2008
Mijn leven is mooi; mijn leven heeft zin
Januari 2008


Participatieperiode

Mijn leven is mooi; mijn leven heeft zin

‘Ieder mens — man en vrouw — is geschapen naar het beeld van God. Iedereen is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft iedereen een goddelijke aard en bestemming.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld.’)

Mijn leven is mooi; mijn leven heeft zin. Mijn leven heeft waarlijk een hemels begin. Mijn ouderlijk huis op de aarde koos ik daar

en wilde er volgen wat licht is en waar.

(‘Ik werk mee aan Gods plan voor mij’, Kinderliedjes, pp. 86–87.)

Uit deze woorden blijkt dat je bij onze hemelse Vader woonde voordat je geboren werd. Je bent zijn kind. Onze hemelse Vader vroeg zijn Zoon, Jezus Christus, om de aarde te scheppen. De aarde werd geschapen zodat jij een lichaam kon krijgen. Je kreeg ook keuzevrijheid. En je koos ervoor om naar de aarde te gaan en het plan van onze hemelse Vader te volgen.

In de Schriften lezen we over het plan van onze hemelse Vader. Jakob, een profeet uit het Boek van Mormon, heeft gezegd dat Jezus Christus was uitgekozen om onze Heiland te worden. Hij zou naar de aarde komen, de zonden van de wereld op Zich nemen en de weg voorbereiden, zodat alle kinderen van onze hemelse Vader bij Hem terug kunnen keren. Door Jezus kun je je bekeren en vergeving van je zonden ontvangen. Jakob heeft gezegd: ‘O, wat is het plan van onze God toch groot!’ (2 Nephi 9:13.)

Onze hemelse Vader houdt van jou. Hij heeft je zijn woord — de Schriften — gegeven zodat je zijn plan kunt leren kennen. Als je zijn plan volgt, zul je op aarde gelukkig zijn en op een dag bij Hem terugkeren.

Activiteit

Haal pagina K4 uit de Liahona en plak hem op stevig papier. Knip de vormen langs de zwarte lijnen uit en plak aan de achterkant een stukje flanel of ruw materiaal. Gebruik het voorbeeld van het volledige flanelbord om te zien waar alle stukken gehangen moeten worden. Leer het heilsplan en bespreek thuis wat je hebt geleerd. Overweeg om deze activiteit tijdens de gezinsavond te gebruiken.

Ideeën voor de participatieperiode

  1. Laat een afbeelding zien van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen, en ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ (Liahona, oktober 2004, p. 49). Bespreek hoe belangrijk de proclamatie is en laat de kinderen de eerste zin van de tweede alinea uit het hoofd leren. Leg uit dat ‘geschapen naar het beeld van God’ betekent dat we een lichaam hebben en net als onze hemelse Vader kunnen worden. Bespreek wat de zegeningen van een lichaam zijn. Verwijs naar Mijn evangelienormen: ‘Ik houd mijn gedachten en lichaam heilig en rein, en ik neem niets tot me dat schadelijk voor me is.’ Bespreek hoe we respect voor ons lichaam kunnen hebben.

  2. Zeg: ‘Ik heb een goddelijke bestemming’, en vraag de kinderen wat dat volgens hen betekent. Bespreek de betekenis van de woorden goddelijk (van God afkomstig) en bestemming (een vooraf bepaald plan). Lees gezamenlijk Abraham 3:23. Onderstreep de woorden ‘Gij waart gekozen eer gij geboren waart.’ Bespreek enkele gebeurtenissen uit het leven van Abraham. Beklemtoon dat onze hemelse Vader Abraham in het voorsterfelijk bestaan kende en liefhad. Vanwege zijn gehoorzaamheid kreeg Abraham veel zegeningen van onze hemelse Vader. Geef enkele voorbeelden van anderen die vóór hun geboorte werden gekozen om een belangrijke zending te vervullen: Joseph Smith (zie 2 Nephi 3:14–15), Gordon B. Hinckley (zie ‘Zoek het koninkrijk Gods’, Liahona, mei 2006, p. 82) en Jezus Christus (zie Mozes 4:1–2). Herinner de kinderen eraan dat onze hemelse Vader een belangrijke zending voor hen heeft die zij op aarde moeten vervullen. Vraag: ‘Wat verwacht onze hemelse Vader van jullie?’ Geef uw getuigenis dat ieder mens een goddelijke bestemming heeft. Als we het goede kiezen, kunnen we die zending vervullen.