer jeg min fars navn? Fordi min far læste og handlede i overensstemmelse med løftet i Mormons Bog. Hvorfor elsker og ærer jeg min fars navn? Fordi han ikke veg tilbage for det svar, han fik, selv da han stod over for store udfordringer. Hvorfor elsker og ærer jeg min fars navn? Fordi han velsignede mit liv, selv før jeg blev født, ved at have mod til at gøre det, som Gud forventede, at han gjorde.

Jeg indbyder alle, der hører mig i dag, til at læse Mormons Bog og anvende det løfte, den indeholder. De, der gør det, vil vide, at bogen er sand.

Jeg bærer mit vidnesbyrd om, at Mormons Bog er Guds ord. Derfor ved jeg, at Joseph Smith er en Guds profet. Jeg ved, at han ikke skrev Mormons Bog, men oversatte den ved Guds kraft. Jeg ved, at Thomas S. Monson er en Guds profet på jorden i dag, det eneste menneske på jorden, der bærer alle præstedømmets nøgler og retten til at udøve dem. Jeg ved, at Jesus Kristus er vores Frelser, og at han lever. Jeg ved, at Gud lever og elsker os. I Jesu Kristi navn. Amen.