2007
Inspirerende tanker
Februar 2007


Budskap fra Det første presidentskap

Inspirerende tanker

Bilde

Vitnesbyrd

«Jeg ønsker å bære mitt vitnesbyrd for dere. Jeg vet at Gud, vår evige Fader, lever, at han er universets store hersker, og at vi er hans barn, og at han på en eller annen måte hører og besvarer sine barns bønner. Jeg vil dere skal vite at jeg vet at Jesus er Kristus, den levende Guds Sønn, at han forlot sin kongebolig i det høye og kom ned blant menneskene – hatet og mishandlet av mennesker – og at han gikk omkring og gjorde vel [se Apostlenes gjerninger 10:38]. Han ble korsfestet på grunn av folkets hat. Han oppsto på den tredje dag – “førstegrøden av dem som er sovnet inn” (1. Korinterbrev 15:20). Jeg vil dere skal vite at Faderen og Sønnen viste seg for den unge Joseph Smith og innledet denne strålende evangelieutdeling – den største evangelieutdeling i hele verdens historie.» (Møte for medlemmer, Seoul, Syd-Korea, 31. juli 2005.)

Hans offer for oss

«Jeg er så inderlig takknemlig for Jesu Kristi evangelium, for et vitnesbyrd om Frelserens forsoning. Jeg tror på det av hele mitt hjerte, og jeg lever for det, og jeg bærer vitnesbyrd om det i dag. Av alle hendelser i menneskets historie kan ingen andre måle seg med Frelserens forsoning hva betydning og resultater angår. Gud være lovet for den gave hans dyrebare Sønn er. Alle skylder vi ham takk for hans offer for oss.» (Møte for medlemmer, København, Danmark, 22. mai 2004.)

Jesu Kristi guddommelige misjon

«Vi er en stor familie som er knyttet sammen i kjærlighet og tro. Vi er rikt velsignet, som et folk og som enkeltmennesker. I vårt hjerte har vi en fast og urokkelig overbevisning om den Herre Jesu Kristi guddommelige misjon.

Han var den store Jehova i Det gamle testamente, Skaperen, som under sin Faders ledelse skapte alle ting, “og uten ham er ikke noe blitt til av alt som er blitt til” (Johannes 1:3). Han var den lovede Messias, som kom “med legedom under sine vinger” (Malaki 4:2). Han utrettet mirakler, var den store lege, oppstandelsen og livet. Hans navn er det eneste under himmelen som vi kan bli frelst ved [se Apostlenes gjerninger 4:12]…

Han kom som en gave fra sin evige Fader. “For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv” (Johannes 3:16).

Han steg ned fra sin trone i det høye og kom til jorden for å bli født i en stall i en erobret nasjon. Han vandret på de støvete veiene i Palestina, helbredet syke, underviste i læren og velsignet alle som ville ta imot ham…

På Golgatas høyde ga han sitt liv for enhver av oss. Dette er den største gave vi alle noensinne kan motta. Det er den gave oppstandelsen og evig liv er [se L&p 14:7].

Vi feirer hans fødsel. Men uten hans død ville denne fødselen bare ha vært som enhver annen fødsel. Det var forløsningen, som han gjennomførte i Getsemane have og på Golgatas kors, som gjorde hans gave udødelig, universell og evigvarende. Hans forsoning var stor, den gjelder hele menneskehetens synder. Han er oppstandelsen og livet, “førstegrøden av dem som er sovnet inn” (1. Korinterbrev 15:20). På grunn av ham vil alle mennesker oppstå fra graven.

Vi elsker ham. Vi hedrer ham. Vi takker ham. Vi tilber ham. For hver enkelt av oss og for hele menneskeheten har han gjort det som ingen annen kunne ha gjort. Vi takker Gud for den gave hans elskede Sønn er – vår Frelser, verdens Forløser, Lammet uten lyte som ble gitt som et offer for alle mennesker.» (Andakt for misjonærer, Salt Lake City, Utah, USA, 15. des. 2002.)

Stå som et vitne

«I kveld tenker jeg på den store begivenheten som Paulus beskriver – det han opplevde på veien til Damaskus. Han så et lys fra himmelen og hørte en røst tale til ham. Han falt til jorden og sa: “Hvem er du, Herre?”

Jesus sa: “Reis deg opp og stå på dine føtter! For derfor åpenbarte jeg meg for deg: for å utvelge deg til tjener og vitne…

for at du skal åpne deres øyne, så de kan vende seg fra mørke til lys og fra Satans makt til Gud” (Apostlenes gjerninger 26:15-16, 18).

Jeg tror at den samme befaling som Herren ga Paulus, også gjelder enhver av oss. “Reis deg opp,” sier han, “og stå på dine føtter! For derfor åpenbarte jeg meg for deg: for å utvelge deg til tjener og vitne.”

Enhver av dere har det ansvar å stå som et vitne om Jesu Kristi evangeliums evige sannhet. Det er deres ansvar å åpne andres øyne “så de kan vende seg fra mørke til lys og fra Satans makt til Gud”.» (Møte for medlemmer, Nairobi, Kenya, 4. aug. 2005.)

Vår tilflukt, vår fred

«Vi lever i en svært vanskelig tid. Vi opplever svært alvorlige problemer. Noen av oss opplever sykdom, økonomiske vanskeligheter, bekymring og uro for mange saker. Vår tilflukt, vår fred, vårt ve og vel finner vi ved å vandre på Herrens vei.» (Satellittoverføring av stavskonferanse i Australia, 12. febr. 2005.)

Verdig til å være i templet

«Jeg utfordrer enhver far og ektemann til å påse at han er verdig til å ta sin hustru og sine barn med til templet. Det er ikke noe i hele denne verden som kan erstatte det. Det er den største velsignelse som noe ektepar kan motta. Ikke utsett det. Hvis du trenger å omvende deg, så begynn i dag, og gjør deg verdig til en tempelanbefaling.» (Møte for medlemmer, Santiago, Chile, 11. mars 2006.)

Eksempel på et rettferdig liv

«Vi begynner å bli anerkjent som gode mennesker, vennlige mennesker, som viser kjærlighet og er villige til å strekke seg ut og hjelpe og velsigne mennesker omkring oss. Himmelen smiler til oss, og det påhviler enhver av oss å gjøre gjengjeld ved å leve rettferdig og gjøre Herrens vilje.» (Stavskonferanse, St. George, Utah, USA, 27. febr. 2005.)

Stå rankere

«Vi lever i en verden med fordervelse og umoral og uro. Hev dere over det, stå rankere, la ikke verden påvirke dere, og vandre slik Herren vil dere skal vandre…

Vi har så meget å tilby. Bare tenk over hva vi kan tilby. Andre forstår ikke Guds sanne natur. De er fremdeles bundet av den gamle nikenske trosbekjennelse fra det fjerde århundre, noe jeg ikke forstår. Men vi har en fullkommen kunnskap om Guds natur takket være profeten Josephs første syn. Han så Gud. Han hørte ham tale. Han så hans Sønn. Han hørte ham tale, og han kunne tale til dem. Det fantes ikke tvil i hans sinn om Guds sanne natur. Hvor storartet dette er. I Skriften står det: “Dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus” (Johannes 17:3).

Dette er en stor og herlig gave vi har å gi verden – en sann forståelse av Gud. Vi er hans barn. Nasjonalitet spiller ingen rolle. Det spiller ingen rolle hvor vi ble født. Det spiller ingen rolle om vårt hår er lyst eller mørkt. Det spiller ingen rolle hvilken form våre øyne har. Hver og en av oss er et Guds barn. Han er universets store Gud, men han er også vår Fader som vi kan gå til i bønn. Vi vet, jeg vet, dere vet at han hører og besvarer våre bønner… Hvor fantastisk og strålende dette er.» (Møte for medlemmer, Vladivostok, Russland, 31. juli 2005.)

Forkynn evangeliet

«Dra ut og forkynn om verket. Den første forpliktelse som ble pålagt denne kirken, selv før den ble organisert, var å dra ut og forkynne evangeliet. Denne forpliktelsen har aldri blitt opphevet. Den har vært pålagt oss helt siden da.» (Møte for misjonærer, Columbia, South Carolina, USA, 20. nov. 2004.)

Denne siste evangelieutdeling

«Hvor strålende er det ikke at [Gud] har sett ned med velvilje i denne siste evangelieutdeling – tidenes fyldes evangelieutdeling – da han i denne store og endelige tidsperiode har gjengitt sitt verk med alle dets krefter, med all dets herlighet og all den sannhet og myndighet som fantes i alle tidligere evangelieutdelinger…

Jeg vet at Gud, vår evige Fader, lever og elsker oss; at Jesus er hans elskede Sønn, vår Forløser, vår Frelser, vår Herre, vår venn; at Joseph Smith var og er en profet; at denne kirken er sann; at den er Deres verk som er gjengitt til jorden for å velsigne oss og gjøre oss lykkelige.» (Regionalkonferanse, Salt Lake City, Utah, USA, 4. mai 2003.)

Ideer for hjemmelærere

Etter at du har studert dette budskapet ydmykt, gir du det ved å benytte en metode som oppmuntrer dem du underviser, til å delta. Her følger noen eksempler:

  1. Be et familiemedlem lese høyt en eller to setninger om Frelseren fra hvert av de tre første avsnittene. Oppfordre familiemedlemmer til å fortelle hva de føler for Herren, hans offer og hans misjon. Bær også ditt eget vitnesbyrd.

  2. Del med familiemedlemmene de uttalelsene som inneholder en utfordring fra president Hinckley. Be familiemedlemmene lytte etter og identifisere hver utfordring som profeten gir. Oppfordre familien til å velge én utfordring å arbeide med sammen.

  3. Vis familien ett bilde fra artikkelen. Spør hva som skjer på bildet, hvorfor det er viktig og hva vi kan lære av det. Les president Hinckleys ord som hører sammen med bildet. Avslutt med ditt vitnesbyrd.