2008
Stå fast i din tro: Enkla förklaringar på evangeliets principer
Oktober 2008


Stå fast i din tro: Enkla förklaringar på evangeliets principer

När Robert Lund, biskop i Kaysville i Utah i USA, stöter på en fråga eller ett bekymmer som har med evangeliet att göra så vänder han sig alltid till Stå fast i din tro.

”Om någon kommer till mig med en fråga, säger jag: ’Vi ser efter vad som står i Stå fast i din tro’”, säger biskop Lund med hänvisning till handledningen som är till hjälp vid skriftstudier och studier av nutida profeter.

Stå fast i din tro, som gavs ut 2004, ger ämnesvis enkla förklaringar på olika evangelieämnen. Stå fast i din tro utformades särskilt för ungdomar, unga ensamstående vuxna och nyomvända, men dess underliggande syfte är att hjälpa alla läsare i deras strävan ”att komma närmare Frälsaren och följa hans exempel”, som första presidentskapet framhåller i inledningen.

Biskop Lund är inte ensam om sin entusiastiska uppfattning om boken. Medlemmar över hela världen hittar sätt att använda Stå fast i din tro för att förbättra sina studier av evangeliet, bygga starkare grundvalar av evangeliekunskap, tillämpa evangelieprinciper i sitt liv och förbereda sig för att dela med sig av eller undervisa om evangeliet.

Förbättra studierna av evangeliet

Donna Heßling från Münsters gren i Dortmunds stav i Tyskland använder Stå fast i din tro för att bättre förstå den återställda kyrkan och dess lärdomar.

”Ämnena förklaras tydligt och kraftfullt och vart och ett har stärkt och befäst mitt vittnesbörd om att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är sann”, säger syster Heßling.

Stå fast i din tro innehåller omkring 170 ämnen i alfabetisk ordning, från abort till övergrepp. Förutom att evangeliets principer förklaras på ett både enkelt och inspirerande sätt, har varje ämne också skriftställehänvisningar som gör att man kan studera ämnet ytterligare.

Mark Ellison och hans familj från Saratoga Springs i Utah i USA använder ofta Stå fast i din tro för att fokusera på ett ämne när de studerar evangeliet hemma.

”När våra barn deltar i hemaftonen genom att hålla en lektion så väljer de ett ämne och använder Stå fast i din tro för att få en bra sammanfattning”, säger broder Ellison. ”Ibland väljer vi ett ämne och ber varje familjemedlem att säga något som de vet om ämnet. Sedan går vi till Stå fast i din tro och ser vad som står där, och vad vi kan ha missat.”

Broder Ellisons barn är mellan 7 och 18 år men han säger att informationen i Stå fast i din tro passar intresset och kunskapsnivån hos var och en av familjemedlemmarna.

”Den är enkel men innehåller ändå den viktigaste informationen”, säger broder Ellison. ”Jag tror att min familj verkligen inser att boken är en källa till kunskap om evangeliet som de kan gå till om de har en fråga eller behöver förbereda sig för att hålla en lektion eller delge sina tankar om något ämne.”

Bygg en stark grund av kunskap

Sjuttonårige Jake McKell i Grandview 21:a församling i Grandviews stav i Provo i Utah (USA) antog tillsammans med sina kamrater och ledare en utmaning från biskopen att under 2007 läsa Stå fast i din tro från pärm till pärm. David Tueller, Unga mäns president i församlingen, säger att församlingens reaktion inför att läsa Stå fast i din tro var positiv.

”Det har varit en underbar välsignelse att läsa lärdomarna som boken undervisar om på ett sådant rättframt, rent och lättförståeligt sätt”, säger broder Tueller. ”I hela församlingen råder en större medvetenhet om hur kraftfull och användbar boken är när det gäller att förbereda tal, studera skrifterna och dela med sig av evangeliet till andra.”

Tracy Norton, Unga kvinnors president i Allentowns gren i Readings stav i Pennsylvania (USA), använder Stå fast i din tro tillsammans med de unga kvinnorna i församlingen när de studerar trosartiklarna, ett projekt de hoppas kan ge dem självförtroende att dela med sig av evangeliet allteftersom de mer till fullo förstår kyrkans grundläggande trossatser.

”Jag försöker använda Stå fast i din tro i mina lektioner så mycket som möjligt och jag uppmuntrar de unga kvinnorna att använda boken för att få svar på sina frågor”, säger syster Norton. ”Stå fast i din tro tar upp många ämnen som har att göra med de problem ungdomar möter och visar kyrkans ståndpunkt angående dessa och andra viktiga ämnen. Jag tycker det är viktig att ge dem en källa de kan gå till för att få svar.”

Syster Norton menar att eftersom de unga kvinnorna hon undervisar har inriktat sig på enskilda ämnen så kan de förstå varje princip bättre.

Stå fast i din tro har ökat min kunskap om evangeliet och stärkt mitt vittnesbörd”, säger fjortonåriga Genesis Felix, medlem i Allentowns gren. ”Jag har boken i närheten av skrifterna nu och använder den ofta för att slå upp ämnen som jag inte helt förstår.”

Tillämpa evangeliets principer

Att läsa om, lära sig och sedan leva efter evangeliet har blivit en välbekant process för Daniel Jauslin från Prattelns församling i Berns stav i Schweiz, som säger att Stå fast i din tro är en av hans favoritböcker.

”Boken har varit till stor hjälp”, säger broder Jauslin. ”Man läser den, man får ett vittnesbörd eller stärker det man har om vad som står i den, och man får ut något av det. Det är verkligen en handledning för hur man lever efter evangeliet.”

Broder Jauslin nämner till exempel delen som handlar om skrifterna och rådet att studera dem enskilt och tillsammans som familj.

”Jag vet att det kan vara svårt för många medlemmar runt om i världen att läsa skrifterna varje dag, men … i Stå fast i din tro står det att vi behöver göra det dagligen. Vi behöver göra upp en plan och vi behöver fortsätta hitta en mening i det vi läser”, säger han.

Legrand Laing, en seminarielärare i Springville i Utah i USA, säger att han har sett Stå fast i din tro spela en viktig roll för att hjälpa enskilda lära sig och sedan tillämpa evangeliet i sitt liv.

”I Stå fast i din tro finns förslag och uppmuntran för hur man tillämpar lärdomarna och principerna som det undervisas om”, säger broder Laing. ”Detta finns förstås i många andra resurser som kyrkan tillhandahåller och naturligtvis i skrifterna i sig, men i Stå fast i din tro är ämnena lättillgängliga och tydliga – alla på ett och samma ställe.”

Förbered dig för att dela med dig av evangeliet

År 2004 blev Stå fast i din tro en officiell del av missionsbiblioteket, tillsammans med Predika mitt evangelium.

”Under utformandet av Predika mitt evangelium beslutades det att missionsbiblioteket skulle förenklas och uppdateras”, säger Greg Droubay från kyrkans missionsavdelning. ”Stå fast i din tro valdes som en enkel, kortfattad, användbar referensbok som skulle hjälpa missionärerna i deras evangeliestudier.”

Det betonas att Stå fast i din tro har underordnad betydelse i förhållande till skrifterna och Predika mitt evangelium, men missionärerna har upptäckt att den är till hjälp när de studerar och delar med sig av evangeliet.

”På min mission använde jag ofta Stå fast i din tro när jag studerade inför tal eller lektioner”, säger Paul Epperson från Woodbridge i Virginia i USA, som verkade i Belgienmissionen Bryssel/Nederländernamissionen. ”Predika mitt evangelium var bra som inledning när jag studerade ämnena, men jag tittade också i Stå fast i din tro efter mer detaljerade men ändå enkla förklaringar på olika ord och tankegångar.”

Stå fast i din tro har också intagit sin plats i lektionsböckerna som används i kyrkans institut- och religionskurser.

”Vi uppdaterar regelbundet institut- och seminarieböckerna och ser Stå fast i din tro som en utmärkt källa. Den har inte bara godkänts utan rekommenderas också och är mycket lättillgänglig”, säger Brian Garner, chef för universitetsutbildningsmaterialet i kyrkan.

Broder Garner säger att när böckerna som används i institut- och religionskurserna sammanställs är en världsomfattande inriktning något som författarna arbetar mot – att skapa något som vem som helst kan hitta och vända sig till.

”Nästan alla har tillgång till Stå fast i din tro”, säger han. ”Man kan titta på hänvisningen, slå upp boken och läsa informationen. Den är tillgänglig och pålitlig.”

Stå fast i din tro har publicerats på 46 språk och kan nås av medlemmar alltifrån Spanien till Finland till Kambodja. Exemplar går att få via kyrkans distribution på ldscatalog.com eller via lokala prästadömsledare. En engelsk version kan laddas ner på lds.org genom att välja Gospel Library, Media Formats, PDF och sedan True to the Faith.

Fortsätt att stå fast i din tro

Biskop Lund skojar när han säger att han önskar att Stå fast i din tro satt fast på baksidan av standardverken, men han är övertygad om att boken kan användas på många olika sätt och erbjuda något för alla som har frågor eller bekymmer.

”Dop, prästadömet, anständighet, förlåtelse, omvändelse – de finns alla där”, säger biskop Lund när han listar några av ämnena i Stå fast i din tro.

Som det står i inledningen hoppas första presidentskapet att medlemmarna använder denna resurs och fortsätter att bli stärkta medan de studerar och tillämpar evangeliets principer.

”När du lär dig mer om evangeliets sanningar ökar din insikt om vår himmelske Faders eviga plan” säger de. ”Med denna insikt som grund i livet kan du fatta bättre beslut, leva i harmoni med Guds vilja och finna glädje i att leva. Ditt vittnesbörd blir starkare. Du står fast i din tro.”