2007
Predik mijn evangelie — het hulpmiddel dat leden en zendelingen verenigt
November 2007


Predik mijn evangelie — het hulpmiddel dat leden en zendelingen verenigt

Zendelingen en leden moeten (…) eensgezind worden in het verkondigingswerk van het evangelie.

Afbeelding

Nog niet zo lang geleden kwamen de zendelingzusters bij ons eten. Na het eten vroegen we of ze een boodschap voor ons hadden. Ze waren goed voorbereid en nodigden ons uit om een lees- en markeeroefening te doen. Ze hadden een nieuw exemplaar van het Boek van Mormon bij zich en wat markeerpotloden. We namen de uitnodiging van de zendelingen aan. Sindsdien is onze dagelijkse schriftstudie van het Boek van Mormon veranderd. In ieder hoofdstuk markeren we met verschillende kleuren de gedeelten die over Jezus Christus gaan. En iedere keer worden we aan onze zendelingen herinnerd.

Toen de zendelingen dit voorstelden, herkenden we het meteen als een studieoefening uit Predik mijn evangelie. Als gezin zijn we zo dankbaar voor dit geweldige en krachtige hulpmiddel bij het zendingswerk.

De afgelopen drie jaar hebben de zendelingen over de hele wereld Predik mijn evangelie gebruikt. Het zendingswerk is er radicaal door veranderd. De grote visie van president Hinckley gaat in vervulling: zendelingen ‘maken zich de ideeën van de lessen eigen’. Ze behandelen ‘de ideeën onder leiding van de Heilige Geest in hun eigen woorden’. (Zie ‘Zendingswerk’, Wereldwijde instructiebijeenkomst voor leidinggevenden, 11 januari 2003, p. 19.)

Door zich in Predik mijn evangelie te verdiepen, leren en gebruiken de zendelingen belangrijke leerstellingen en beginselen, waardoor ze beter in staat zijn om hun belangrijke werk te verrichten. Maar daarnaast hebben ze nog steeds onze hulp nodig. Alleen samen kunnen we deze grote opdracht vervullen die zowel vroeger als nu aan de apostelen is gegeven: ‘Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping’ (Marcus 16:15).

Om daar succes mee te hebben, moeten we één zijn met de zendelingen en moeten we elkaar begrijpen. Begrijpt u de zendelingen altijd? En dan bedoel ik niet hun taalgebruik, maar de manier waarop zij zendingswerk doen. We zien dat ze mensen uitnodigen om naar hun boodschap te luisteren. Ze verkondigen evangeliebeginselen en nodigen belangstellenden uit om hun leven te veranderen en zich als lid van de kerk te laten dopen en bevestigen.

Als wij de zendelingen willen begrijpen en helpen, moeten we hetzelfde geloof hebben als de zendelingen, hetzelfde denken en hetzelfde voelen. Hoe kunnen we dat doen?

Uiteraard is het belangrijk dat wij de zendelingen bezig zien in hun verkondigingswerk. Maar wij kunnen ook Predik mijn evangelie bestuderen en meer over zendingswerk leren. Sinds president McKay heeft gezegd dat ‘ieder lid een zendeling’ is (Conference Report, april 1959, p. 122), hebben de leden geprobeerd om actiever anderen over het evangelie te vertellen. Predik mijn evangelie is een geweldig hulpmiddel om gehoor te geven aan die uitnodiging. Als wij Predik mijn evangelie bestuderen, krijgen we niet alleen meer begrip en waardering voor onze zendelingen, maar zullen we er in ons dagelijks leven zelf ook iets aan hebben.

Ieder lid van ons gezin heeft een exemplaar van Predik mijn evangelie. Als wij deze leidraad bestuderen, zal ons getuigenis sterker worden. Dan zullen we fundamentele evangeliebeginselen beter begrijpen en het verlangen krijgen om zendingswerk te doen. Ik wil graag enkele kopjes uit Predik mijn evangelie ([2004], p. III) aanhalen, dan begrijpt u het wel.

Namelijk:

‘Hoe kan ik de Geest herkennen en begrijpen?’

‘Hoe studeer ik doelmatig en bereid ik me voor op onderwijzen?’

‘Wat bestudeer ik en waarin onderwijs ik?’

‘Wat is de rol van het Boek van Mormon?’

‘Hoe kan ik christelijke eigenschappen ontwikkelen?’

Zijn dat geen dingen die wij allemaal willen leren? Predik mijn evangelie staat vol met goede ideeën en inzichten voor iedereen die een zendingsactiever lid wil zijn en de zendelingen wil helpen. We leren hoe wij de zendelingen kunnen helpen bij het vinden en onderwijzen van mensen en hoe we samen met de zendelingen onderzoekers kunnen helpen. We gaan begrijpen waarom duidelijke uitnodigingen om iets te doen nuttig zijn om geloof in Jezus Christus te bevorderen, en hoe we onze vrienden die geen lid van de kerk zijn kunnen bijstaan als zij door het prachtige proces van bekering hun leven veranderen.

Naast de Schriften bestuderen de zendelingen iedere dag Predik mijn evangelie. Ze leren beginselen en vaardigheden, en passen die toe. Ze leren vooral hoe ze zich in hun werk door de Geest kunnen laten leiden. Als wij net als de zendelingen willen leren, moeten wij aandachtig Predik mijn evangelie bestuderen en de zendelingen in hun dagelijks werk observeren.

In de inleiding van Predik mijn evangelie staat: ‘Predik mijn evangelie is voor de voltijdzendelingen van de kerk. De beginselen en leerstellingen in dit boek zijn echter ook van toepassing op wijkzendelingen en wijkleiders die het koninkrijk van de Heer willen opbouwen. Wanneer ze zich geregeld in dit boek verdiepen, zal dat een beter zendingsactief lid van ze maken en zal er een betere samenwerking met de voltijdzendelingen ontstaan’ (p. XII).

Ouderling Richard G. Scott heeft gezegd dat alle leden aandachtig Predik mijn evangelie moeten bestuderen. Hij heeft gezegd: ‘Er is veel goeds tot stand gebracht [sinds] Predik mijn evangelie beschikbaar is, maar het beste moet nog komen doordat we ons allemaal vertrouwd maken met het gebruik van dit uitstekende zendingsmiddel.’ (‘De kracht van Predik mijn evangelie’, Liahona, mei 2005, p. 31.)

Misschien hebben we weinig tijd om dit boek te bestuderen. Daarom wil ik graag enkele ideeën geven.

  • Jongeren die zich op een zending voorbereiden, moeten naast de Schriften ook Predik mijn evangelie bestuderen.

  • Nodig de zendelingen bij u thuis uit. Vraag of ze een beginsel of leerstelling uit Predik mijn evangelie willen behandelen.

  • Gebruik Predik mijn evangelie af en toe tijdens de gezinsavond. Laat de tieners thuis net als de zendelingen lesgeven. Bij ons thuis hebben de kinderen enkele opmerkelijk goede lessen gegeven. We stonden verbaasd hoe goed zij eenvoudige beginselen konden uitleggen. Soms hebben we vrienden uitgenodigd om die lessen bij te wonen.

  • Leerkrachten kunnen de eenvoudige, maar doeltreffende beginselen uit Predik mijn evangelie gebruiken als hulpmiddel bij het lesmateriaal.

  • • Predik mijn evangelie is vertaald in bijna alle talen die onze leden spreken. In landen waar de kerk nog niet zo lang gevestigd is, kan Predik mijn evangelie samen met de Schriften gebruikt worden als hulpmiddel en basis van alle lessen.

  • Ouderling Scott heeft de plaatselijke leiders aangemoedigd om dit materiaal te gebruiken in ‘(…) presidiums, het leidinggevend priesterschapscomité en de wijkraad’ (Liahona, mei 2005, p. 31).

  • Gebruik Predik mijn evangelie als hulpmiddel bij instructies, toespraken, opbouwende gedachten, lessen, haardvuuravonden en persoonlijke studie.

Ik geef u mijn getuigenis dat dit materiaal door God geïnspireerd is. We moeten het aandachtig bestuderen, zodat we onze zendelingen en hun werk beter zullen begrijpen. Zendelingen en leden moeten één taal spreken. We moeten eensgezind worden in onze pogingen om het evangelie te verkondigen. Dan zullen we beter in staat zijn om een werktuig in de handen van de Heer te worden, want Hij heeft gezegd: ‘En evenzo zal Ik mijn uitverkorenen uit de vier hoeken der aarde vergaderen, ja, allen die in Mij geloven en luisteren naar mijn stem’ (LV 33:6).

Als leden van zijn kerk wordt er van ons verwacht dat wij deel uitmaken van deze grote vergadering. Van deze waarheid getuig ik in de naam van Jezus Christus. Amen.