2005
Lyset i deres øjne
November 2005


Lyset i deres øjne

Der kommer et helligt lys i vore øjne og vores ansigt, når vi har et personligt forhold til vor kærlige himmelske Fader og hans Søn.

Mine kære brødre, søstre og venner over hele verden, når jeg taler til jer denne morgen, søger jeg ydmygt efter jeres forståelse og efter hjælp fra vor Faders Ånd.

Jeg satte stor pris på det korte, profetiske budskab fra præsident Hinckley ved begyndelsen af denne konference. Jeg vidner om, at præsident Hinckley er vores profet, som i rigt mål nyder vejledning fra denne kirkes overhoved, som er vor Herre og Frelser, Jesus Kristus.

Jeg kom for nylig til at tænke på et møde i Jerusalem for 17 år siden. Det var angående lejen af den grund, hvor Brigham Young Universitetets center i Jerusalem for mellemøstlige studier senere blev bygget. Før lejekontrakten kunne underskrives, aftalte præsident Ezra Taft Benson og ældste Jeffrey R. Holland, der dengang var rektor for Brigham Young University, på Kirkens og universitets vegne med den israelske regering, at de ikke ville forkynde i Israel. I kan måske undre jer over, at vi gik med til ikke at forkynde. Det blev krævet af os for at få byggetilladelse til at bygge den storslåede bygning, der nu står i den historiske by Jerusalem. Så vidt vi ved, så har Kirken og BYU omhyggeligt og ærligt overholdt denne forpligtelse om ikke at forkynde. Efter at lejekontrakten var blevet underskrevet, bemærkede en af vore venner indsigtsfuldt: »Vi ved, at I ikke vil forkynde, men hvad vil I gøre ved lyset i deres øjne?« Han henviste til vore studerende, der studerede i Israel.

Hvad var det for et lys i deres øjne, der var så tydeligt for vores ven? Herren giver selv svaret: »Og det lys, som skinner, der giver jer lys, er gennem ham, som oplyser jeres øjne, og er det samme lys, der skærper jeres forstand.«1 Hvor kom det lys fra? Igen giver Herren svaret: »Jeg er det sande lys, som oplyser hvert menneske, der kommer til verden.«2 Herren er det sande lys og Ånden »oplyser hvert menneske i verden, der lytter til hans røst.«3 Dette lys kan ses i vores ansigt såvel som i vore øjne.

Paul Harvey, en berømt nyhedskommentator, besøgte for nogle år siden et af vores kirkes universitetsområder. Senere sagde han: »Hvert … af de unge ansigter afspejlede en slags … ophøjet overbevisning. I disse tider bliver mange unge øjne for tidligt gamle på grund af utallige kompromisser med samvittigheden. Men [disse unge] har det misundelsesværdige forspring, der kommer af disciplin, helligelse og indvielse.«4

De der ærligt omvender sig, modtager Kristi Ånd og bliver døbt ind i Kirken til deres synders forladelse. Der bliver lagt hænder på deres hoved og gennem Guds præstedømme modtager de Helligånden.5 Det er »Guds gave til alle dem, der flittigt søger ham.«6 Som ældste Parley P. Pratt karakteriserede det, så er Helligåndens gave »som om det er … glæde i hjertet, [og] lys i øjnene.«7 Helligånden er den Talsmand, som Frelseren lovede os, før han blev korsfæstet.8 Helligånden giver værdige hellige både åndelig vejledning og beskyttelse. Den øger vores kundskab og vores forståelse af »alt.«9 Dette er af umådelig stor værdi i en tid, hvor åndelig blindhed tiltager.

Sekularisme breder sig i meget af verden i dag. Sekularisme defineres som »ligegyldighed eller afvisning eller udelukkelse af religion eller religiøse overvejelser.«10 Sekularisme accepterer ikke meget som absolutter. Dets første formål er fornøjelse og egennytte. Ofte har de, der antager sekularisme et anderledes udtryk over sig. Som Esajas siger: »Deres ansigtsudtryk vidner imod dem.«11

Med al den sekularisme i verden, så hungrer og længes mange mennesker alligevel efter det, der hører Ånden til, og efter at høre Herrens ord. Som Amos profeterede: »Der skal komme dage, siger Gud Herren, da jeg sender hunger over landet, ikke hunger efter brød eller tørst efter vand, men efter at høre Herrens ord.

De skal flakke om fra hav til hav, og fra nord til øst skal de strejfe rundt og søge efter Herrens ord, men de finder det ikke.«12

Hvor kan vi høre Herrens ord? Vi kan høre det fra vores profet Gordon B. Hinckley, Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og de andre generalautoriteter. Vi kan også høre det fra vores stavspræsident og biskop. Missionærer kan høre det fra deres missionspræsident. Vi kan læse det i skrifterne. Vi kan også høre den stille, sagte røst, der kommer gennem Helligånden. Når vi hører Herrens ord, løfter det os ud af åndelig blindhed og ind i hans »underfulde lys.«13

Hvad skal vi gøre, for at lyset stadig vil skinne i vores øjne og ansigt? Meget af det lys kommer af vores disciplin, helligelse og indvielse14 i forhold til nogle vigtige absolutter. Den første af disse absolutter er, at der er en Gud, der er Faderen til vores sjæl, og som vi skal stå til ansvar overfor. Den anden er, at Jesus er Kristus, vor Frelser og Forløser. Den tredje er, at den store plan for lykke kræver lydighed mod Guds befalinger. Den fjerde, at Guds største gave er evigt liv.15

Andre velsignelser føjer yderligere lys til vore øjne. Det er Åndens gaver, som kommer fra Frelseren.16 Glæde, lykke, fylde, og fred er gaver fra den ånd, der flyder fra Helligåndens kraft.

Med hensyn til lykke her og i evighederne har mange af vore trossætninger virkelig noget at tilbyde. De er enorme og nogle af dem er enestående for vores tro. Disse dyrebare trossætninger er baseret på vores trofasthed og inkluderer det følgende, der ikke nødvendigvis er nævnt med det vigtigste først:

  1. Gud og hans Søn er herliggjorte personer. Gud Faderen er vores levende Skaber og hans Søn Jesus Kristus er vores Frelser og Forløser. Vi er blevet skabt i Guds billede.17 Vi ved det, fordi Joseph Smith så dem, de talte til ham, og han talte til dem.18

  2. Tempelvelsignelser besegler mand og hustru, ikke blot for dette liv, men for evigheden. Børn og efterkommere kan forenes ved denne besegling.

  3. Ethvert værdigt, mandligt medlem af Kirken kan bære og udøve Guds præstedømme. Han kan udøve denne guddommelige myndighed i sin familie og i Kirken under ledelse af en, der har myndighed.

  4. Yderligere hellige skrifter inkluderer Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle.

  5. Levende apostle og profeter taler Guds ord i vore dage under ledelse af præsident Gordon B. Hinckley, der er profeten, seeren og åbenbareren, kilden til fortsat åbenbaring i vore dage.

  6. Helligåndsgaven er tilgængelig for alle medlemmer. Da profeten Joseph Smith blev spurgt: »Hvordan adskiller [SDH-kirken] sig fra tidens andre religioner,« svarede han, at det var ved »Helligåndsgaven ved håndspålæggelse … [og] at alt andet er indeholdt i Helligåndsgaven.«19

  7. Forædlingen af kvinder. Kvinder er fuldt ud ligestillet med mænd for Herren. Af natur adskiller kvindernes roller sig fra mændenes. Denne kundskab er kommet til os med genoprettelsen af evangeliet i tidernes fylde med en anerkendelse af, at kvinder er udrustet med moderskabets og opdragelsens store ansvar. Kvinder har fået flere muligheder siden 1842, da profeten Joseph Smith på deres vegne og i Guds navn åbnede døren, end de har haft siden menneskeheden kom til jorden.20

For nogle år siden fik Constance, der var sygeplejeelev, til opgave at forsøge at hjælpe en kvinde, der var kommet til skade med sit ben i en ulykke. Kvinden nægtede at modtage lægehjælp, fordi hun havde haft en dårlig oplevelse med nogen på hospitalet. Hun var bange og var blevet noget af en eneboer. Den første gang Constance kom forbi, beordrede den syge kvinde hende ud. Ved det andet forsøg, lod hun Constance komme ind. På det tidspunkt var kvindens ben dækket af store, åbne sår, og noget af kødet var ved at rådne. Men hun ville stadig ikke behandles.

Constance besluttede at bede om det, og i løbet af en dag eller to kom svaret. Ved hendes næste besøg tog hun noget brintoverilte i skumform med. Da det ikke gjorde ondt, lod den gamle dame hende bruge det på sit ben. Så talte de om en mere indgribende behandling på hospitalet. Constance forsikrede hende om, at hospitalet ville gøre hendes ophold så behageligt, som det var muligt. I løbet af en eller to dage, blev kvinden modig nok til at tage på hospitalet. Da Constance besøgte hende, smilede kvinden og sagde: »Du overbeviste mig.« Og meget overraskende spurgte hun så Constance: »Hvilken kirke tilhører du?« Constance fortalte hende, at hun var medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Kvinden sagde: »Jeg vidste det. Fra den første gang jeg så dig, vidste jeg, at du var sendt til mig. Der var et lys i dit ansigt, som jeg har bemærket hos andre af din tro. Jeg blev nødt til at stole på dig.«

Efter omkring tre måneder var det betændte ben fuldstændig helet op. Medlemmer fra den menighed, hvor den gamle dame boede, istandsatte hendes hus og ordnede hendes have. Missionærerne mødtes med hende, og snart efter blev hun døbt.21 Alt dette fordi hun lagde mærke til lyset i denne unge sygeplejeelevs øjne.

Engang da præsident Brigham Young blev spurgt om, hvorfor vi nogle gange bliver ladt alene og ofte kede af det, svarede han, at mennesket skal lære at »handle som selvstændige personer … og se, hvad de vil gøre … og prøve deres selvstændighed – at være retfærdige i mørket.«22 Det bliver lettere at gøre, når vi ser »evangeliet skær … udstråle fra … oplyste personer.«23

Tjeneste i denne kirke er en vidunderlig velsignelse og et privilegium, der får vore øjne og vores ansigt til at skinne. Som Frelseren anbefalede: »Lad derfor jeres lys skinne således for dette folk, at de må se jeres gode gerninger og prise jeres Fader, som er i himlen.«24 Ord kan ikke udtrykke de velsignelser vi får, når vi tjener i denne kirke. Herren lover, at hvis vi ærer vores kaldelse, vil vi finde lykke og glæde.

Alma spørger, om hans billede er prentet i vores bevidsthed.25 Der kommer et helligt lys kommer i vore øjne og vores ansigt, når vi har et personligt forhold til vores kærlige himmelske Fader og hans Søn, vor Frelser og Forløser. Med dette forhold vil vores ansigt vise den »ophøjede overbevisning«26 om, at han lever.

Jeg bærer mit personlige vidnesbyrd om guddommeligheden af dette hellige værk, som vi er en del af. Vidnesbyrd kommer ved åbenbaring.27 Jeg fik som dreng denne åbenbaring, der vidnede for mig. Jeg kan ikke huske nogen særlig anledning, der tilskyndede til denne bekræftende åbenbaring. Det har bare altid syntes at være en del af min bevidsthed. Jeg er taknemmelig for denne bekræftende viden, som har gjort det muligt at klare livets omskiftelighed, som vi alle oplever.

Vi er blevet og vil blive bevæget af brødrene og søstrenes budskaber og vidnesbyrd ved denne konference. Jeg tror, at I vil opleve denne bekræftende oplevelse. I kan meget vel modtage en bekræftelse på, at det, der er blevet sagt, er sandt. Brigham Young sagde: »Ikke blot de hellige, der er til stede … men dem i alle lande, på alle kontinenter og øer, der efterlever den religion, som vor Frelser og hans apostle og også Joseph Smith belærte om; … bærer også det samme vidnesbyrd, deres øjne er blevet oplivet ved Guds Ånd, og de ser det samme, deres hjerte er blevet gjort levende, og de føler og forstår det samme.«28

Jeg ved af hele mit hjerte og sind, at Gud lever. Jeg tror på, at han vil oplyse vores liv med hans kærlighed til os hver især, hvis vi stræber efter at være værdige til den kærlighed. I Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. L&P 88:11; fremhævelse tilføjet.

  2. L&P 93:2.

  3. L&P 84:46.

  4. Nyhedsudsendelse, 8. dec. 1967, transskription, s. 1.

  5. Se L&P 20:37.

  6. 1 Nephi 10:17.

  7. Key to the Science of Theology: A Voice of Warning, 1978, s. 61.

  8. Se Joh 14:26.

  9. Joh 14:26.

  10. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11 udg., 2003, »secularism«, s. 1123.

  11. 2 Nephi 13:9.

  12. Amos 8:11-12.

  13. 1 Pet 2:9.

  14. Se Paul Harvey, nyhedsudsendelse, 8. dec. 1967.

  15. Se L&P 14:7.

  16. Se L&P 46:11.

  17. Se 1 Mos 1:26-27.

  18. Se JS-H 1:17-18.

  19. History of the Church, 4:42.

  20. Se George Albert Smith, »Address to Members of the Relief Society«, Relief Society Magazine, Dec. 1945, s. 717; se også referat fra Hjælpeforeningen, 28. apr. 1842, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges arkiver, s. 40.

  21. Se Constance Polve, »Et slag vundet«, Den danske Stjerne, mar. 1981, s. 21-24.

  22. Brigham Youngs kontordagbog, 28. jan. 1857, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges arkiver.

  23. Neal A. Maxwell, »Vær ved godt mod«, Den danske Stjerne, apr. 1983, s. 131.

  24. 3 Nephi 12:16.

  25. Se Alma 5:14.

  26. Paul Harvey, nyhedsudsendelse, 8. dec. 1967.

  27. Se Brigham Young, Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe, 1998, s. 35.

  28. Discourses of Brigham Young, s. 31.