2008
Jezus Christus predikte het doel van het leven
Januari 2008


Huisbezoekboodschap

Jezus Christus predikte het doel van het leven

Kies onder gebed de teksten en leringen uit deze boodschap die aansluiten bij de behoeften van de zusters die u bezoekt. Vertel over eigen ervaringen en geef uw getuigenis. Nodig de zusters die u bezoekt uit om dat ook te doen.

Wat is het doel van het leven?

President Spencer W. Kimball (1895–1985): ‘De mens, die naar het beeld van God geschapen is, is op aarde geplaatst om het sterfelijk leven te ondervinden, een fase tussen het voorsterfelijk leven en de onsterfelijkheid.

‘Onze eerste ouders, Adam en Eva, waren God ongehoorzaam. Door van de verboden vrucht te eten, werden ze sterfelijk. Daardoor werden zij en al hun nakomelingen onderworpen aan de lichamelijke en de geestelijke dood (de lichamelijke dood is de scheiding van lichaam en geest; de geestelijke dood is de verbanning van de geest uit Gods tegenwoordigheid en is de dood wat het geestelijke betreft).

‘Om Adam de kans te geven om zijn oorspronkelijke staat te herwinnen (in Gods tegenwoordigheid verkeren), moest deze ongehoorzaamheid verzoend worden. Gods plan voorziet in een Verlosser die de banden des doods verbreekt en door de opstanding hereniging van geest en lichaam mogelijk maakt voor alle mensen die ooit hebben geleefd.

‘Jezus van Nazaret was degene die al vóór de schepping van de wereld was gekozen om op aarde deze dienst te verrichten: de lichamelijke dood overwinnen.’ (‘The True Way of Life and Salvation’, Ensign, mei 1978, p. 6.)

Hoe kan ik mijn levensdoel vervullen?

President Ezra Taft Benson (1899–1994): ‘Toen onze hemelse Vader Adam en Eva op aarde plaatste, deed Hij dat om ze te leren hoe ze bij Hem konden terugkeren. Onze Vader beloofde een Heiland om ze van hun gevallen staat te verlossen. Hij gaf ze het heilsplan en zei dat ze hun kinderen geloof in Jezus Christus en bekering moesten bijbrengen. Adam en zijn nakomelingen werden ook geboden om zich te laten dopen, de Heilige Geest te ontvangen en de orde van de Zoon van God in te gaan (…), welke volheid uitsluitend in het Huis des Heren wordt ontvangen.’ (‘Wat ik hoop dat u uw kinderen over de tempel leert’, De Ster, april-mei 1986, p. 4.)

Julie B. Beck, algemeen ZHV- presidente: ‘Als geestdochters van God ontvingen vrouwen “hun eerste lessen in de wereld der geesten en werden erop voorbereid (…) op aarde te komen” (LV 138:56). Zij bevonden zich onder de “edelen en groten” (LV 138:55) die tijdens de schepping van de aarde “tezamen juichten” (Job 38:7), omdat zij een lichaam zouden krijgen met de mogelijkheid om in een sterfelijke omgeving beproefd te worden (zie Abraham 3:25). Zij wilden zij aan zij met een rechtschapen man samenwerken om de eeuwige doelen te bereiken die niemand zelfstandig kan bereiken.

‘De rol van de vrouw is niet op aarde begonnen, en eindigt hier ook niet. Een vrouw die op aarde haar moederschap in ere houdt, zal het moederschap ook in de komende wereld eren, en ‘waar [haar] schat is, daar zal ook [haar] hart zijn’ (Matteüs 6:21). Als een meisje of vrouw haar moederhart ontwikkelt, bereidt ze zich voor op haar goddelijke, eeuwige zending als moeder. (…)

‘Ik heb in mijn leven gezien dat enkele van de getrouwste “moederharten” in de borst van vrouwen kloppen die geen kinderen krijgen, maar zij weten dat “alle dingen op hun tijd [moeten] geschieden” en dat zij “het fundament van een groot werk” leggen (LV 64:32–33).’ (‘Een “moederhart”’, Liahona, mei 2004, p. 76.)