2007
Lisäideoita yhteiseen tuokioon tammikuu 2007
Tammikuu 2007


Lisäideoita yhteiseen tuokioon tammikuu 2007

Seuraavassa on yhteiseen tuokioon lisää ideoita, joita Alkeisyhdistyksen johtohenkilöt voivat käyttää tammikuun 2007 Liahonassa julkaistujen yhteisen tuokion ohjeiden lisäksi. Nämä ideat liittyvät oppiaiheeseen ”Älä pelkää” sekä ohjeisiin ja tehtäviin, jotka ovat tämän lehden lasten osion sivuilla Y4–Y5.

  1. Uskoni Jeesukseen Kristukseen vahvistuu, kun rukoilen. Pyydä yhtä piispan tai seurakunnanjohtajan hyväksymää seurakunnan veljeä pukeutumaan yksinkertaiseen asuun, esittämään Joseph Smithiä ja kertomaan ensimmäisestä näystä (ks. JS–H 5–20). Pyydä häntä keskittymään uskoon, jota Joseph Smith osoitti lukemalla kohdan Jaak. 1:5 ja saamalla selville, että hän voisi ”pyytää Jumalalta”. Pyydä häntä kuvailemaan Joseph Smithin päättäväisyyttä vetäytyä metsään saamaan vastausta kysymyksiinsä. Kun vieras esittää kertomuksen, pyydä säestäjää soittamaan hiljaa taustalla laulua ”Joseph Smithin ensimmäinen rukous” (MAP-lauluja, 14) tai jotakin muuta laulua profeetasta. Pyydä vierasta todistamaan Joseph Smithistä ja rukouksen voimasta. Anna lasten laulaa laulukirjoista ”Joseph Smithin ensimmäinen rukous”.

  2. Minä uskon Herraan Jeesukseen Kristukseen. Hän auttaa minua pitämään käskyt. Näytä lapsille, miltä sinapinsiemen näyttää. Kävele ympäriinsä, jotta kaikki lapset voivat nähdä, kuinka pieni se on. (Ellet saa käsiisi sinapinsiementä, valitse jokin muu siemen, josta kasvaa jotakin suurta, kuten maissinjyvästä kasvaa maissinkorsi.) Pyydä lapsia etsimään kohta Luuk. 17:5–6. Lukekaa se yhdessä. Esitä kohta toisin sanoin selittämällä, että apostolit halusivat vahvistaa uskoaan. Jeesus kertoi heille, että jopa pikkuruinen määrä uskoa voi siirtää suuren puun. Vanhin David B. Haight (1906–2004) kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Presidentti Hinckley puhuu usein meille siitä, miten jäsentemme tulee kehittää uskoaan vahvemmaksi. Tuo usko on seurausta siitä, että elämme evankeliumin periaatteiden mukaan, elämme niin kuin meidän tuleekin.” (”Profeettojemme usko”, Liahona, tammikuu 2002, s. 26.) Kun me pidämme käskyt, me vahvistamme uskoamme. Kun me vahvistamme uskoamme, meillä on suurempi halu pitää käskyt.

    Laulakaa ”Käskyjä seuraa” (MAP- lauluja, 189). Anna jokaiselle lapselle paperia ja lyijykynä tai värikyniä. Pyydä lapsia taittamaan paperi neljän osaan. Pyydä heitä piirtämään kuvia neljästä käskystä, jotka he voivat pitää (ks. ”Piirtäminen”, Opettaminen, kutsumuksista suurin, 2000, s. 174–175). Jotta lapset saisivat ideoita piirtämiseen, pyydä säestäjää soittamaan useita erilaisia Alkeisyhdistyksen lauluja eri käskyistä kuten kasteesta, rukouksesta, kymmenyksistä jne. Anna lasten esitellä kuvat, joita he ovat piirtäneet. Selitä, kuinka usko auttaa heitä pitämään käskyt. Kerro jokin henkilökohtainen kokemus tilanteesta, jolloin uskosi Herraan auttoi sinua pitämään Hänen käskynsä, ja todista Hänen rakkaudestaan sinua kohtaan.

  3. Laulun esittely: ”Uskossa seuraten” (Liahona, helmikuu 2003, s. Y16; tai Minä seuraan Häntä uskossa – Vuoden 2007 yhteisten tuokioiden ja lasten sakramenttikokouksen ohjelma, 2006, s. 11). Selitä, että laulussa ”Uskossa seuraten” luetellaan joitakin Jumalan meille antamia siunauksia. Kirjoita taululle numerot 1, 2, 3 ja 4. (Voit halutessasi esitellä tämän laulun kahdessa osassa opettaen ensimmäisen säkeistön ensimmäisellä ja toisen säkeistön seuraavalla viikolla. Kirjoita kaikki neljä numeroa taululle, mutta opeta vain kaksi ensimmäistä siunausta ensimmäisellä viikolla.) Pyydä lapsia kuuntelemaan ensimmäistä siunausta. Laula ”Sain evankeliumin totuuden” ja laula sitten seuraavien kahden säkeen ajan ”la-la”. Kun lapset vastaavat, kirjoita numeron 1 kohdalle ”evankeliumin totuus”. Pyydä lapsia laulamaan kanssasi siunauksen sanat ja sitten ”la-la” seuraavien kahden säkeen ajan aivan kuten itse teit. Toimi samoin laulaessasi ”Mä uskon lahjaksi Hältä saan”. Selitä, että se osa, jossa he ovat laulaneet ”la-la”, kertoo enemmän kyseisestä siunauksesta. Kun opetat loput säkeet, pyydä lapsia kuuntelemaan eri säeparien loppusointuisia sanoja (totuuden/seuraten; saan/taa). Kerro lapsille, kuinka kiitollinen olet kaikista taivaallisen Isän sinulle antamista siunauksista. Todista Jumalan rakkaudesta ja siitä, kuinka tärkeää on seurata Häntä uskossa.