2008
Het Boek van Mormon: de grote verbreider van ’s Heilands vrede
Januari 2008


Het Boek van Mormon: de grote verbreider van ’s Heilands vrede

Afbeelding
Elder Neil L. Andersen

Voorafgaand aan de herinwijding van de São Paulotempel (Brazilië) was er een rondleiding voor vele notabelen uit overheids-, zaken- en onderwijskringen. Toen ik een alom gerespecteerde leider door de tempel rondleidde, viel het mij op dat hij wel zeer aandachtig luisterde. Pas toen we tegen het eind van de rondleiding in een verzegelkamer kwamen, begreep ik waarom.

Op plechtige toon zei hij tegen mij: ‘Meneer Andersen, ik wil u iets over mijn gezin vertellen. Mijn oudste zoon is vijf jaar geleden op 35-jarige leeftijd aan kanker overleden. In het laatste stadium lukte het hem naar niet om gemoedsrust te krijgen. Hij was nerveus, verontrust en bezorgd over zijn gezin, zijn leven en wat er voor hem lag. Een vriend van mij, die lid is van uw kerk, wist hoe mijn zoon leed en gaf mij een boek- van-mormon en drukte mij op het hart het aan mijn zoon door te geven.

‘Het was ongekend hoeveel invloed dat boek op mijn zoon had. Hij verslond het. Hij schreef notities en gedachten in de kantlijn. Zijn zorgen en angsten verdwenen. Hij putte enorme kracht uit het Boek van Mormon. Toen hij stierf, lag het boek vlak naast hem. Ik ben heel dankbaar dat het hem gemoedsrust heeft gebracht.’

We leven in de tijd die lang geleden is geprofeteerd, waarin vrede van de aarde zou worden weggenomen: ‘En te dien dage zult gij horen van oorlogen en geruchten van oorlogen, en de gehele aarde zal in beroering zijn en het hart van de mensen zal bezwijken’ (LV 45:26). We denken daarbij niet alleen aan gewapende conflicten, maar ook aan de drukte en wanorde van de moderne wereldsteden, de invloed van media en technologie, de obsessieve drang naar rijkdom, onzekere economische vooruitzichten en de onrust die veranderende normen en waarden teweegbrengen. We smachten naar vrede.

De woorden van de Heiland voelen aan als een oase: ‘Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd’ (Johannes 14:27).

Verlangt u meer vrede in uw leven en in uw gezin? Zou u iets in uw leven veranderen als u daardoor meer de vrede van de Heiland zou voelen?

Het Boek van Mormon is een bron van vrede voor de smachtende ziel. Het is de grote verbreider van ’s Heilands vrede. In de inleiding van het Boek van Mormon wordt uitgelegd dat het boek ons leert wat we moeten doen om ‘vrede in dit leven en eeuwig heil in het toekomende leven [te] kunnen verwerven’ (cursivering toegevoegd).

Het Boek van Mormon vervult de ziel op zoveel manieren met vrede, dat het is als het tellen van het zand aan de zee. Laat mij er een paar noemen, waarna u er uit eigen ervaring aan kunt toevoegen.

Vrede door geloof in Jezus Christus

Overal in het Boek van Mormon staat duidelijk dat wij over Christus spreken, ons in Christus verheugen, Christus prediken, over Christus profeteren ‘opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden’ (2 Nephi 25:26). Meer dan de helft van alle verzen in het Boek van Mormon verwijzen naar of gaan over de Heiland.1

Elk jaar, vaak voor Pasen of Kerstmis buigen de tijdschriften wereldwijd zich over vragen als: Wie was Jezus Christus? Heeft Hij echt geleefd? Zijn de geschriften in de Bijbel wel authentiek?2 Wij weten echter dat de Bijbel het bij het rechte eind heeft. Mormon heeft verklaard: ‘Deze [het Boek van Mormon] wordt geschreven met de bedoeling dat gij die [de Bijbel] zult geloven’ (Mormon 7:9).

Toen ik in het begin van de jaren 1970 een zending in Europa vervulde, begonnen we onze lessenreeks met de afval, omdat de goddelijkheid van Christus niet ter discussie stond. Toen ik twintig jaar later als zendingspresident terugkeerde, was het accent van ons onderwijs verlegd, omdat nog maar weinigen wisten dat Jezus de Zoon van God is, die zijn leven had neergelegd en na drie dagen was opgestaan. Het belang van ons getuigenis van Jezus Christus, dat Hij de Zoon van God is, zal blijven toenemen, niet alleen in Europa, maar in de hele wereld.

Een van de zegeningen van onze tijd en de toekomst is dat we onze boodschap kunnen brengen aan heel veel mensen die weinig weten over Jezus Christus en zijn bediening. De zekerheid van Christus vult het Boek van Mormon, dat overvloedige vrede brengt aan wie het in hun hart sluiten.

In de hoofdstukken waarin over de komst van de Messias wordt gesproken, komen we meer te weten over zijn doeleinden, zijn beloften en zijn genezingskracht. We lezen de profetieën over zijn leven en over de wonderen die ten tijde van zijn geboorte in Amerika plaatsvonden.

Daar verklaarde Hij na zijn opstanding: ‘Zie, Ik ben Jezus Christus, die volgens het getuigenis der profeten in de wereld zou komen’ (3 Nephi 11:10). We voelen dat Hij ons liefheeft: ‘Ik heb medelijden met u; mijn binnenste is vol barmhartigheid’ (3 Nephi 17:7). ‘Gezegend zijt gij wegens uw geloof. En nu zie, mijn vreugde is overvloedig’ (3 Nephi 17:20). Wij zien Hem in zijn majesteit, onze Verlosser, de Koning der koningen.

Dit getuigenis in het Boek van Mormon, bevestigd door de Geest, geeft een onbeschrijfelijke geestelijke vrede en verzekert ons dat Hij werkelijk ‘de opstanding en het leven’ (Johannes 11.25) is en dat onze eeuwige vrede in Hem is.

Vrede door een getuigenis van de herstelling

Het Boek van Mormon is een tastbaar bewijs van de goddelijke zending van de profeet Joseph Smith. We kunnen het oppakken. We kunnen het aanraken. Wij kunnen het lezen.

Hoe kan iemand geloven dat Joseph Smith een dergelijk boek kon schrijven? Zijn vrouw, Emma, heeft geschreven: ‘Joseph (…) kon geen helder geformuleerde brief schrijven of dicteren, laat staan een boek als het Boek van Mormon. En hoewel ik nauw betrokken was bij wat er zich afspeelde, bleef het voor mij, en voor ieder ander, “wonderlijk en wonderbaar”.’3

Er is geen plausibele verklaring voor de oorsprong van het Boek van Mormon, uitgezonderd die van Joseph Smith (zie Geschiedenis van Joseph Smith 1:29–60). Oprechte mannen hebben uit eigen beweging getuigd dat ze de platen hebben vastgehouden die een engel hun had getoond — een getuigenis dat ze nooit hebben ontkend. Belangrijker is evenwel dat het Boek van Mormon de belofte bevat dat we door de kracht van de Heilige Geest kunnen weten dat het waar is als we die vraag oprecht, en met geloof in Christus, aan God stellen (zie Moroni 10:3–5).

Dit getuigenis van het Boek van Mormon bevestigt ‘dat Jezus Christus de Zaligmaker van de wereld en Joseph Smith zijn openbaarder en profeet in deze laatste dagen is; en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen Gods koninkrijk is, wederom op aarde gevestigd ter voorbereiding op de wederkomst van de Messias’ (Inleiding van het Boek van Mormon).

Ik heb gezien hoe de kracht van het Boek van Mormon in duizenden mensen over de hele wereld een getuigenis van de herstelling heeft ontstoken. Ik heb over die kracht in vele talen horen vertellen, het geloofsvuur in verschillende culturen zien branden, en mij erover verbaasd dat de vrede die het Boek van Mormon brengt, overal eender is. Het is werkelijk ‘een wonderbaar werk en een wonder’ (2 Nephi 25:17).

De eerste keer dat ik de kracht van het Boek van Mormon in het leven van een bekeerling zag, was toen ik zendeling in Frankrijk was. Mijn Britse collega en ik gingen heel veel van onze tijd langs de deuren — zonder veel resultaat. Op zekere middag deed een beschaafde vrouw van middelbare leeftijd open. Ze zei dat ze niet veel tijd voor ons had, maar we lieten een boek-van-mormon achter en spraken af dat we twee dagen later zouden terugkomen. Toen we twee dagen later aanbelden en ze opendeed, voelde ik een krachtige geestelijke invloed. Ze had op ons zitten wachten. Ze had in het boek gelezen en had de krachtige invloed van de Heilige Geest gevoeld. Ze sprak over vreugde en vrede. Ze stond open voor alles wat God bij monde van zijn dienstknechten van haar zou verlangen.

Het was februari en het was koud. Het kerkgebouw had geen doopvont, dus plaatsten we een draagbare vont in een oude houten loods. De stoom van het hete water vulde de lucht. De nederige leden van de gemeente stonden om de vont heen toen deze zuster de trap opliep en vervolgens in het water afdaalde om zich te laten dopen.

De vrede waar deze fijne zuster over sprak, deed denken aan de woorden van Parley P. Pratt (1807–1857) toen hij voor het eerst in het Boek van Mormon las: ‘Terwijl ik las, was de Geest van de Heer op mij, en ik wist en begreep dat het boek waar was, zo duidelijk en overtuigend als een mens begrijpt en weet dat hij bestaat.’4

Met de zekerheid van dit getuigenis betreden wij de kerk en putten moed uit de beloften en plichten van onze verbonden. Ons getuigenis van de vele beginselen van het evangelie neemt gedurende onze leven gestaag toe, maar het is vaak het Boek van Mormon dat ons van het geruststellende vredegevoel doordringt dat het evangelie en het priesterschap zijn hersteld. Het is een fundament waarop we bouwen.

Vrede door de zuivere leer van Christus

Toen onder zijn volk de moeilijkheden de kop opstaken, achtte de profeet Alma ‘het raadzaam dat zij het met de kracht van het woord Gods probeerden’ dat ‘een krachtiger uitwerking op het gemoed van het volk [had] gehad dan het zwaard of iets anders’ (Alma 31:5).

De ware leer van Christus, in geloof ontvangen, verandert onze ziel en brengt ons vrede. De Heer heeft zelf gezegd dat het Boek van Mormon ‘de volheid van mijn eeuwigdurend evangelie bevat’ (LV 27:5, zie ook LV 42:12.) Het Boek van Mormon onthult het heilsplan en ‘beantwoordt de belangrijke vragen van de ziel.’5

De lessen in waarheid die in het Boek van Mormon staan, worden in moeilijke tijden van oorlog en onderdrukking onderwezen: in de redevoeringen van de profeten, in de gesprekken tussen vaders en zoons, en door de Heiland zelf. Er is een hoofdthema: ‘God zelf [zal] onder de mensenkinderen […] nederdalen en zijn volk verlossen’ (Mosiah 15:1). Er zijn mensen die zoekende zijn: ‘En ik zal u vertellen van de worsteling die ik heb gehad voor het aangezicht van God’ (Enos 1:2). Er is de voortdurende oproep om onze zonden achter ons te laten en naar een hoger geestelijk niveau te stijgen: ‘En het geschiedde dat ik drie dagen en drie nachten lang in de bitterste pijn en zielsangst verkeerde; en ik ontving geen vergeving van mijn zonden, totdat ik de Heer Jezus Christus aanriep om barmhartigheid. Doch zie, ik riep Hem aan en ik vond vrede voor mijn ziel’ (Alma 38:8; cursivering toegevoegd). En er zijn de troostrijke en van vrede vervulde woorden van de Heiland: ‘Wilt gij nu niet tot Mij terugkeren (…) opdat Ik u kan genezen? (…) Indien gij tot Mij komt, zult gij het eeuwige leven hebben. Zie, de arm van mijn barmhartigheid is naar u uitgestrekt, en wie ook komt, hem zal Ik aannemen’ (3 Nephi 9:13–14).

De verhalen en getuigenissen in het Boek van Mormon trekken kalm aan ons voorbij. Wanneer we die biddend bepeinzen, fluistert de Heer ons in de stille binnenkamers van onze ziel in dat we ons moeten bekeren en veranderen. Als wij met de Heer verbonden sluiten en veranderingen in ons leven aanbrengen, voelen wij de kracht van zijn verzoening en de bekrachtigende vrede. Naarmate onze geestelijke tocht vordert, voelen wij ons meer en meer gesterkt door zijn genade, wanneer we worden geconfronteerd met moeilijkheden en teleurstellingen. Een apostel heeft gezegd: ‘Want als we met God willen spreken, bidden we. En als we willen dat Hij tot ons spreekt, onderzoeken we de Schriften.’6

Dat is de vrede van de ware leer van Christus, die wordt gevonden in het Boek van Mormon.

Vrede in ons gezin

Het tumult, de bedrijvigheid en de vluchtigheid om ons heen maakt dat we thuis naar vrede verlangen. Ons thuis moet een toevluchtsoord zijn, een oord van rust, een oord van waarheid.

President Gordon B. Hinckley heeft deze mooie belofte gedaan aan wie het Boek van Mormon leest: ‘Zonder voorbehoud beloof ik u dat er een grotere mate van de Geest des Heren in uw huis zal komen (…). U zult zijn geboden met grotere vastberadenheid gehoorzamen, en u zult een sterker getuigenis ontvangen dat de Zoon leeft.’7 Dat zijn stellig beloften van grote vrede die we thuis nodig hebben.

Het Boek van Mormon is een opmerkelijke geestelijke kroniek. De woorden van de profeten zijn door de eeuwen heen van vader op zoon overgegaan, beschermd en bewaard in tijden van onrust en oorlog, gebundeld en samengevat, om eeuwen in de grond te rusten en uiteindelijk te voorschijn te komen in deze bedeling van de volheid der tijden. Geen wonder dat de Geest des Heren, die alle talen en culturen overstijgt, in grote overvloed in dit heilige boek wordt aangetroffen.

De belofte van troost en vrede heeft zich in elk hoofdstuk en vers van het Boek van Mormon genesteld. We hoeven dit boek enkel met gebed en met geloof te benaderen, dan zal onze levenstocht zich met de vrede van de Heiland vullen.

Noten

  1. Zie Ezra Taft Benson, ‘Come unto Christ’. In: Ensign, november 1987, p. 83.

  2. Zie, bijvoorbeeld, Laurie Goodstein, ‘Crypt Held Bodies of Jesus and Family, Film Says’. In: New York Times, 27 februari 2007, sec. A, p. 10; Jay Tolson, ‘The Gospel Truth’. In: U.S. News & World Report, 18 december 2006, pp. 70–79.

  3. ‘Last Testimony of Sister Emma’. In: Saints’ Herald, 1 oktober 1879, p. 290; zie ook Russell M. Nelson, ‘A Treasured Testament’. In: Ensign, juli 1993, pp. 62–63.

  4. Autobiography of Parley P. Pratt, Parley P. Pratt jr. (red, 1938), p. 37.

  5. Ezra Taft Benson, ‘De aarde met het Boek van Mormon overspoelen’. In: De Ster, januari 1989, p. 3.

  6. Robert D. Hales, ‘De heilige Schriften: de macht van God voor ons heil’. In: Liahona, november 2006, pp. 26–27.

  7. ‘Een krachtig en waar getuigenis’. In: Liahona, augustus 2005, p. 6.