2007
Ti gullkorn til veiledning i livet
Februar 2007


Ti gullkorn til veiledning i livet

Bilde

Nylige hendelser sier oss at vi lever i de siste dager. Den økende uro blant nasjonene minner oss om vår Frelser Jesu Kristi ord: «Dere vil høre om kriger og rykter om krig… For folk skal reise seg mot folk, og rike mot rike» (Matteus 24:6-7).

Det er en utfordrende, men også spennende tid. Evangeliet ruller frem som en sten som er revet løs fra fjellet uten hender. Det fyller jorden. (Se Daniel 2:44-45.) Og nå har du anledning til å hjelpe til med å føre det fremover.

Når du tar fatt på å tjene, vil du oppdage at din største fremgang og innflytelse ikke bare vil skyldes kunnskapen du har tilegnet deg. Den vil være et resultat av det du gjør med kunnskapen – klok bruk av handlefriheten til å ta gode avgjørelser.

Naturligvis må noen avgjørelser vente til omstendigheter har endret seg og din forståelse har utviklet seg. Men mange av de viktigste avgjørelser kan og skulle bli tatt nå. Du kan for eksempel avgjøre hvilke prinsipper, eller gullkorn, som vil påvirke dine avgjørelser i fremtiden.

Her er 10 gullkorn, gradvis samlet ved egen erfaring med å etterleve evangeliet. Jeg håper de er nyttige når du skal avgjøre hvilke prinsipper som skal styre ditt liv.

Gullkorn 1

Det er ikke hindringen som avgjør, men snarere hvordan du overvinner den.

Tenk deg et øyeblikk at du er lokomotivfører. Idet lokomotivet raser avgårde på skinnene, ser du ut av vinduet. I det fjerne ser du en stor haug med vrakrester som stenger veien for deg. Hva gjør du? Kaller opp neste stasjon for å få hjelp? Stopper toget for å ta deg av problemet selv? Fyller på kull og pløyer deg gjennom?

Det er jo selvsagt at vi alle vil møte hindringer i livet. Timelige hindringer gjør evig utvikling mulig. Så vi må avgjøre hvordan vi vil møte disse hindringene.

I likhet med lokomotivføreren kan vi tilkalle hjelp. Ved bønn, faste og flittig studium kan vi få hjelp fra vår himmelske Fader. Han vil trøste oss, styrke oss og opplyse oss ved sin Hellige ånd. Ofte vil han gi oss inspirerte råd gjennom foreldre og prestedømsledere. Noen ganger vil han jevne ut stien for oss ved å fjerne hindringen. Som en sporskifter vil han noen ganger hjelpe oss å komme på et annet spor. Men noen ganger er den eneste måten å fjerne hindringer i sporet på, å stanse toget og fjerne problemet.

Dette er alltid tilfellet når vi selv står for hindringen, som når vi bryter Herrens bud. Omvendelse er den eneste måten å fjerne syndens etterlatenskaper på og gå videre i livet. «Ved dette kan dere vite om et menneske omvender seg fra sine synder – se, han vil bekjenne dem og avstå fra dem» (L&p 58:43).

Til slutt hender det at vår himmelske Fader gir oss beskjed om å fylle på troens og håpets åndelige kull og pløye oss vei gjennom. Eller, for å bruke et uttrykk fra Skriftene, «streve fremover»:

«Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv» (2. Nephi 31:20).

Gullkorn 2

Arbeid av hele ditt hjerte, all din kraft, hele ditt sinn og av all din styrke for å nå dine mål. Du er dømt til å mislykkes hvis du er ubesluttsom i dette.

Vi er ofte så forsiktige og går ikke fremover med fast overbevisning. Vi føler oss frem, som om vi var redde i mørket. Det er så mye bedre å tenne troens lys og gå energisk og pliktoppfyllende fremover.

Hvis kursen er feil, vil vi raskt oppdage det og gjøre nødvendige tilpasninger. Men hvis vi følger en kurs prøvende og ubesluttsomt, er det vanskelig å vite tidsnok til å kunne rette på den om den er riktig eller gal.

Herren sa: «Det hadde vært godt om du var kald eller varm» (Johannes’ åpenbaring 3:15).

Vi skulle bestemme oss nå for å ta våre avgjørelser ved hjelp av bønn og så gå fremover med tro, energi og besluttsomhet.

Gullkorn 3

En ørliten gnist kan tenne en stor ild.

Mens vi beveger oss fremover, er det normalt at vi forårsaker noen konflikter. Misforståelser, meningsforskjeller og forskjellig personlighet og livsstil kan skape gnisninger. Husk, hvis vi ikke er forsiktige, kan bagateller lett bli store ting.

Bestem deg nå for å slukke konfliktens gnister ved å tenke godt om andre. Herren forkynte: «Bli enig med din motstander straks mens du ennå er med ham på veien» (3. Nephi 12:25).

Ikke kritiser. Det du sier om andre, kan (og vanligvis gjør det det) komme tilbake til dem. Se det gode i folk, og utvikle denne godheten ved alltid å være vennlig, tolerant, lojal, pålitelig og kjærlig.

Gullkorn 4

Våre sterkeste sider kan bli våre største svakheter.

Du kan være dyktig og vel forberedt til noen av livets områder, men dette kan også bli en stor svakhet hvis du stoler helt og holdent på disse egenskapene. Hvis du ikke er forsiktig, kan ferdighetene du har tilegnet deg, bli svært egosentriske hvis du ikke har riktig balanse, og de kan bli svært begrensende.

Hvis du for eksempel ikke kan komme overens med andre, vil du mislykkes. Du må nå anvende den kunnskapen du har fått, til å styrke Kirken, familien, arbeidet ditt, samfunnet og vennene dine.

Våre sterkeste sider kan bli svakheter for oss når vi glemmer at vi har fått våre gaver, talenter og vårt intellekt av Gud – hver gang vi stoler på «det naturlige menneske» (Mosiah 3:19) og glemmer at Gud er giveren av alle livets gaver. Hvis vi vil hindre at vår styrke blir til svakhet, må vi «anerkjenne hans hånd i alle ting og holde hans bud» (se L&p 59:21).

Gullkorn 5

Et mislykket forsøk er en av de beste læremestere hvis vi har tro nok til å lære av det.

Frelseren sa: «I verden har dere trengsel.» Men fordi han har overvunnet verden, kan vi «være frimodige» (se Johannes 16:33) – vi kan overvinne våre feiltrinn. Derfor skulle vi akseptere anledningen til å lære av våre feil, analysere hva vi kunne ha gjort bedre, og legge planer for å forbedre oss.

Når vi gjør dette, oppdager vi at nederlag og skuffelser bare vil vare «ganske kort tid» og vil «være til [vårt] gode» (L&p 122:4, 7). Med tro kan vi ta denne veiledningen fra Herren alvorlig: «Søk flittig, be alltid og ha tro, og alle ting skal tjene dere til det gode» (L&p 90:24).

Gullkorn 6

Det viktigste er ikke hvordan du starter løpet eller hvor du befinner deg underveis. Det er hvordan du krysser mållinjen som betyr noe.

John Stephen Akhwari, en maratonløper fra Tanzania, deltok under OLs sommerleker i 1968. Selv om han led underveis av utmattelse, leggkrampe, dehydrering og desorientering, var det en innvendig stemme som ba ham fortsette, og det gjorde han. Utmattet og sjanglende kom John Stephen inn på stadionet som sistemann. Da han ble spurt hvorfor han fullførte et løp han aldri kunne vinne, svarte Akhwari: «Mitt land sendte meg ikke 11 200 km for å starte løpet. De sendte meg 11 200 km for å fullføre løpet.»

Når det gjelder livet, kommer vi ikke til jorden bare for å bli født inn i dødeligheten. Vi har kommet i et oppdrag og med en hensikt, og det er å holde ut til enden.

Husk lignelsen om arbeiderne i vingården. Alle tjente Mesteren, og alle mottok lik lønn. Det spilte ingen rolle at noen kom etter andre, bare at de alle kom til slutt. (Se Matteus 20:1-16.)

Hvis du har begått feiltrinn i ungdomstiden, så la ikke mismot overvinne deg. Herrens dom er ikke en åndelig gjennomsnittsvurdering – med et gjennomsnitt av tidligere synder og feiltrinn i den endelige bedømmelse. Han har lovet: «Den som har omvendt seg fra sine synder er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer i hu» (L&p 58:42).

Så hvis du ikke er der du ønsker å være, kan du i dag bestemme deg for å komme dit.

Vurderingen av vårt liv vil avhenge av hvor godt vi etterlever paktene vi har inngått i våre frelsende ordinanser – dåp, mottakelse av Den hellige ånd, tvetting, salving, begavelse og beseglinger.

Du kan krysse mållinjen sammen med alle andre.

«Gå fremover og ikke tilbake! Friskt mot …, og fremad til seier!» (L&p 128:22).

Gullkorn 7

«Ønsker du å bli rik, så spar det du får. En tosk kan tjene penger, men det skal en klok mann til for å spare og bruke dem til sin egen fordel».1

Det er til vår fordel å fremelske ekte lykke i livet. Profeten Joseph Smith forkynte at «lykke er hensikten og formålet med vår eksistens».2 Vi lever dessverre i en tid med grådighet – en umettelig, undertrykkende appetitt på det timelige.

Husk at timelig betyr «midlertidig». Og det som er midlertidig, kan ikke føre til evig lykke.

Så se fremover. Tenk langsiktig. Vær tålmodig. Betal tiende og offergaver. Og spar penger. Ikke prøv å skaffe deg umiddelbart det som dine foreldre brukte mange år med tålmodig sparing på å skaffe seg.

Lykkelige er de som kan leve innenfor rammen av sine midler og fryde seg over det.

Gullkorn 8

Du kan ikke lære Herrens vilje uten å bruke din handlefrihet og ta ansvar for dine avgjørelser.

Altfor ofte tror vi at med liten eller ingen innsats fra vår side vil Den hellige ånd gi oss svar på våre spørsmål. I likhet med Oliver Cowdery tenker vi ikke «mer på det enn å adspørre» Herren (L&p 9:7). Og beklageligvis hender det noen ganger at vi ikke engang ber.

Men dette er ikke Herrens måte. Han har befalt oss å «tenke det ut i [vårt] sinn, [og] … adspørre [ham] om det er riktig» (L&p 9:8, uthevelse tilføyd).

Når vi for eksempel velger en evig ledsager, legger vi ikke frem en liste med navn for Herren og ber ham velge. I stedet bruker vi vår handlefrihet ved å ha stevnemøter. Vi blir kjent med den andres indre holdninger og ytre adferd. Så tar vi en avgjørelse og legger den frem for Herren.

På denne måten blir vi ansvarlige for våre avgjørelser og for å løse eventuelle problemer ved bønnens hjelp.

Gullkorn 9

Jo mer ting forandres, dess mer forblir de de samme.

I 1975 talte jeg til elever ved Brigham Young University. Jeg holdt opp min venstre hånd og sa: «Vi befinner oss her.» Jeg beveget så min høyre hånd bort fra min venstre og sa: «Og verden beveger seg lengre og lengre bort.» På den tiden tenkte jeg meg at verdens veier var mange hundre kilometer unna evangeliets veier. Så viste jeg til min venstre hånd og sa: «Men Kirken befinner seg fremdeles her.»

Det er nesten 32 år siden. I dag er verden mye lengre borte enn det. Etter mitt syn vil jeg si den er tusenvis av kilometer unna – kanskje mer – men igjen, Kirken har ikke beveget seg.

Som medlem av denne kirken må du forvente at du er forskjellig fra dine jevnaldrende i verden. Du må vente at avstanden vil øke. Men bli ikke forferdet. De som har øyne å se med, vil se på deg som et lys på en høyde, og de vil komme gjennom mørket i disse siste dager for å være sammen med deg og sole seg i ditt lys.

Gullkorn 10

Guds tempel er det beste universitet.

Kunnskapen om Jesu Kristi gjengitte evangeliums sannheter er den mest verdifulle kunnskap du noen gang kan ha.

Reis til templet. Begavelsen er det evige pensum. I den blir vi belært om hvor vi kom fra og hvorfor vi er her på jorden, og vi blir lovet at vi vil oppnå evig liv i det celestiale rike hvis vi holder budene og paktene.

Med disse 10 gullkornene i tankene ønsker jeg å bære et personlig vitnesbyrd for deg og gi deg et løfte. Når du streber etter å være en fremgangsrik sønn eller datter av Gud, vil du aldri bli nødt til å gå på akkord med det som hører riket til. Hva din guddommelig utpekte misjon angår, vil du aldri bli straffet for å etterleve evangeliet. Men hvis du går på akkord med Guds evige prinsipper til fordel for timelig vinning, vil du tape de evige velsignelser som rettmessig tilhører deg.

Jeg vokste opp i New York og var én av bare to eller tre medlemmer av Kirken på en videregående skole med noen tusen elever. Jeg var nylig på et 50-års jubileum, og mine tidligere klassekamerater husket hvordan jeg hadde etterlevd mine normer og min tro. Da forsto jeg at én overtredelse av Visdomsordet eller av moralnormene ville ha betydd at jeg aldri kunne si: «Dette er det jeg tror» og bli trodd av mine venner.

Vi kan dele evangeliet med andre bare i den utstrekning vi etterlever det. I den tiden jeg gikk på college, var i det militære som adjutant og jagerflyver, studerte videre på universitetet eller virket i mitt yrke innen salg og markedsføring, som avdelingssjef eller direktør ved hovedkvarteret – så ble det aldri krevd at jeg skulle gå på akkord med mine normer eller min tro.

Var det lett?

Jeg vet ikke. Jeg så ikke etter hva som var lett.

Var det vanskelig?

Jeg så heller ikke etter hva som var vanskelig. Det var bare slik det var.

Var det menn og kvinner som av og til utfordret meg og min tro?

Javisst.

Respekterte og verdsatte de min forpliktelse om å etterleve evangeliet når jeg holdt fast ved min tro?

Hver eneste gang.

Hvis du vil huske hvem du er og handle deretter, hvis du vil vende tilbake med ære fra ethvert kall, enhver oppgave og ethvert oppdrag, hvis du vil være tro mot Frelserens navn og verdig hans evige velsignelser, da vil du alltid ha Den hellige ånds lys med deg til å lede, veilede og oppmuntre deg. Du vil aldri komme i beit for hva du skal si eller gjøre. Det vil bli gitt deg.

Hvordan du lever, hva du representerer, hvordan du behandler dine bekjente og hvordan du akter og respekterer din ledsager og din familie vil spre vår Frelser Jesu Kristi innflytelse. For det er ingen større kristen tjeneste enn å bli ham lik, gi akt på hans Ånds veiledning og gjøre hans vilje.

Etter hvert som årene går, vil du oppdage flere gullkorn som gjenspeiler din egen erfaring med å etterleve evangeliet. Lær dem og lev ifølge dem.

Måtte Herren velsigne og bevare deg, så du kan ha et godt liv, være det du ønsker å være, og oppfylle dine drømmer nå og vende tilbake til evigheten med ære.

Fra en tale holdt under en eksamensfest 14. august 2003 ved Brigham Young University.

Noter

  1. Brigham Young i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young (1997), 229.

  2. History of the Church, 5:134, sitert i Profeten Joseph Smiths læresetninger, 193.